Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

I vanskelig lende igjen

Ny-Ålesund er det enklest tilgjengelige stedet. Her må selskapet blant annet kappe den vernede rørtraseen for å få plass til et nytt tankbygg. FOTO: Audun R. Berdal

I vanskelig lende igjen

Til sommeren skal LNS Spitsbergen renovere Forsvarsbyggs installasjoner på Jan Mayen, Hopen, Bjørnøya og Ny-Ålesund.

Tekst:

Publisert:

Det blir intense måneder for en god del lokale LNS-ansatte i juli og august. Utstyr og annet tilhørende Forsvarsbygg skal renoveres på de norske utpostene Jan Mayen, Hopen og Bjørnøya – i tillegg til Ny-Ålesund.

– Alt må planlegges til minste detalj, og det arbeidet har vi allerede begynt på, sier Arne Gunhildberget, som skal være prosjektleder.

Miljø og sikkerhet

På Bjørnøya, Hopen og Jan Mayen er det i hovedsak reparasjoner på tankanleggene på stedene som skal gjøres. Prosjektsjef Anders Martinsen i Forsvarsbygg utvikling forklarer oppdraget slik:

– Forsvarsbygg har lagret drivstoff for helikopter på disse stedene i flere tiår. De merker tidens tann nå, og anleggene må oppgraderes. Når vi gjør dette, har vi tatt både miljøhensyn og sikkerhetshensyn. Det miljømessige går på at vi nå lager system som skal fange opp eventuelle lekkasjer fra tankene. Tankanleggene skal også flyttes inn i nye bygg, slik at det blir sikrere for de ansatte på stedet, sier han.

På Jan Mayen skal LNS Spitsbergen i tillegg grave åtte kilometer grøft for å skifte ut lysrekka langs flystripa.

Alt samtidig

– Det er et lite tidsvindu å gjøre dette i, og derfor må vi ut til alle stedene samtidig. I tillegg ventes det mye byggeaktivitet i Longyearbyen i sommer, slik at vi må være effektive, sier Gunhildberget.

Med underentreprenørene regner han med at gjengen som skal ut på oppdragene vil telle om lag 25 personer. Sjef Frank Jakobsen antar at selskapet må øke bemanningen når de utfører disse oppdragene.

– Det vil gi seg utslag i ansettelse av noen flere sommervikarer. Men noen oversikt har vi ikke ennå, sier han.

– Referanseprosjekt

Det er bare dager siden LNS fikk vite at de vant anbudet på det såkalte POL-anlegg-prosjektet til Forsvarsbygg. Det gjorde de i konkurranse med tre andre aktører. For et selskap med ei omsetning på mellom 150 og 200 millioner kroner, er dette prosjektet, med en verdi på om lag 35 millioner kroner betydelig.

– Oppdrag som dette er midt i nedslagsfeltet vårt, fordi det er ting som dette vi ønsker å være gode på, sier Jakobsen.

– Prosjektet har en verdi på 35 millioner kroner, men tjener dere penger på det?

– Pengene er ikke de viktigste nå. Vi jobber mot å få oss en arktisk portefølje, og i den sammenheng blir dette nok et fint referanseprosjekt for LNS Spitsbergen, sier Jakobsen.

Nøkkelord

Se bildet større

Arne Gunhildberget skal lede prosjektet for LNS. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Bjørnespor ved Passhytta

Ferske spor etter binne med unge er observert ved Passhytta i Eskerdalen. Sysselmannen ber folk som er ute i terrenget om å ta sine forholdsregler.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!