Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hav og land

De presser seg på, byråkratene der sør, med sine lover og forskrifter, sine forbud og begrensninger.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Nei, det er ingenting vi kan gjøre. Det eneste måtte være å ignorere det hele, å bare trekke på skuldrene og fortsette som før. Det som skjer er selveste utviklingen, vi er innhentet av omverdenen. De har fått øye på oss, og vil ha noen tusen ord med i laget. I løpet av neste år innføres havne- og farvannsloven. Om det vil få noen som helst betydning? Ikke for de av oss som tar en båttur i ny og ned, ikke i første omgang i alle fall. At turistnæringen får noen innskrenkinger vil kan hende mange se på som en fordel, så slipper de unna hordene om de gjør en tur til fjernere områder.

En av de fremste kvalitetene med Svalbard har vært den slumrende cowboytilværelsen, et sted for frifanter og eventyrere. Et sted utenfor loven; i alle fall et sted hvor lovens arm ikke har vært sjenerende lang. Den tiden er definitivt forbi. Og sant nok, slik det ser ut i dag er turistnæringen den som har størst grunn til bekymring. Opptil flere departementer har engasjert seg de to siste årene for hver på sin måte å sørge for litt mer struktur, litt mer orden – og begrensninger. Nå arbeider Miljøverndepartementet for å skjerme opptil flere områder for ilandstigning på grunn av kulturminner og sårbart dyreliv. Det vil få konsekvenser også for oss som er fastboende. Mange flotte områder blir like utilgjengelige som Moffen, for ikke å snakke om Kong Karls Land. Samtidig som MD driver med sitt, er altså Fiskeri- og kystdepartementet i gang med å forberede innføring av havne- og farvannsloven.

Bakgrunnen for at det skjer er den økte trafikken av passasjerbåter. «Hvorfor skal det være enklere på Svalbard, hvor forholdene er så mye vanskeligere, enn på fastlandet?» spør losinspektør Sæther i Kystverket retorisk. Svaret er at forholdene skal være enkle for at nordmennesker skal trives. La gå da at det stilles andre krav om du bukserer skokker av passasjerer inn og ut av fjordene. Se bare hva som skjedde med båten som av mange ble kalt Den røde hurtigruta, den gang den het «Lindblad Explorer» og gikk fast på Svalbard, cruiseskipet «Explorer» som gikk ned i Antarktis forrige fredag. Hullet i skipssiden etter sammenstøtet med isknulten var ikke stort større enn en knyttneve, ifølge en av mannskapet, og likevel klarte de ikke å plugge det igjen.

Er det hele styrt av mektige bakmenn med en overordnet plan? Kan hende vel konspiratorisk, men at noe snakker sammen er innlysende. En måte å takle alt dette på er å gjøre som russerne. Det føderale statlige unitære selskap Trust Arktikugol gir pokkeren i hva Sysselmannen måtte mene, eller Luftfartstilsynet for den saks skyld. Sist sommer neglisjerte trusten glatt begrensningene pålagt av Luftfartstilsynet, og brukte helikopteret på tvers av flygetillatelsen. Noen kvier seg åpenbart for å ta tak i saken, for ingenting har skjedd. Nå varsler russerne suverent at de akter å anskaffe to, tre nye helikopter og trappe opp aktiviteten til 1980-nivå, for å kunne dekke «det økte behovet for flygninger for russiske organisasjoner».

Det er vel nå Utenriksdepartementet kommer på banen.

Siste nytt i Nyheter

Kansellerte på nytt

I dag kom det ett postfly til Longyearbyen, det første siden fredag. Dagens ekstrafly er nå kansellert, noe som blant annet får konsekvenser for Svalbardposten.

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!