Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Havnet midt i redningsdramaet

Odd Magne Håvemoen hadde vært på bedriftstur til Barentsburg og Isfjord radio da han ble vitne til hendelsen. FOTO: Eirik Gyllensten

Havnet midt i redningsdramaet

Odd Magne Håvemoen var førstemann på stedet da en skuterfører falt om. Med økt aktivitet og ferdsel i den lyse årstiden, øker også faren for hendelser.

Tekst:

Publisert:

Fra lørdag til mandag var det tre utrykninger med helikopter fra Longyearbyen.

Den mest alvorlige hendelsen fant sted lørdag ettermiddag. Da fikk Sysselmannen melding om en bevisstløs skuterfører på østsiden av Grønfjorden i Sandmo-kneika. Skuterturist Odd Magne Håvemoen var førstemann på stedet.

– Vi var en gruppe på 16 kolleger fra Jets Vacuum AS som var på bedriftstur til Svalbard. På lørdag kjørte vi langs Grønfjorden, da en annen skutergruppe tok oss igjen, sier Håvemoen.

– Da de var på høyde med oss, falt en mann av skuteren sin, mens de kjørte i rolig fart. Han ble liggende på ryggen i snøen. Jeg var bare ti meter unna, så jeg kjørte med en gang opp til han, og da jeg skjønte hva som hadde skjedd, startet jeg med hjerte- og lungeredning, nærmest på refleks.

Etter at Håvemoen hadde gjort det han kunne, tok turguidene i den andre gruppen over redningsarbeidet, og Håvemoen dro med resten av bedriftsgruppen tilbake til Longyearbyen.

Hjelpen kom raskt

Airlift brukte 32 minutter fra varslingen kom, til de landet i Grønfjorden, og nøyaktig en time etter varslingen var helikopteret tilbake i Longyearbyen med mannen.

– 32 minutter er veldig raskt. Fra de blir varslet skal de først ut til flyplassen, og så gjøre klar helikopteret før de er klare til å dra. Dette gjorde de altså svært raskt, sier sysselmannsførstebetjent Arild Lyssand.

Hans kollega med samme stilling, Christian Svarstad, forteller at én times beredskap er kravet om utrykningstid som står i kontrakten med Airlift, enten det er dag eller natt, helg eller hverdag.

– Men de gjør naturligvis alt de kan for å presse den tiden ned, sier Svarstad.

Livet sto ikke til å redde

Sysselmannen opplyser at den avdøde var en mann fra Rogaland, født i 1957. Han var med i et skuterfølge på til sammen tolv personer, inkludert to guider, i regi av Basecamp Spitsbergen. Gruppen var på vei tilbake til Longyearbyen etter en dagstur til Isfjord Radio, da hjerteinfarktet rammet.

– Til tross for umiddelbare gjenopplivingsforsøk, ble det etter hvert klart at livet ikke sto til å redde, sier Lyssand.

Søndag var det minnestund i Svalbard kirke, og den omkomne ble fraktet ned til fastlandet mandag.

Basecamp Spitsbergen ber om forståelse for at de av hensyn til familien og øvrige involverte ikke ønsker å kommentere saken.

Se bildet større

Dødsfallet skjedde på vei tilbake til Longyearbyen. Lenger nord, utenfor kartet, ligger Barentsburg. FOTO: Kart: Norsk Polarinstitutt

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!