Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hva skjedde i Svea Nord

Mandag begynner Nord-Troms tingrett behandlingen av straffesaken mot Bjørn Fjukstad. Han var driftsingeniør i Svea Nord under det fatale gjennomslaget da oksygenfattig luft fra et tidligere utdrevet område i gruva brått strømmet inn i stollen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

De fleste av de elleve som befant seg der svimte av på stedet, andre kom seg et stykke unna før de ramlet sammen. 34 år gamle Frank Wiggo Karlsen fra Borkenes omkom.

Like etter ulykken oppsto det uenighet mellom driftsingeniør Fjukstad og administrerende direktør Robert Hermansen i Store Norske om instruksen for måling av luftkvaliteten før gjennomslag inn i et utdrevet område. Fjukstad mente at det ikke var faste målerutiner, mens Hermansen mente det motsatte. I statsadvokatens grunnlag for tiltalebeslutningen legges det vekt på «Plan for driving av strossegeider» hvor det framgår at det er driftsingeniørens ansvar å sjekke luftkvaliteten før gjennomslag.

Fjukstad har hele tiden pekt på at årsaken til at luften i det utdrevne området var oksygenfattig og metanholdig skyldtes dårlig ventilasjon. Og at årsaken til det var at demninger anlagt for å lede unna smeltevann hadde endret friskluftstrømmen. Ventilasjonen i gruva var rett og slett endret uten at konsekvensen var blitt grundig nok vurdert. Ansvaret for ventilasjon i gruva ligger på gruvesjefen ikke driftsingeniøren.

Da påtaleavgjørelsen forelå i slutten av mai i fjor ble fire mann holdt ansvarlig for ulykken. Store Norske Spitsbergen Grubekompani (SNSG) fikk en foretaksbot på 10 millioner kroner, som ble betalt etter ei viss betenkningstid og velsignelse fra styret. Produksjonsdirektøren, gruvesjefen og stigeren valgte å betale de beskjedne bøtene på noen få tusenlapper hver. Den som fikk svi og ble utpekt til skurk i dramaet, var driftsingeniør Fjukstad. Like etter ulykken sa assisterende sysselmann Rune B. Hansen til Svalbardposten: «Vi vil også vurdere dette opp mot straffelovens bestemmelser om uaktsomt drap. Det har hendt at enkeltpersoner er dømt for det etter en arbeidsulykke.»

I løpet av neste uke vil forhåpentligvis alle sider med denne høyst spesielle saken ha blitt grundig belyst i Tinghuset i Tromsø. For Bjørn Fjukstad har ulykken alt fått store konsekvenser. Han som i årevis hadde stått på for Svea, og som i tospann med Robert Hermansen hadde overvunnet all motstand mot å drive kulldrift på Svalbard overhodet. Like etter ulykken, da statusen hans ble endret fra vitne til siktet, gikk han av som driftsingeniør i Store Norske. Stor motstand blant enkelte gruvearbeidere har også medført at han knapt har vært i Svea siden ulykkesdagen 3. juli 2005. Da siktelsen mot han forelå i mai, med påstand om 90 dagers ubetinget fengselsstraff, valgte han også å gå av som leder av Longyearbyen lokalstyre.

Det som særlig vil bli interessant nå når saken blir rettslig belyst er hvordan ulykken i det hele tatt kunne skje. Hva var det som sviktet så katastrofalt? Var systemet virkelig så spinkelt at hele denne hypermoderne gruva med verdier for milliarder av kroner, hvilte på én enkelt manns skuldre?

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!