Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ingen sorg blant Airlift-folk

Trond Berg, her på vei ut av Super Pumaen, er sjef for de Airlift-ansatte i Longyearbyen. Hvor mange av dem som vil gå over til Lufttransport fra 2014 vil han helst ikke si noe om. FOTO: Birger Amundsen

Ingen sorg blant Airlift-folk

Mandag ble det klart at Lufttransport er tildelt den lukrative kontrakten for Sysselmannens helikoptertjeneste på Svalbard. Selskapet ønsker å overta mange av Airlifts mannskaper.

Tekst:

Publisert:

– For de ansatte ved basen her i Longyearbyen er det helt klart det mest gunstige av de tre selskapene som var aktuelle, sier Trond Berg, Airlifts basesjef i Longyearbyen.

Etter at Airlift ble vraket tidlig i anbudsprosessen, gjensto tre aktuelle selskaper: Lufttransport, Bristow Norway og CHC Helicopter Service. Ifølge Berg er Lufttransport det selskapet som har størst behov for kompetansen Airlift-mannskapet sitter med. De to andre har egne søk- og redningsavdelinger.

– Hvor mange av de ansatte vil gå over til Lufttransport?

– Det er vanskelig å si. Vi har et lojalitetsproblem, i og med at vi er ansatt i Airlift. Det eneste jeg kan si, er at samtlige ved basen er svært fornøyd med Svalbard som base og Super Pumaen som arbeidsredskap, svarer Trond Berg.


Gratulerer konkurrenten

Fra og med 1. april 2014 overtar Lufttransport helikoptertjenesten for Sysselmannen. Da er det over og ut for Airlift, som har hatt operatøransvaret siden 1995.

– Vi tar tildelingen til etterretning og gratulerer konkurrenten med kontrakten. Det er klart at vi svært gjerne ville fortsatt, men toget er gått og Lufttransport er en verdig vinner. Jeg tror også at løsningen kan være bra for våre ansatte, sier administrerende direktør Freddy Eriksen i Airlift.

Tonen mellom Airlift og Lufttransport er god, selv om Airlift mister erfarne mannskaper. De to selskapene har vært i jevnlig kontakt med hverandre, og Lufttransport-direktør Stig Næsh sa allerede da anbudsinnbydelsen ble lagt ut at de gjerne samarbeider med Airlift.


Mange stillinger

Lufttransport hadde helikopterkontrakten før Airlift overtok i 1995. Selskapet, med hovedbase i Tromsø, har i mange år operert to Dornier 228-fly i tjeneste for Store Norske, Kings Bay og Kystvakten fra sin base i Longyearbyen. Fra 2014 utvides basen betraktelig.

Lufttransport skriver i en pressemelding at kontrakten omfatter to likeverdige helikoptre av typen Super Puma AS332L1 utrustet for søk- og redningsoppdrag i polare områder: «Selskapet skal rekruttere mer enn 30 nye stillinger til denne oppgaven, i all vesentlig grad flygere, teknikere og redningsmenn.»

Kontrakten med varighet fra 2014 til 2020, pluss opsjon på ytterligere fire år, har en ramme på 1,3 milliarder kroner.


To store helikoptre

Et vesentlig punkt i kontrakten er at det skal brukes to store Super Puma-helikoptre. Airlift-mannskapet har i flere år påpekt den manglende sikkerheten ved ikke å bruke to likeverdige, store helikoptre.

At dette er innfridd gleder basesjef Trond Berg.

– Det er dette vi setter aller størst pris på, samtidig som de viderefører helikoptertypen, sier han.

Det er regjeringen som har lagt pengene på bordet og bestemt at beredskapen skal utvides som en konsekvens av økt aktivitet og ansvarsområde.

– Trafikken i nord øker og nordområdene er viktig for regjeringen. Vi ser på dette som en klar styrking av beredskapen i nordområdene, sier justisminister Grete Faremo til Svalbardposten.

Videre at kontraktinngåelsen vil gjøre redningstjenesten mer robust, med bedre responstid og større rekkevidde.


Super Puma

Direktør Stig Næsh i Lufttransport sier at selskapet tar sikte på å leie Super Pumaen som Airlift bruker, samt en Super Puma som i dag flyr for den islandske kystvakten. Maskinene er av samme modell, og begge skal oppgraderes.

Hans-Arne Jensen er direktør for forretningsutvikling i Lufttransport. Han har også vært prosjektansvarlig i anbudsprosessen.

Jensen ankom Longyearbyen i går og møtte de ansatte i Lufttransport for å orientere om innholdet i avtalen. Sannsynligvis tok han seg også tid til en prat med Airlift-mannskapet.

Han sier også at han tar sikte på å flytte til Longyearbyen, for å arbeidere videre med prosjektet fram til overtakelsen neste år.

Se bildet større

Hans-Arne Jensen har vært ansvarlig for anbudsprosessen i Lufttransport. Fortsatt gjenstår mye arbeid innen selskapet overtar 1. april 2014. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!