Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Innkjørings-søl på Bykaia

Det gikk ikke helt som planlagt da det nye, mobile lasteanlegget ble startet opp tirsdag. Lekasje av hydraulikkolje førte til søl på Bykaia og utrykning av politiet. FOTO: Birger Amundsen

Innkjørings-søl på Bykaia

Klargjøringen av det nye kull-lasteanlegget førte til oljesøl og politiutrykning tirsdag. Nå går alt så meget bedre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.09.2012 kl 16:59

Oljesølet gjorde at stemningen på Bykaia var litt mutt tirsdag formiddag. Etter i ukevis å ha drevet med monteringsarbeid på det nye lasteanlegget for kull fra Gruve 7, var tirsdag den store test- og innkjøringsdagen. Det ruvende anlegget var trillet på plass frampå kaikanten, klar til å starte lastingen av kullskipet som var på vei inn fjorden.

– Det var en slange eller en kobling som røk, og som førte til at hydraulikkolje sprutet utover kaia. Det hele ble raskt stoppet, så det var ikke mange literne som havnet på kaia, forklarer dagstiger Svein Jonny Albrigtsen i Gruve 7.

Etter å ha stanset lekkasjen, og dekket sølet med olje­absorberende materiale, fortsatte klargjøringen av anlegget.



Forsinkelser

Det Napoli-registrerte lasteskipet «Sider King» gled på plass langs Bykaia kort tid etter. Lastingen kom først i gang utpå kvelden tirsdag. Dagstiger Albrigtsen forteller at det har vært en god del plunder, og at innkjøringsproblemene fortsatte utover natta.

Skipet skal laste 15.000 tonn prima sjuakull, som skal til den faste kunden i Tyskland. Süd Chemie er svært begeistret for kvaliteten på kullet, og vil aller helst ikke bruke annen kull i sin produksjon av blant annet motorblokker.

For full musikk skal anlegget kunne laste opptil 1.200 tonn i timen. Under innkjøringen kjøres det imidlertid noe penere.


Kostbar lasting

I juni ble det for aller siste gang lastet kull over den gamle, og meget skrøpelige kaia på Hotellneset. Siden tårnet på det gamle lasteanlegget brøt sammen under en storm i mars i fjor, har lastingen av kull blitt improvisert med vekslende effektivitet.

Gruvesjef Håvard Dyrkolbotn sier at kullkaia er i så dårlig forfatning at det ikke lenger er forsvarlig å bruke den. Derfor er Bykaia eneste mulighet. Noe som ergrer gruvesjefen kolossalt, siden det fører til store ekstraomkostninger.

– Det er svindyrt. Vi må betale for hvert tonn som lastes over kaia. I tillegg kommer den ordinære kaiavgiften, samt oppryddingen til slutt, sier gruvesjefen.


Komplisert anlegg

To mann fra produsenten av lasteanlegget er til stede under innkjøringen, og har jobbet med monteringen sammen med Gruve 7-folk siden i sommer.

Håvard Dyrkolbotn sier at det er viktig at folk fra gruva er med på å skru sammen anlegget, slik at de blir kjent med det.

Å kjøre kull fram og tilbake koster også penger. Kullet som lastes om bord i «Sider King» hentes fra kullageret på Hotellneset. Samtlige mann i Gruve 7 er med på lastearbeidet, noe som igjen fører til at det ikke produseres kull i Gruve 7.

– Går det bra er vi antakelig ferdig med lastingen fredag, men man vet aldri. Det kan være at helga også går med, om vi blir mye plaget, sier Albrigtsen.

Nøkkelord

Se bildet større

Søl av hydraulikkolje på Bykaia tirsdag. Sysselmannsførstebetjent Arild Lyssand (t.v.) sammen med to av gruvearbeiderne fra Gruve 7 som er med på lastingen av «Sider King», Håvard Ottemo og Kent Solberg (t.h.). FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

«Sider King» la til ved Bykaia tirsdag formiddag. Skipet skal laste 15.000 tonn kull fra Gruve 7, som skal til en kunde i Tyskland. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!