Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Helt på grensa

Tilbudet på havna er helt på grensen, men det legger ingen demper på stemningen, konstaterer Mariann Leland og Minney Sigurdardottir i Pole Position og havnesjef Kjetil Bråten FOTO: Eirik Palm

Helt på grensa

Neste år skal de ta imot et 333,5 meter langt cruiseskip. På utsiden har Longyearbyen havn ei 84 meter lang kai.

– Det er en underdekning på 250 kaimeter med dagens trafikknivå, fastslår havnesjef Kjetil Bråten, etter å ha servert kaffe i salongen midt inne i havnebygget, som Longyearbyen havn og Pole Position deler på Bykaia. Han virker heller ikke urolig for at sommeren 2014 er den siste før tungoljeforbudet på Svalbard slår inn for fullt, og cruiseskipene ikke lenger kan gå til Ny-Ålesund og Magdalenefjorden, kun Isfjorden.

Færre men større
– Hvis kundene vil hit, må de forholde seg til det. Jeg tror at som turist, oppleves det som like stort å komme til Isfjorden. Det er nok en liten fartsdump vi må over, men for de fleste vil en tur i Isfjorden være nok.

Igjen går det mot en travel tid på havna. Longyearbyen Havn har så langt 41 innmeldte cruiseanløp fra juni til august, noe som er omtrent på samme nivået som i 2013. I fjor hadde de oversjøiske cruiseskipene med seg 38.019 passasjerer fordelt på 48 anløp. Det ligger dermed an til en liten nedgang, men samtidig opplever havnesjefen at de store skipene blir flere. Skipene som kommer i sommer kan teoretisk ha med seg 44.871 mennesker, men det fordrer at de er fylt helt opp. Bråten konkluderer likevel med at 2014 tegner til å bli et godt år. Han er heller ikke redd for noen nedgang i årene som kommer.

Peker på lønnsomhet
Tungoljeforbudet som slår inn for fullt fra 1. januar, har fått stor oppmerksomhet. I fjor høst varslet blant andre den norske agenten T.R. Shipping Norway at skip som MSC «Magnifica» vil vurdere å kutte seilinger til Svalbard fordi Ny-Ålesund og Magdalenefjorden blir utilgjengelig. «Magnifica» står på anløpslista også i sommer.
Longyearbyen Havn har over flere år informert rederiene om endringene.

– Det har vært viktig for oss å synliggjøre at dette ikke er kroken på døra, men at det blir nye muligheter i Isfjorden. Er du heldig, er det en spektakulær opplevelse å besøke Magdalenefjorden, sier Kjetil Bråten som også peker på at skipene sparer tid og drivstoff. I tillegg får passasjerene en større opplevelse gjennom sakte cruise rundt i Isfjorden og mer liggetid i Longyearbyen. Bråten føler seg sikker på at rederiene ønsker å drive mest mulig lønnsomt. Å gå langs vestkysten til Magdalenefjorden uten å være sikker på at forholdene tillater at skipet kan gå inn, er ikke nødvendigvis det, mener han.

I dag har mange så kort liggetid at det er umulig å tilby til aktiviteter til alle passasjerene. På sikt håper Bråten på lang liggetid i Longyearbyen, og shuttlebåter som tar turister med på ulike aktiviteter i småfjordene inne i Isfjorden. Kostnaden for å legge til kai er nemlig den samme; et skip som Costa Pacifica med en kapasitet på 3.780, omsetter totalt for 250.000 kroner ved anløp. I tillegg kommer avgifter til miljøvernfondet og pengene turistene legger igjen lokalt.

– Det er en veldig liten del av markedet som kommer hit, så vi har en jobb å gjøre med å selge inn.

Gigant
Det er også nye skip som dukker opp etter at tungoljeforbudet har trådt i kraft. I 2015 har MSC Cruises til og med varslet ankomst i Longyearbyen med giganten MSC «Splendida», som er 333,5 meter langt, har 18 dekk og opptil 4.617 personer med mannskap og passasjerer om bord.

