Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Helikopterflyving for retten

Assisterende sysselmann, Lars Fause, ser fram til å få prøvd flere saker for retten. FOTO: Karine Nigar Aarskog

Helikopterflyving for retten

Trust Arktikugol må møte i retten 9. mars neste år for det Sysselmannen mener er ulovlig helikopterflyving.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Trust Arktikugol fikk tidligere i år en bot på 50.000 kroner for å ha fløyet ulovlig i september i fjor. Helikopterselskapet som trusten bruker, Air Company Spark Plus, har konsesjon til å foreta lokale flyvninger på Svalbard i forbindelse med gruvedriften til Trust Arktikugol. Likevel lot trusten foretaket Light House Films benytte helikopteret i september i fjor for å gjøre innspillinger til en film.

Ikke funnet løsning
Sysselmannen mener disse flyvningene er i strid med Luftfartstilsynets konsesjon, og ila trusten en bot på 50.000 kroner, som selskapet ikke har vedtatt. Dermed havner saken i Nord-Troms tingrett.
– Vi ønsker å samarbeide med trusten, men har ikke funnet noen løsning i denne saken. Når forvaltningen ikke kommer lenger må domstolen inn og trekke opp grensene, sier assisterende sysselmann, Lars Fause.

Ønsker rettslig dom
Rettssaken vil omfatte tre viktige momenter. Om Air Company Spark Plus har fløyet i strid med konsesjonen, om de gjennom det har vært uaktsomme, og om norske myndigheter har adgang til å begrense næringsutøvelse innenfor rammene til Svalbardtraktaten.
– Dette er en meget komplisert juridisk sak. Jeg tror begge parter ønsker å få et rettslig svar, og jeg ser ikke bort fra at saken havner i høyere rettsinstanser, sier Fause.
Det er satt av tre dager til rettssaken som skal føres i Longyearbyen og starter 9. mars.

Nær brefronten
Også saken mot det nederlandske selskapet Oceanwide Expeditions kommer for retten neste vår. Den skal føres i Nord-Troms tingrett i Tromsø, fra 21. til 23. april. Verken selskapet, som i sommer fikk en bot på 800.000 kroner, eller skipperen, som fikk en bot på 25.000 kroner, har svart på om de vil vedta boten.
– Når forelegg ikke besvares sendes saken til retten. Vi mener at denne saken ikke kan avsluttes før den har fått en rettslig avgjørelse, sier Fause.
Sysselmannen mener Oceanwide Expeditions opptrådte uansvarlig da de i august i fjor lot skipet de hadde chartret, «Aleksey Maryshev», seile for langt inn mot brefronten til Storbreen i Hornsund. Ifølge Sysselmannen lå båten mellom 32 og 36 meter fra breen da den kalvet. 23 personer ble skadet.

Første gang i Norge
– En slik sak har ikke vært prøvd for norske domstoler før, sier Fause.
Det er kalt inn seks vitner og sakkyndige, i tillegg til at aktoratet vil bruke kart over området, oversikten over de skadde passasjerene og det som er tilgjengelig av foto og film fra hendelsen som bevismateriale.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!