Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Innkjørings-søl på Bykaia

Det gikk ikke helt som planlagt da det nye, mobile lasteanlegget ble startet opp tirsdag. Lekasje av hydraulikkolje førte til søl på Bykaia og utrykning av politiet. FOTO: Birger Amundsen

Innkjørings-søl på Bykaia

Klargjøringen av det nye kull-lasteanlegget førte til oljesøl og politiutrykning tirsdag. Nå går alt så meget bedre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.09.2012 kl 16:59

Oljesølet gjorde at stemningen på Bykaia var litt mutt tirsdag formiddag. Etter i ukevis å ha drevet med monteringsarbeid på det nye lasteanlegget for kull fra Gruve 7, var tirsdag den store test- og innkjøringsdagen. Det ruvende anlegget var trillet på plass frampå kaikanten, klar til å starte lastingen av kullskipet som var på vei inn fjorden.

– Det var en slange eller en kobling som røk, og som førte til at hydraulikkolje sprutet utover kaia. Det hele ble raskt stoppet, så det var ikke mange literne som havnet på kaia, forklarer dagstiger Svein Jonny Albrigtsen i Gruve 7.

Etter å ha stanset lekkasjen, og dekket sølet med olje­absorberende materiale, fortsatte klargjøringen av anlegget.



Forsinkelser

Det Napoli-registrerte lasteskipet «Sider King» gled på plass langs Bykaia kort tid etter. Lastingen kom først i gang utpå kvelden tirsdag. Dagstiger Albrigtsen forteller at det har vært en god del plunder, og at innkjøringsproblemene fortsatte utover natta.

Skipet skal laste 15.000 tonn prima sjuakull, som skal til den faste kunden i Tyskland. Süd Chemie er svært begeistret for kvaliteten på kullet, og vil aller helst ikke bruke annen kull i sin produksjon av blant annet motorblokker.

For full musikk skal anlegget kunne laste opptil 1.200 tonn i timen. Under innkjøringen kjøres det imidlertid noe penere.


Kostbar lasting

I juni ble det for aller siste gang lastet kull over den gamle, og meget skrøpelige kaia på Hotellneset. Siden tårnet på det gamle lasteanlegget brøt sammen under en storm i mars i fjor, har lastingen av kull blitt improvisert med vekslende effektivitet.

Gruvesjef Håvard Dyrkolbotn sier at kullkaia er i så dårlig forfatning at det ikke lenger er forsvarlig å bruke den. Derfor er Bykaia eneste mulighet. Noe som ergrer gruvesjefen kolossalt, siden det fører til store ekstraomkostninger.

– Det er svindyrt. Vi må betale for hvert tonn som lastes over kaia. I tillegg kommer den ordinære kaiavgiften, samt oppryddingen til slutt, sier gruvesjefen.


Komplisert anlegg

To mann fra produsenten av lasteanlegget er til stede under innkjøringen, og har jobbet med monteringen sammen med Gruve 7-folk siden i sommer.

Håvard Dyrkolbotn sier at det er viktig at folk fra gruva er med på å skru sammen anlegget, slik at de blir kjent med det.

Å kjøre kull fram og tilbake koster også penger. Kullet som lastes om bord i «Sider King» hentes fra kullageret på Hotellneset. Samtlige mann i Gruve 7 er med på lastearbeidet, noe som igjen fører til at det ikke produseres kull i Gruve 7.

– Går det bra er vi antakelig ferdig med lastingen fredag, men man vet aldri. Det kan være at helga også går med, om vi blir mye plaget, sier Albrigtsen.

Nøkkelord

Se bildet større

Søl av hydraulikkolje på Bykaia tirsdag. Sysselmannsførstebetjent Arild Lyssand (t.v.) sammen med to av gruvearbeiderne fra Gruve 7 som er med på lastingen av «Sider King», Håvard Ottemo og Kent Solberg (t.h.). FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

«Sider King» la til ved Bykaia tirsdag formiddag. Skipet skal laste 15.000 tonn kull fra Gruve 7, som skal til en kunde i Tyskland. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!