Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

I Nansens kjølvann

Stemningen i messa noen timer før avgang er upåklagelig. F.v. Bengt Rotmo, Ottar Skog, Alf Arne Pettersen, Harald Steen, Jogo Wallenschus og Paul Dodd. FOTO: Eirik Palm

I Nansens kjølvann

– Århundrets guttetur! utbryter Alf Arne Pettersen. Han er førstereisgutt på det mest prestisjetunge toktet Norsk Polarinstitutt har gjort i nyere tid.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.01.2015 kl 14:44

Det er lørdag ettermiddag, og de siste forberedelsene gjøres. Tokt- og prosjektleder Harald Steen konstaterer at de blir fem-seks timer forsinket før RV «Lance» kan kaste loss med kurs for polisen. På 84 grader og 25 minutter nordlig breddegrad skal forskere fra ti nasjoner bruke et halvt år på å skaffe ny og nøyaktig kunnkap om klimaeffekten og havisen. Dette er et av de største prosjektet til Norsk Polarinstitutt i Arktis, og det ligger mye prestisje i toktet som har vært planlagt i nesten fem år.

– Å ja. Vi har jo et bakteppe, sier Steen og sikter til Fram-ekspedisjonen for rundt 120 år siden. – Vi har jo noen å slektes på, fastslår han.


Vugge til grav
Om lag 120 personer fra ti nasjoner er involvert. Budsjettet er på 50 millioner kroner, men i tillegg kommer ressurser som andre land bidrar med. Det neste halve året skal hele issystemet i Arktis studeres.

I tre måneder skal skipet ligge innfrosset og følge isen. Isen beveger seg, og før påske er det sannsynligvis ute. Deretter repeterer de med tre nye måneder i isen.

– Isen blir yngre og yngre. I løpet av de de siste årene har om lag 50 prosent av sommerisen blitt borte. Et av målene nå er å følge isen «fra vugge til grav», altså fra den oppstår og topper seg til smeltingen, sier Harald Steen.

– Modellene fra havet er basert på flerårsisen. Årsisen og flerårsisen har forskjellige egenskaper, og modellene vi bruker har derfor sannsynligvis ikke de riktige parametrene, sier han.

Sammen med kaptein Olav Iversen planlegger han ruta skipet skal følge langs vestkysten av Spitsbergen og opp i isen. Med seg har de KV «Svalbard», som skal bane vei gjennom isen. Kystvaktskipet skal i tillegg sette ut målebøyer 20 kilometer rundt forskningsskipet. I tillegg skal mannskapet fra «Lance»sette ut bøyer i en radius på fem kilometer.

– Båten er bygd for å gå i isen, og vi har i forkant tilpasset den for å ligge i isen, sier Iversen, som viser til flere utfordringer som måtte løses før skuta var klar.

Det ene er lave temperaturer, men i tillegg kommer utslipp, kjøling til motorene i tilfelle inntakene fylles av issørpe og prosedyrer ved kriser. Båten skal kunne evakueres i løpet av få minutter og om så i underbuksa. Ved evakueringspunktet ligger grab-bager med klær og utstyr for fem dager klar til hver av deltakerne.


HER KAN DU FØLGE POLTOKTET


Greit med kulde og mørke
Her ligger de i is, kulde og mørke, uten internett og TV. Kanskje er det mulig å høre radio på mellombølge, og satellitt-telefonen brukes bare privat ved spesielle anledninger, for eksempel under bursdager. Iversen ser ikke bort fra at det kan bli utfordrende for noen.

– Man er veldig avskjermet fra familie og resten av verden, og det kan bli en psykisk påkjenning for enkelte, men det skjer ikke ofte. Vi har hatt noen tilfeller der folk har blitt redde eller fått sterk hjemlengsel, men det har gått bra, sier Olav Iversen.
Anestesisykepleier Alf Arne Pettersen har ikke vært med på et slikt tokt, og først i desember ble det klart at han skal delta som «medic» om bord på skipet.

– Det er vanskelig å se for seg hvordan det blir.

- Det er ikke alle forunt å få en slik mulighet?

– Nei, dette er århundrets guttetur. Og til og med betalt. Det er mange av vennene mine hjemme i Tromsø som er misunnelige, sier Pettersen.
Ved spisebordet har han selskap av oceanografen Paul Dodd, biolog Jogo Wallenschus, dykker Ottar Skog og elektroingeniør Bengt Rotmo. De to sistnevnte er også feltassistenter og skal blant annet trekke pulkene med sondene som skal plasseres rundt «Lance».

