Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

- I Thon-sammenheng var ikke dette dyrt

Butikkene på Lompen bør ha forventninger til de nye eierne, fastslo Lars Løseth, administrerende direktør i Amfi da Svalbardposten traff ham på flyplassen. FOTO: Eirik Palm

- I Thon-sammenheng var ikke dette dyrt

Både butikkeiere og kunder vil merke at Lompen har fått en ny og mer aktiv eier, fastslår Amfi-sjefen. Jobben nå er å skape et kjøpesenter som passer inn i Longyearbyen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.01.2014 kl 11:36

Nylig var Lars Løseth, administrerende direktør i Amfi, i Longyearbyen for å møte leietakerne i senteret, orientere og få innspill. En av konklusjonene er at arkitektene etter all sannsynlighet starter arbeidet med nye Lompen i løpet av de to kommende månedene. Senteret skal videreutvikles, fastslår Løseth.

Moderne
– Nå er det hele i en startfase. Om én til to måneder vil Carsten Rimer sikkert ha med seg arkitekter opp, sier han til Svalbardposten.

Rimer er eiendomssjef i den nordligste regionen i Amfikjeden, og fungerer nå også som daglig leder på Lompensenteret. Det er også han som skal arbeide med det videre løpet i verdens nordligste kjøpesenter. Løseth sier det foreløpig ikke er diskutert uniformering av senteret.

– Det vi er enige om med leietakerne, er at senteret har behov for å framstå som mer moderne enn det gjør i dag. Skal det bli et fullgodt Amfi-senter må leietakerne og vi mener at det er riktig, sier Løseth, som poengterer at de betrakter butikkeierene som de største ekspertene med kunnskap og erfaring med å drive på Svalbard. Arbeidet med det nye Lompen skal derfor skje sammen med leietakerne.

Les også: Ser fram til å komme igang med moderniseringa

Kommenterer ikke
De første, forsiktige skrittene som ledet mot nord, ble tatt for over et år siden. Fra Amfi mottok den første henvendelsen, gikk det åtte-ni måneder før det ble reelle forhandlinger. I september bestemte Olav Thon og Sissel Berdal Haga seg for å dra til Longyearbyen, og i november var det hektisk møteaktivitet. «Bare detaljer» gjensto da følget, som også besto av Løseth, reiste ned til fastlandet igjen, og før jul var handelen i boks.

52 millioner kroner var det opprinnelig kravet. Verken Amfi-kjeden eller Store Norske, som var en av hovedeierne av senteret, vil kommentere kjøpesummen.

– Vi er fornøyd med å ha gjennomført salget, absolutt. Vi ser på det som en fordel for næringslivet i Longyearbyen at en profesjonell kjøpesenteraktør har tatt over Lompen og kan drive det videre og uvikle det, sier eiendomssjef Sveinung Lystrup Thesen.

– Det minste vi har budt
Eiendomssjefen er tilfreds med den praktiske gjennomføringen av overdragelsen, som han mener har skjedd på en ryddig måte. På kjøpersiden er det imidlertid klart at det har vært en relativt liten transaksjon.

– I Olav Thon-sammenheng er ikke dette noen stor investering. Dette er det minste vi har budt på, av over 100 sentere, sier Løseth.

– Har du gjort en god handel?

– Det vet jeg ikke. Vi er langsiktige i eiendom. Vi er ikke ute etter å tjene penger i morgen, men vil bidra til at det blir et best mulig senter, sier Amfi-sjefen som har vært med siden starten i 1993, og som selv har vært med på denne øvelsen 74 ganger.

Vil ha økt salg
Lars Løseth er imidlertid sikker på at omsetningen på senteret skal opp.

– Ja, det tror vi. Vi tror alle skal utvikle seg på alle måter. Det er et stort potensial i reiseliv og turistene kommer til å øke mer. Og momsproblematikken som jo ikke er noe problem, gjør at det også kan være interessant å shoppe når man er på besøk. Jobben er å få dette til å bli et moderne kjøpesenter som passer inn i Longyearbyen, fastslår Amfi-sjefen.

– Leietakerne bør ha forventninger til oss.

– Det blir en profesjonalisering?

– Ja. Hvis vi går tilbake i tid, var det slik at eierne krevde inn husleie. Dessuten vil leietakerne merke at det nå er Amfi-kjeden som er eier. Amfi har 74 sentere som til sammen omsetter for 31 milliarder kroner. I tillegg omsetter 21 sentere i en annen del av konsernet for 25 milliarder.

– Etter hvert som sentrene har blitt mer og mer proffe, har eierne fått et større ansvar og er mer aktive i forhold til drift og marked. Det vil vi også være her. Vi må finne nye driftsmodeller her, så vi trenger litt tid.

– Hva er det som er spesielt med Lompen, bortsett fra at det ligger på Svalbard?

– På fastlandet er det sterkt preget av kjeder. Her er det lokale kjøpmenn og kremmere som driver, sier administrerende direktør Lars Løseth.

– Hvor aktiv var forresten Olav Thon i handelen?

– Han ringte ei stund etter at vi hadde vært her og spurte om det var på plass. Og det var det.

Nøkkelord

Faktaboks

Amfi og Lompen

• Amfi inngår i Thon-konsernet og har
74 kjøpesentre over hele landet, fra
Kristiansand i sør til Longyearbyen i
nord.

• Sistnevnte ble overtatt 1. januar, og
skal nå gjennom en ansiktsløftning.

• Lompen-senteret i Longyearbyen ble
omgjort til kjøpesenter i 1997, 12 år
etter at bygget sto ferdig.

• Amfi er nå i en prosess med
leietakerne om en modernisering
av senteret. I løpet av januar

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!