Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Hvem skal passe på nå?

Stiller spørsmål: Pilotene Robert Johansen og Tom Arne Stølstokken i Lufttransport foran Dornier-flyet som de bruker til å fly Kystvakt-tokt med. Bildet er tatt rett før den siste turen med Kystvakten, etter at kontrakten ikke ble fornyet våren 2014. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

– Hvem skal passe på nå?

Her er pilotene i Lufttransport før siste Kystvakt-tokt noen sinne. Nå lurer de på hvem som skal overvåke havområdene i nord.

Tekst:

Publisert:

I 22 år har Lufttransport overvåket de store sjøområdene rundt Svalbard på oppdrag for Kystvakten. Denne våren fikk de ikke fornyet kontrakten. Begrunnelsen var at Kystvakten måtte spare penger. Forrige helg hadde Dornier-flyet til Lufttransport sitt siste oppdrag.

Trapper ned
Det får basesjef Robert Johansen i Lufttransport til å rette følgende spørsmål til norske myndigheter:

– Hvem skal gjøre jobben nå? Slik det er nå, ser jeg ingen andre som kan utføre denne jobben som vi har gjort, sier Johansen.

Han peker på at et stadig mer isfritt Arktis gir større aktivitet i form av oljeleting, skipstrafikk og fiske i nord.

– Det er rart at myndighetene sier at nordområdene er stadig viktigere for oss, og samtidig trapper de ned overvåkningen fra luften nå som behovet er størst, sier han.

God forvaltning
Lufttransport har opp gjennom årene overvåket havområdene minst én gang i uka. Til sammen 400 timer i året går med til disse turene.

– Vi har bygd oss opp en ekspertise og har mye erfaring. Alt dette blir pulverisert når flyvningene nå stopper.
Johansen sier han er stolt av å ha vært en liten del av havforvaltningen som russiske og norske myndigheter har hatt i nordområdene. Han peker på at fiskeforholdene er svært gode for tiden, noe som nærmest er en sjeldenhet i de store havområdene på kloden.

Bak kuttene hos Kystvakten ligger behovet for å redusere kostnader.

Liten rekkevidde
Kystvakten har tidligere uttalt at de nye NH90-helikopterne skal spille en nøkkelrolle i kontrolleringen av havområdene framover, men har fått kritikk for at disse har liten rekkevidde.

– De har en maksrekkevidde på 450 nautiske mil. Det er kortere enn flyene, men hyppigheten på oppdragene blir større, sier kystvaktsjef Sverre Engeness, som sier at de er i ferd med å innfase seks av heli­kopterene på fartøyene i disse dager. Etter planen skal de være operative i månedsskiftet april/mai neste år.

– Dessuten blir det mer seilingsaktivitet og vi har både satelittbilder og Orion-flyene på Andøya. I sum tror jeg dette blir veid opp mot hverandre, og at det ikke blir en spesiell forandring, sier Engeness.

I gjerningsøyeblikket
Engeness vil ikke overvurdere flyenes betydning for å kontrollere fisket i havområdene rundt Svalbard.

– Flyene kan si noe om hvilken aktivitet som pågår, men vi er nødt til å ta dem i gjerningsøyeblikket for å ha bevisførsel som påtalemyndighetene kan straffeforfølge. Det er det kun båtene som får til, sier Engeness.

Dornier-flyene til Lufttransport vil i tiden framover kun gå i trafikk mellom Svea, Longyearbyen og Ny-Ålesund. I tillegg skal de ha sju turer til Stasjon Nord på Grønland i løpet av sommeren.

– Det er litt vemodig. Selv har jeg flydd Kystvakt-turer i 13 år, og kommer til å savne å fly lavt over båtene, snakke med fiskerne og følge med på hvordan fiskeriet utvikler seg i nord, sier pilot Robert Johansen.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!