Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hvem tar ansvaret?

Det var nære på i Hornsund forrige onsdag. Ismassene som veltet ut fra brefronten kunne fått langt alvorligere følger for de 74 som befant seg om bord på cruisefartøyet, enn de 20 som ble skadet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Kraften i slike ismasser er så voldsomme at bare tilfeldigheter gjorde at ingen passasjer eller besetning ble drept på stedet, eller skyllet over bord av bølgen som slo over skuta. Bilder passasjerer har tatt etter at det hele hadde roet seg viser større og mindre isklumper spredt over hele fartøyet, enkelte på atskillige titalls kilo. En kraftig ståldør var blitt revet av hengslene, delvis brettet sammen og slengt bortover dekket. «Det var som å være i et steinsprang inne i en iskald foss», forteller en av passasjerene til avisa The Herald.

Spørsmålet mange har stilt seg er hvor nær brefronten «Aleksey Maryshev» egentlig var da den kalvet? Like etter at den første meldingen om ulykken kom, ble det oppfattet som om skuta var blitt direkte truffet av isen. I etterkant har det viste seg å ikke være riktig. Noe også fotografier viser tatt idet de svære ismassene styrtet i havet. «Aleksey Maryshev» lå åpenbart uforsvarlig nær, men ikke riktig så nær. Andre bilder tatt på samme cruise viser atskillig mer hårreisende scener. Ved en brefront er skipet så kloss oppi breen at vann fosser rett ned på dekk.

For den russiske kapteinen, det russiske rederiet, det nederlandske operatørselskapet Oceanwide Expeditions og den britiske turoperatøren Discover the World er det selvsagt om å gjøre å få skuta lengst mulig unna breen, og samtidig få brefronten lavest mulig. Lykkes de med å overbevise Sysselmannen, Sjøfartsdirektoratet, forsikringsselskap – og alle oss andre, vil de i neste omgang kunne forklare det hele som et hendelig uhell. At noe slikt kan skje den som ferdes rundt i farlige, isfylte farvann. Vel, mye kan skje her nord, det er sant. Det finnes mange hårete historier om folk som i rein dumhet, gjerne koblet med en ikke liten dose overmot, har kjørt helt inn til en brefront med småbåt. Det får så være, enhver får ta ansvar for sin egen helse. Noe ganske annet er det når en skipskaptein oppfører seg på samme måte.

Oceanwide Expedition vil ha oss til å tro at skipet var 70 meter unna breen. Thor Larsen som var guide om bord sier at den lå mye nærmere. En passasjer som befant seg i baugen sier ti meter. Bildene Sysselmannen har viser at det er nærmere sannheten. Så vil tiden vise om norske myndigheter overhodet vil være i stand til å konkludere med noe som helst, etter at båt og mannskap har forhalt til sine respektive hjemland.

Fra flere hold ble det stilt spørsmål om det ikke fantes regler for hvor nær et turistfartøy kan gå en bre. Og om de ikke fantes, burde noen øyeblikkelig gjøre noe med det. På lik linje med at det ikke finnes regler for hvor nær et skip kan gå en grunne, et skjær, eller for den saks skyld land, er det overflødig med en slik regel. En ulykke som dette handler ikke om at breene er farlig, men om dårlig sjømannskap.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!