Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Innstiller postflyet til Longyearbyen etter styrt i Sverige

Det var dette postflyet fra West Air som styrtet underveis fra Oslo til Tromsø. Her leverer det post på Longyearbyen lufthavn i fjor sommer. FOTO: Geir Barstein / Svalbardposten

Skulle videre til Svalbard i dag:

Innstiller postflyet til Longyearbyen etter styrt i Sverige

Var på vei fra Oslo til Tromsø.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.01.2016 kl 11:29

Et postfly fra West Atlantic Sweden styrtet i natt underveis fra Oslo til Tromsø. Flyet gikk ned med to personer – en spansk kaptein (42) og en fransk styrmann (34) – om bord på svensk side av grensen.

De har nå status som savnet. Redningsleder Martin Svensson sier styrten var voldsom, og at muligheten for at noen har overlevd er liten.

– Muligheten for at noen har overlevd er ikke stor, sier han til Aftonbladet.

Dagens postflyavgang til Longyearbyen innstilles som følge av ulykken, sier pressesjef John Eckhoff i Posten til Svalbardposten.

– De som skulle til Svalbard var kolleger av de som styrtet, sier Eckhoff, og forteller at denne maskinen trolig var den som etter planen skulle fly til Svalbard i dag.

– Etter det jeg kan se, har det vært planlagt slik. Det er to fly som bytter på denne ruten, skriver han i en e-post til Svalbardposten.

Flyet hadde 4,5 tonn post til Nord-Norge om bord. Det er uklart hvor mye av dette som ev. skulle til Svalbard.

– Det kan vi ikke svare på ennå, sier Eckhoff.

Flyet sendte ut mayday-melding klokka 23.31, én time og 23 minutter etter avgang fra Gardermoen, før kontakten ble brutt.

Norske og svenske redningtjenester begynte umiddelbart arbeidet.

Klokka 03.10 ble krasjstedet lokalisert ved innsjøen Akkajaure i de svenske Lapplandsfjällen, ifølge flyselskapet.

Se bildet større

Vraket er lokalisert ved vannet Akkajaure på svensk side av grensen. Svensk politi koordinerer nå innsatsen. FOTO: Google maps

– Det som ikke skulle skje, har skjedd, sier de på en pressekonferanse klokka 11.00.

Området flyet gikk ned er øde, utilgjengelig og meget vanskelig å komme seg til. I tillegg er det svært kaldt i været, med temperaturer ned mot 30 minus. Flyselskapet sier i 11-tida at redningsmannskaper fortsatt ikke på plass på stedet.

Flyet var av typen Bombardier CRJ200 PF med registering SE-DUX. Dette er det samme flyet Svalbardposten var med i forbindelse om en reportasje om postflygangen i sommer.

Pilotene var erfarne. Kapteinen hadde 2050 timers erfaring med flytypen og totalt 3173 timer i fly. Styrmannen hadde 900 timer på typen og totalt 3050 i fly.

Før dagens hendelse hadde West Atlantic Sweden tre fly av denne typen i flåten.

Saken oppdateres.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!