Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hva skjedde i Svea Nord

Mandag begynner Nord-Troms tingrett behandlingen av straffesaken mot Bjørn Fjukstad. Han var driftsingeniør i Svea Nord under det fatale gjennomslaget da oksygenfattig luft fra et tidligere utdrevet område i gruva brått strømmet inn i stollen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

De fleste av de elleve som befant seg der svimte av på stedet, andre kom seg et stykke unna før de ramlet sammen. 34 år gamle Frank Wiggo Karlsen fra Borkenes omkom.

Like etter ulykken oppsto det uenighet mellom driftsingeniør Fjukstad og administrerende direktør Robert Hermansen i Store Norske om instruksen for måling av luftkvaliteten før gjennomslag inn i et utdrevet område. Fjukstad mente at det ikke var faste målerutiner, mens Hermansen mente det motsatte. I statsadvokatens grunnlag for tiltalebeslutningen legges det vekt på «Plan for driving av strossegeider» hvor det framgår at det er driftsingeniørens ansvar å sjekke luftkvaliteten før gjennomslag.

Fjukstad har hele tiden pekt på at årsaken til at luften i det utdrevne området var oksygenfattig og metanholdig skyldtes dårlig ventilasjon. Og at årsaken til det var at demninger anlagt for å lede unna smeltevann hadde endret friskluftstrømmen. Ventilasjonen i gruva var rett og slett endret uten at konsekvensen var blitt grundig nok vurdert. Ansvaret for ventilasjon i gruva ligger på gruvesjefen ikke driftsingeniøren.

Da påtaleavgjørelsen forelå i slutten av mai i fjor ble fire mann holdt ansvarlig for ulykken. Store Norske Spitsbergen Grubekompani (SNSG) fikk en foretaksbot på 10 millioner kroner, som ble betalt etter ei viss betenkningstid og velsignelse fra styret. Produksjonsdirektøren, gruvesjefen og stigeren valgte å betale de beskjedne bøtene på noen få tusenlapper hver. Den som fikk svi og ble utpekt til skurk i dramaet, var driftsingeniør Fjukstad. Like etter ulykken sa assisterende sysselmann Rune B. Hansen til Svalbardposten: «Vi vil også vurdere dette opp mot straffelovens bestemmelser om uaktsomt drap. Det har hendt at enkeltpersoner er dømt for det etter en arbeidsulykke.»

I løpet av neste uke vil forhåpentligvis alle sider med denne høyst spesielle saken ha blitt grundig belyst i Tinghuset i Tromsø. For Bjørn Fjukstad har ulykken alt fått store konsekvenser. Han som i årevis hadde stått på for Svea, og som i tospann med Robert Hermansen hadde overvunnet all motstand mot å drive kulldrift på Svalbard overhodet. Like etter ulykken, da statusen hans ble endret fra vitne til siktet, gikk han av som driftsingeniør i Store Norske. Stor motstand blant enkelte gruvearbeidere har også medført at han knapt har vært i Svea siden ulykkesdagen 3. juli 2005. Da siktelsen mot han forelå i mai, med påstand om 90 dagers ubetinget fengselsstraff, valgte han også å gå av som leder av Longyearbyen lokalstyre.

Det som særlig vil bli interessant nå når saken blir rettslig belyst er hvordan ulykken i det hele tatt kunne skje. Hva var det som sviktet så katastrofalt? Var systemet virkelig så spinkelt at hele denne hypermoderne gruva med verdier for milliarder av kroner, hvilte på én enkelt manns skuldre?

Siste nytt i Nyheter

By-bjørnene eskortert til Van Mijen

By-bjørnen og hennes to halvvoksne unger ble natt til søndag på nytt flyttet med politi-assistanse.

En turist fikk bot. Tre andre turister trodde de så isbjørn. I begge tilfellene rykket politiet ut.

Stengte veier

Vei 300 mellom Huset og Museumsveien er stengt etter ras i skiløypa i dag tidlig. Lørdag ettermiddag ble også veien opp til Gruvelageret stengt.

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Fredagens ordinære postfly har landet, men ekstraflyet er innstilt. Posten prøver på nytt lørdag.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!