– Det blir viktig å få ut bøyene så raskt som mulig når vi kommer fram, sier Rotmo, som føler seg sikker på at livet i isen blir bra.

Heller ikke Dodd er redd for at dagene skal bli lange.

– Det er alltid noe å gjøre om bord på skipet. Man jobber mye, og må jo sove når man kan. Jeg ler litt når folk spør om vi skal ha med ski eller frisbee. Antakelig blir det heller ikke så mye tid til å trene, sier Dodd, som kommer til å gå veksle mellom jobb og hvile hver sjette time.

– Det er et privilegium, fastslår Jogo Wallenschus.


Polarkokk
Norge har mye stolt polarhistorie å vise til, og på returen fra Tromsø til Christiania mønstret hammerfestingen Adolf Gustav Lindstrøm på hos Nansen. Han ble siden med som fast kokk på ekspedisjonene til Otto Sverdrup og Roald Amundsen, både som muntrasjonsråd og som nøkkelen til god trivsel og helse gjennom god og næringsrik mat.

– Det er i alle fall viktig at folk føler at de får god forpleining, sier stuert Tor-Einar Kristoffersen. Med seg har han Gunn-Ida Jensen og Kerstin Paninski. Det blir varm mat til alle måltider og på menyen står ekte husmannskost med blant annet kvalkjøtt i ulike varianter og selvhengt boknafisk.

– Vi blir som en stor familie og prøver å gjøre det hyggelig for alle, sier Gunn-Ida Jensen.

Om bord er det 20 forskere og et mannskap på ti. Etter seks uker blir det vaktskifte i isen.


En meter tynnere
I tillegg til lite sommer-is, har isen i Polhavet i snitt blitt én meter tynnere enn for 30 år siden. Det er også klart at ettårsis ikke reflekterer varmen fra solen like godt som tykkere is, og overflaten blir varmere. Forskerne har bare begrensede kunnskaper om effekten av denne oppvarmingen.

Marginene kan være små, og toktet har egen HMS-ansvarlig med seg. Steinar Aksnes fra Longyearbyen har forberedt seg lenge.

– Når den siste tampen går, kan man senke skuldrene, sier Aksnes som deltok under prøveinnfrysingen i fjor. Det ga nyttige kunnskaper. De fleste som deltar i år, var også med på prøvetoktet.

– Vi har fått forbedret HMS-rutiner og bygget opp kursplaner ut fra det vi opplevde i fjor. Forskerne har vært på kurs. Det er dyktige folk i alle ledd. Som lag tror jeg vi vil gjøre det riktig bra, sier Steinar Aksnes.

Nøkkelord

Se bildet større

Prosjektleder Harald Steen og kaptein Olav Iversen planlegger ruta nordover på vestsiden av Spitsbergen. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Den striplede linja viser den forventede driften i løpet av de første tre månedene av istoktet. Den gule linja markerer driften til polarskuta "Fram", omlag 120 år tidligere. FOTO: Norsk Polarinstitutt

Se bildet større

Steinar Aksnes er ansvarlig for sikkerhet under toktets første del. Han er også sikker på at det blir en stor opplevelse. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Stuert Tor-Einar Kristoffersen er igang med middagen. I bakgrunnen gjør Kerstin Paninski klar tilbehøret. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Gunn-Ida Jensen og Kerstin Paninski forbereder neste bordsetting. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Mye utstyr skal lastes om bord før «Lance» legger ut på det historiske toktet. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Dette er et av de største prosjektene til Norsk Polarinstitutt i Arktis, noe bagene kanskje gir et hint om. FOTO: Eirik Palm

N-ICE2015

Norwegian Young Sea ICE cruise (N-ICE2015) skal sørge for data som gjør det mulig å forutsi utviklingen i Arktis mer nøyaktig.
Toktet skal følge isen fra den fryser i januar, til den smelter utover sommeren, og har flere underprosjekter:
• Bedre kunnskap om grenselaget til under-isen.
• Virkningen av atmosfæriske krefter på ettårs-is.
• Kartlegging av tykkelse på snø og isdekke.
• Endring og bevegelse i tynnere og yngre havis.
• Endringer i økosystemet i iskanten når isen minker.

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!