Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Her er losens nye superbåt

Svalbards nye losbåt «Elling Carlsen» ankom Longyearbyen tidligere denne uka. FOTO: Geir Barstein

Her er losens nye superbåt

«Elling Carlsen» kan også brukes til redningsoppdrag.

Tekst:

Publisert:

Den 15 meter lange losbåten, ankom Longyearbyen på mandag, og vil bli en verdifull ressurs på mange områder, ifølge havnesjef Kjetil Bråten.

– Vi har prøvd å få alt i ett skrog. Hovedoppgaven er selvfølgelig å frakte losene dit de skal, men den skal også kunne brukes til redning, oljevern, sleping også videre, dersom det er behov, sier han.

– Det finnes ikke tilsvarende båt med disse spesifikasjonene i hele verden.

Båten er oppkalt etter ishavsskipper Elling Carlsen. Les mer om ham i faktaboksen til høyre.

Losplikten har gradvis blitt innført på Svalbard siden 2012. Fra i år er reglene de samme som på fastlandet, og alle skip lengre enn 70 meter må nå ha los innenfor grunnlinjen.

Tre til fire loser fra Kystverket vil befinne seg på øya, klare til å fraktes ut til losbordingsfeltene utenfor Longyearbyen, Barentsburg og Svea.

– Med denne kan vi nå lospunktene lengst ut på tre timer, hvor det tidligere har tatt fire, sier han.

– I motsetning til andre norske losbåter, som har propellframdrift, bruker denne kraftige vannjeter. Det gir en meget god manøvreringevne, sier han.

Kaffemaskin

Komfort har vært en prioritet i utformingen av skipet. Et mannskap som skånes for mest mulig belastning gir økt sikkerhet, forteller havnesjefen. Båten har svært god støyisolering, kraftig varmeanlegg og til og med en kaffemaskin.

– Her skal du sitte kunne sitte godt og ikke bli sliten. Vi brukte nesten et halvt år bare å på utforme armlenene, slik at kontrollene er lette å nå uansett hvor dårlig været er.

Den er videre utstyrt for at fire personer kan oppholde seg om bord i flere dager.

– Under dekk er det salong med soveplasser, bysse, toalett, dusj, tv og stereo, sier han.

Som et fly

Båten har forsterket skrog og isbrytermaling, og kan brøyte seg gjennom ti centimeter nyis.

– Båten er tilpasset de utfordrende forholdene på Svalbard, og er spekket med det beste av moderne teknologiske løsninger.

Styrhuset er nesten fritt for knapper og brytere, og det aller meste kan kontrolleres via berøringsskjermer.

Den er designet etter samme prinsipp som kommersielle fly, med to uavhengige utgaver av alle viktige systemer.

– Dersom det oppstår feil på en av dem, er det alltid et system som kan ta over. Det er som å sitte i en Airbus, sier han.

På taket er det blåly til bruk på akutte oppdrag, mens sofaen i styrhuset kan monteres om og holde en båre.

– Den godt egnet til å bistå ved lokale beredskapsoppdrag. Dersom noen for eksempel blir syke i Barentsburg og det er dårlig flyvær, kan denne dra ut for å hente pasienten, sier havnesjef Bråten til Svalbardposten.

Se bildet større

Havnesjef Kjetil Bråten sier komfort har vært en prioritet i utformingen. Mannskapet kan nå alle viktige spaker uten å løfte hendene fra armlenet. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Under dekk er det salong. Den kan omgjøres til soveplasser for fire personer. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Båten har to 16-liters V8-motorer med tusen hestekrefter. FOTO: Geir Barstein

Oppkalt etter polarhelt

Den nye losbåten er oppkalt etter Elling Carlsen (1819-1900), en betydningsfull ishavskaptein som ga på i søken etter nye fangstområder i ukjente farvann.

I 1863 ble tromsøværingen med skuta «Jan Mayn» den første til å seile rundt Spitsbergen. Noen år senere tok Carlsen seg inn i Karahavet og fangstet som den første nordmannen i området, mens han i 1871 fant Willem Barents' vinterhytte på nordøstspissen av Novaja Semlja.

Her oppdaget han levninger etter Barents' ekspedisjon mellom 1596 og 1597.

– Funnene ble beskrevet som et arktisk Pompei, bevart av is og snø. Gjenstandene var godt bevart og ga et levende bilde av opphodet til nederlenderne 300 år tidligere, ifølge Polarhistorie.no.

Senere deltok Elling Carlsen som islos på Karl Weyprecht og Julius von Payers østerrisk-ungarske polarekspedisjon 1872-1874, som offisielt oppdaget Frans Josefs Land.

Skipet «Admiral Tegetthoff» ble fanget i isen, og besetningen ble tvunget til å søke redning på Novaja Zemlja. Etter noen dager ble de berget av russiske fiskere, som brakte dem hjem mot 1200 sølvrubler og tre av båtene.

Carlsen døde i 1900 i hjembyen Tromsø, 80 år gammel. For sine bragder ble han utnevnt til ridder av Sankt Olavs orden og mottok Frans Josefs orden.

Carlsenøya, en av Rønnbeckøyane i Hinlopenstredet utenfor nordøstspitsbergen, er oppkalt etter ham.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!