Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hundekjørere vil ha egen vei

En parallell vei på nordsiden av Gruve 7-veien er drømmen til Martin Munck i Green Dog. Han tror det vil tjene både bilister, hunder, turister og friluftsfolket. Her er et turistfølge på tur med Green Dog. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Hundekjørere vil ha egen vei

Martin Munck søker om midler til å utrede en parallellvei i Adventdalen.

Tekst:

Publisert:

Sommerstid kjører kullbiler, personbiler og hundesleder på hjul om hverandre på Gruve 7-veien i Adventdalen. Nå søker en rekke hundekjørere i området Svalbard miljøvernfond om penger til å bygge en parallellvei på nordsiden av den eksisterende veien.

– Stadig flere biler er skummelt for hundespannene og vi gir sikkert mange biler steinsprut. Det er best for alle parter at vi kommer oss over på egen vei, sier Martin Munck i Green Dog.

Ny delplan

Med på søknaden er også Svalbard Husky, Basecamp og Longyearbyen hundeklubb.

Ved Bolterdalen finnes det i dag sju hundegårder med til sammen 300 sledehunder. Sommeren 2012 ble det vedtatt en ny delplan for området, som åpner for at det kan etableres 10 nye hundegårder i Bolterdalen. De eksisterende hundegårdseierne mener at dette vil føre til betydelig mer trafikk i området og «vil bidra til tryggere og bedre forhold for all ikke-motorisert ferdsel og turisme i Adventdalen».

I første omgang er det søkt om 210.000 kroner. Pengene skal gå til et forprosjekt for å utarbeide en ny delplan for området. Når det er gjort, må politikerne i lokalstyret ta stilling til denne. Hvis de sier ja til ny delplan, vil hundekjørerne søke om midler til å gå i gang, blant annet fra Innovasjon Norge.

– LNS har anslått at arbeidet kan koste en million. Men det blir sikkert halvannen, sier Munck.

Skuter-glede

Den påtenkte veien skal gå mellom Endalen og Bolterdalen. Det skal legges en membran i bunn og fylles på med grus. Når det gjelder elver og andre hindringer, er planen klar:

– Vi tenker å gjøre det enkelt. Hver gang det kommer et problem, legger vi trasen opp til den eksisterende veien og ned igjen like etterpå, sier Munck.

Han ser også for seg at motorisert ferdsel kan nytte godt av traseen vinterstid.

– Det kan bli en bedre vei for skutere innover dalen, som muligens kan brukes lengre utover våren, sier Munck.

Uavklarte spørsmål

Det er Store Norske som eier eiendommen som Gruve 7-veien ligger på. De har ingen innvendinger mot at delplanen blir endret.

«Vi ser det som positivt både for næringen, publikum, men også for vår kulltransport at det blir etablert en gang-, sykkel- og hundetrasé i Adventdalen», skriver eiendomsforvalter Per Chr. Frøislie i en epost til Munck.

Hundekjørerne innser at det er mange uavklarte spørsmål knyttet til brøyting, vedlikehold og finansiering. Men Munck peker på at i første omgang handler det om å endre delplanen.

– Etter det er det rikelig med tid til å være kritisk, sier han.

Munck ser for seg at delplanen kan være klar om et halvt år, hvis alt går helt etter planen. Han har også tro på at veien kan være på plass sommeren 2015.

Siste nytt i Nyheter

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

 
Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Løsning for lånekrøll

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår en lånesikringsordning, for å gi bedrifter mulighet til å få byggelån på Svalbard.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!