Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

I ballong fra Svalbard til Alaska

 

I ballong fra Svalbard til Alaska

I fjor havarerte luftskipet hans før han kom i gang. I april neste år vil franskmannen Jean-Louis Étienne gjennomføre ekspedisjonen med ballong.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.10.2009 kl 08:00

Jean-Louis Étienne overvintret sesongen 1995-96 i seilbåt i Fridtjovhamna, gikk i 1986 alene til Nordpolen på ski og har gjennomførte en rekke ekspedisjoner i Arktis og Antarktis.

Flukten over Polhavet fra Svalbard til Alaska neste vår skal foregå med ballong av samme type som ble brukt rundt jorden av Piccard og Jones for ti år siden.

På sine hjemmesider skriver Étienne at ballongen er av Rozière-typen fylt med en kombinasjon av varmluft og helium. Ballongen vil bli spesialbygd for arktiske forhold for å unngå at is og snø bygger seg opp og tynger den ned.

CO2-målinger

Under flukten vil Étienne foreta CO2-målinger kontinuerlig, samt registrere variasjonene i jordens magnetfelt. Jean-Louis Étienne er ikke forsker men eventyrer, og skriver på sine hjemmesider at ekspedisjonen vil være hans siste soloekspedisjon i hans nordpoltrilogi.

I et brev til Sysselmannen skriver Jean-Louis Étienne at han vil ta av fra Longyearbyen i april neste år, og at flukten vil vare rundt ti dager. Han skriver også at i tilfelle det skulle oppstå problemer underveis vil forsikringsselskapet hans dekke redningsomkostningene.

Ødelagt luftskip

I fjor var alt klart for å seile samme distansen med luftskip. Planen var å starte fra Adventdalen i slutten av mars med et russiskbygd luftskip. Jean-Louis Étienne skulle fly luftskipet nordover til Svalbard og fortsette videre over Polhavet. Et par måneder før start, mens luftskipet hang forankret i en fortøyningsmast sør i Frankrike, brøt et kraftig uvær løs. Luftskipet slet seg og ble fullstendig ødelagt.

Global oppvarming

Nå har altså franskmannen gått bort fra luftskip og satser i stedet på passiv ballongdrift.

Alt nødvendig utstyr vil i løpet av desember bli sendt med skip til Longyearbyen og lagret for vinteren.

Étienne skriver til Sysselmannen at Longyearbyen er et høvelig sted å starte ferden, og at det bør skje fra flyplassen. Avgangen er væravhengig og flukten krever sørlig vind.

Étienne skriver på sine hjemmesider at han med denne ferden vil dra verdens oppmerksomhet mot konsekvensene av global oppvarming, minkingen av is i Polhavet og konsekvensene det vil få for urbefolkningen i nord. 

 

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!