Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hotellvekst på is

Besøkstallet gikk litt ned i fjor, men det kommer stadig flere gjester til Longyearbyen i lavsesongen, særlig til kurs og konferanser. Her klargjør produksjonssjef Tore Magne Hoem i Spitsbergen Travel en snøskulptur utenfor Polarhotellet i anledning at en stor gruppe fra S-Bygg besøkte hotellet sist helg. FOTO: Birger Amundsen

Hotellvekst på is

Mens flyplassen hadde sitt nest travleste år i fjor, er det ennå ikke full fart i byens hotellsenger. Men hotellnæringen har store forventninger til Norwegians comeback.

Tekst:

Publisert:

Finanskrisen slo ned som en knyttneve i reiselivsnæringen på Svalbard i 2009. De siste par årene har losjiomsetningen tatt seg litt opp, men fjoråret ble en nedtur for overnattingsstedene i Longyearbyen. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at byens losjiomsetning sank med nesten to millioner kroner i fjor, sammenlignet med året før.


Svikt i toppen

Det turbulente været sist vinter får mye av skylden. I krem­månedene mars og april gikk både omsetning og antall overnattinger i Longyearbeyn ned med 10 prosent.

– Mars og april sviktet litt. At 2012 ikke ble verre, skyldtes at vi klarte å få flere til å komme hit på høsten, sier Trygve Steen, administrerende direktør i Spitsbergen Travel, som eier Polarhotellet og Spitsbergen Hotell «Funken».

Steen gleder seg over at antall gjester i lavsesongen øker år for år. Særlig har høstmånedene blitt mer besøkt de siste årene.

– Det kan nok ha sammenheng med arrangementer som bluesfestivalen og oktoberfesten. Samtidig generer disse gjestene mindre omsetning, siden det er rimeligere å besøke Svalbard i denne tida og færre aktiviteter å delta på, sier Steen.


Satser på hotell

Svalbard Booking som driver Svalbard Hotell og Svalbard Lodge, opplevde også 2012 som et tregt år. De to hotellene hadde en liten nedgang i overnattinger på våren, men en økning på sommeren sammenlignet med året før.

– Nedgangen kan ha flere årsaker. Jeg tror en av dem er at vi som destinasjon nok opplever konkurranse fra andre steder der de har konkurranse på transportsiden. Uten konkurranse på flybilletter til Svalbard, opplever vi dyre billetter sammenlignet med for eksempel Island, skriver daglig leder John-Einar Lockert i en epost til Svalbardposten.

Belegget ved Longyearbyens hoteller og pensjonater har ligget nærmest konstant på drøye 40 prosent de siste sju årene. Det betyr at flertallet av byens hotellrom står tomme året gjennom. Det stopper likevel ikke Svalbard Booking fra å bygge nok et hotell, vegg i vegg med Kroa.

– Svalbard Hotell 2 vil være et nytt hotell med høy standard liggende midt i Longyearbyen sentrum, og det tror vi bestemt det vil være behov for. Vi er veldig fornøyde så langt med Svalbard Hotell 1, skriver Lockert.

Når det nye hotellet skal stå ferdig, er foreløpig ikke klart.


Jubler over flykrig

I motsetning til overnattingsbransjen, får flyplassen og SAS stadig flere kunder. I fjor var 134.533 passasjerer innom Svalbard lufthavn. Det er en vekst på 6,5 prosent og like under toppåret 2009.

Om halvannen måned starter Norwegian opp igjen sin Svalbard-rute, noe Lockert og Steen ser fram mot.

– Det blir et stort løft for hele Longyearbyen. Vi får flere bookinger for hele våren som skyldes Norwegian. Vi merker også at flyprisene er betraktelig lavere nå enn i fjor, skriver Lockert.

Kollegaen i Spitsbergen Travel er like entusiastisk:

– Vi klorer oss fast i at dette blir bra, ellers blir jeg inderlig skuffet. For oss er det viktig å opprettholde et grunnlag for begge flyselskapene. Med Norwegians inntreden blir prisene lavere og Svalbard mer tilgjengelig, sier Trygve Steen.


Har troa

Steen frykter ikke at billigere billetter vil trekke til seg gla'gutter som heller vil ta seg en tax-free-fest framfor en skutertur.

– Jeg opplever Norwegian-passasjererene som servile og dannede folk. At en ønsker å reise billig, betyr at en er prisbevisst. Jeg tror mange har en genuin interesse for Svalbard, og at de nå lettere kan oppfylle drømmen om å komme hit, sier Steen.

Han har stor tro på dette året:

– For oss skal 2013 bli et bedre år enn i fjor. Så langt tegner det bra, og det håper jeg det blir på vegne av en samlet næring, sier Steen.

Faktaboks

Hotellbransjen 2012

Omsetning på overnattinger: 54,2 millioner kroner (56,0 millioner)

Overnattinger: 80.608 (82.640)

Turistene: 20.883 utlendinger (opp 12,5 prosent), 59.725 nordmenn (ned 6,4 prosent)

Flypassasjerer: 134.533 (opp 6,5 prosent)

Losjitallene er per november, flytallene er for hele året. Tall for 2011 i parentes. Kilder: Statistisk sentralbyrå og Avinor.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!