Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hvor høyt må de fly?

AirEvents vil fly 17.000 fot - 5.200 meter - over Svalbard. Sysselmannen mener høyden må være det dobbelte. Her fra
selskapets flygning over Nordpolen i mai 2010. FOTO: THOMAS BUJACK

Hvor høyt må de fly?

Et tysk turselskap vil fly over Svalbard i 17.000 fots høyde. Altfor lavt, mener Sysselmannen.

Det tyske turselskapet ­AirEvents flyr hvert år turister fra Berlin, over Nordpolen og så tilbake til Tyskland under navnet «Deutsche Polarflug». På vei til polpunktet, flyr selskapet i lavere høyde over Svalbard, slik at turistene kan studere øygruppa fra lufta. Det får de ikke lenger lov til, har Sysselmannen bestemt.


Må fly høyere

Svalbardposten omtalte de tyske nordpol-flygningene første gang i mars i år. Under polarflygningen i mai i år, fløy flyet over Svalbard i en høyde på rundt 8.000 fot.

Sysselmannen kontaktet det tyske selskapet og opplyste om regelverket som gjelder for flygninger til og fra øygruppa.

I august søkte AirEvents om å få fly over Svalbard i 17.000 fots høyde under neste års flygning, 27. april 2013. I september avslo Sysselmannen søknaden og svarte at kun en høyde på mellom 30.000 og 40.000 fot kunne aksepteres. Dette tilsvarer høyden til regulære ruteflygninger mellom Europa og Nord-Amerika.


Forstår ikke kravet

Selskapet reagerer kraftig på begrunnelsen og har klaget på avslaget:

«Det ligger ikke mindre sightseeingøyemed i dette enn om vi flyr i en høyde av 17.000 fot (som fortsatt er høyt nok for å utelukke en nevneverdig støyemisjon) enn om vi flyr i en høyde av 30.000 fot», skriver daglig leder Manuel Kliese i AirEvents til Sysselmannen.

Kliese er kjent for flere Longyearbyen-folk etter at han våren 2011 bidro til at en tysk kunstner fikk stille ut en hær av «søppelmenn» i Adventdalen. Kliese var fram til i høst også Tysklands turistsjef i Norge.

Sysselmannen begrunner avslaget i motorferdselforskriften for Svalbard. Den forbyr sightseeing-flygninger til øygruppa.

– Bruk av fly for sightseeing er ikke lov på Svalbard, uavhengig av om man lander her eller ei, uttalte assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim til Svalbardposten i mars.

Det er dette som irriterer det tyske turselskapet.

«En overflygning av Svalbard i transittøyemed i en høyde av 17.000 fot som vi har søkt, kan ikke på noe måte ha noen innvirkning på Svalbards miljø. Det er utelukket at støy fra et jetfly i glidende flytilstand kan føre til noen form for forstyrrelse av dyreliv eller andre livsformer på bakken. Flyet kan knapt høres», skriver Kliese i klagen.


Avslo klagen

Kliese viser også til hendelsen på Torellneset på Nordaustlandet i sommer, da et lavtflygende kystvakt-fly skremte et 40-talls hvalross på sjøen.

«Pussig nok med en sysselmannsførstebetjent om bord», skriver Kliese og fortsetter:

«En slik åpenbar dobbeltmoral svekker Sysselmannens troverdighet».

AirEvents klaget på vedtaket i oktober, men Sysselmannen opprettholdt sist uke sitt vedtak.

«Så lenge motorferdselforskriften angir et konkret og tydelig forbud mot bruk av luftfartøy til sightseeing på Svalbard, er ikke graden av miljøforstyrrelse relevant i saken», kommenterer Sysselmannen.

Klagen ble denne uka sendt videre til Direktoratet for Naturforvaltning som avgjør saken endelig. Dette er den fjerde klagen på Sysselmannens flypraksis som direktoratet får på sitt bord i år.

Faktaboks

AirEvents

Tysk flyturselskap etablert i 1998. Drives av Manuel Kliese, Sven Maertens og Sebastian Schmitz.

Selskapets sightseeing-turer til Nord­polen går under navnet «Deutsche Polarflug». Turselskapet leier en Airbus A330-200 fra Air Berlin. Prisen varierer fra 3.700 til 25.000 kroner. Turen tar 12 timer.

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!