Innfører avgift på parkering

Ved hjelp av mobilappen EasyPark skal Store Norske Momentum skape inntekter og arbeidsplasser – og slå et slag for miljøet i Longyearbyen.

Terje Carlsen og Pål Berg tester mobilappen som skal brukes til å betale parkeringen i Longyearbyen fra sommeren av.
Publisert

Datterselskapet til Store Norske jakter på nye forretningsområder for å skape lønnsomme og trygge arbeidsplasser i Longyearbyen. Svalbardposten har allerede omtalt arbeidet med Gruve 3-museet, Sari, en forkortelse av Svalbard arctic research infrastrukture i Svea og Hotellneset. Målet har vært å skape 50 nye arbeidsplasser det kommende året.

Differensierte priser

Den store parkeringsplassen foran Svalbardbutikken brukes flittig, og allerede tidlig på formiddagen begynner det å fylles opp med biler. Dette skal gi grunnlag for nye jobber og inntekter. Som grunneier og med et klart mandat fra Regjeringen tar Store Norske nå mål av seg å innføre parkeringsavgift i løpet av sommeren.

– Dette vil gi fem til seks nye arbeidsplasser, sier Pål Berg, forretningsutvikler i Store Norske Momentum til Svalbardposten.

Han forteller at det blir inn-ført avgiftssoner både foran Coop, Lompensenteret og Næringsbygget, og at det blir differensierte satser, avhengig av tid på døgnet. I tillegg blir det parkeringsavgift utenfor Svalbardhallen. Bøter og klager skal behandles fra et eget servicesenter i Store Norske, og taxiene på Svalbard får egen oppstillingsplass.

– Det vil fra sommeren koste mellom 30 og 50 kroner timen og parkere i sentrum, med en høyere sats for den store parkeringsplassen innenfor åpningstidene til Coop, forteller Berg.

Vurderer skutere

Parkeringssonene blir skiltet, og for å slippe å investere i parkeringsautomater, vil Store Norske bruke mobilappen EasyPark.

– Dette er et tiltak som raskt kan settes igang, sier Berg som demonstrerer appen for Terje Carlsen.

– Et annet mål er å få ned bilbruken på Svalbard, som jobber for å bli godkjent som bærekraftig og miljøvennlig reisemål. Mindre trafikk og parkering i sentrum vil dessuten oppleves positivt blant turistene, tror Carlsen, som ser tidene endre seg i selskapet. Før påske hadde han sin siste arbeidsdag som kommunikasjonssjef i Store Norske, og krysser fingrene for at selskapet lykkes i å skape nye arbeidsplasser.

– På sikt vil vi kanskje også ta betalt for parkering av snøskutere. Vi har jo ansvar for å rydde opp, og dette kan også bidra til å få kontroll over vrakene, sier Pål Berg.

– Urimelig

Dette får politikerne til å reagere. Lokalstyreleder og tidligere Store Norske-ansatt Arild Olsen (Ap), kaller det forkastelig.

– Det er jo en spesiell måte å sørge for stabilitet i Store Norske på, ved å avgiftsbelegge hele Longyearbyens befolkning og særlig på kultur og idrettsarrangementer, hvor vi ønsker det skal være billig i utgangspunktet. Det er helt urimelig, sier Olsen.

Han kaller det kynisk og sier det ikke vil ta ned bilbruken uansett.

– Nei, det eneste som vil ta ned bilbruken vil være å tilrette legge for fortjengere og syklister.

– Så du sier nei?

– Store Norske er suveren fordi de er forvalter av grunnen, men jeg kommer ti å ta det opp med Nærings- og fiskeridepartementet, som er grunnier.

Store Norske vil uansett iverksette planen.

– Å sikre stabilitet i Longyearbyen som gruvesamfunn vil da oppnås gjennom at alle innbygere graver litt dypere i lommebøkene. Det forventer vi at innbyggerne er velvillige til. Jeg for min del, er det, sier Pål Berg.

Powered by Labrador CMS