Bykaia er til gjengjeld 84 meter lang. Havnesjefen sier det løser seg, men samtidig viser dette at kapasiteten er helt på grensa. Det samme gjelder vann og avfallshåndtering. Ifølge Strategisk havneplan har kaia kapasitet til skip på inntil 300 meter. I tillegg til mer kaiplass trenger de nye bygg på land. Det meste står uten tak, men i 2015 er det planlagt at byggingen av et nytt havnebygg og ei stor flytekai skal starte. Lenger fram i tid er 150 meter kai vest for Bykaia, men hvor langt er usikkert. I Nasjonal tranportplan er det bevilget om lag 200 millioner kroner til havneutvikling på Svalbard.


Kortere cruise med snuhavner
Svalbard kan få en oppgang ved at det kommer snuhavner i Bodø og Lakselv. Det tror administrerende direktør Erik Joachimsen i Cruise Northern Norway & Svalbard (CNNS). Årsaken er regler som gjør at cruiseskipet må ha vært utenfor norsk tollsone minst et døgn før det kan gå tilbake til ei snuhavn og slippe av gamle passasjerer og ta om bord nye. Svalbard og Russland er begge utenfor tollsonen.

– Et annet poeng er at det blir kortere å gå til Longyearbyen med snuhavner i Nord-Norge. Det blir en helt annen logistikk.

I august har CNNS med cruiseselskaper på visningstur til blant annet Svalbard.

– Hva med tungoljeforbudet?

– Det vil vise seg. Spørsmålet er om reiselivsnæringen klarer å omstille seg og overbevise cruisenæringen om at Isfjorden er like spektakulær som å seile oppover østkysten. Personlig tror jeg passasjerene får opplevd Svalbard i en mer kompakt form. Og rederiene sparer utgifter med kortere seilingstid, sier Erik Joachimsen.

Nøkkelord

Se bildet større

En slik rugg har meldt ankomst i Longyearbyen sommeren 2015. MSC "Splendida" er 333,5 meter lang og har kapasitet til 4.617 mennesker ombord, mannskapet inkludert. FOTO: MSC Cruises

Se bildet større

Kim Holberg gjør klar fortøyningsbåten. I løpet av året vil Longyearbyen havn ha tre fartøyer i drift. Et nytt 15 meter langt tilbringerfartøy som er under bygging, har en toppfart på 45 knop, og kapasitet til SAR (søk og redning) og oljevernoppdrag i og rundt Isfjorden. Her sammen med Kjetil Bråten. FOTO: Eirik Palm

Faktaboks

Foreløpige anløp i 2014

(Kolonnene viser dato, navn og kapasitet ombord.)

Juni
13. Albatros.............812
14. Amadea...............624
17. Silver Explorer......132
19. Magnifica..........3.605
20. Mein Shiff.........2.681
21. AIDACara...........1.186
22. Le Austal............264
22. Hamburg..............400
25. Berlin...............330
27. Le austral...........264
28. Quest For Adventure..602
30. Albatros.............812
Juli
02. Prinsendam...........793
03. Costa Pacifica.....3.780
04. Island Sky...........114
04. Emerald Princess...3.080
05. Voyager..............559
05. Artania............1.200
06. Black Watch..........700
07. Bremen...............184
07. Silver Explorer......132
08. AIDACara...........1.186
10. Ocean Majesty........621
11. Berlin...............330
12. Funchal..............524
14. Silver Explorer......132
14. Costa Neo Romantica1.356
16. Amadea...............624
17. Bremen...............184
19. Seven Seas Voyager...700
20. Thomson Spirit.....1.350
22. Artania............1.200
24. Ocean Majesty........621
25. Magnifica..........3.605
25. AIDACara...........1.186
25. Deutchland...........520
27. Costa Pacifica.....3.780
28. Mein Shiff.........2.681
29. Braemar..............929
August
08. Le Boreal............264
14. Nautica..............824

Kilde: Longyearbyen havn

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!