Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hard testtur

Gruvearbeider Karl Magne Faksdal trives godt med den nye båten «Kloster Patrol», som er 36 fot. FOTO: Carina Ingeborg Tangeraas

Hard testtur

Karl Magne Faksdal dro fra Halsnøy til Longyearbyen i sin nye fritidsbåt, men følte seg aldri utrygg. Ikke engang et døgn med storm kunne få ham til å snu.

Tekst:

Publisert:

Da gruvearbeideren Karl Magne Faksdal skulle kjøpe ny båt, falt valget lett på den nye «Kloster Patrol 36», som sies å være blant de sikreste båtene i Norge. For å få den opp til Svalbard tok han like greit sjøveien.

– Det var vel den enkleste måten å få båten opp hit på? ler Faksdal.

Han har bodd på Svalbard i 25 år, og ville nå ha en båt han kunne se mer av øya med.

Fire døgn på vannet

Før Faksdal dro ut mot Svalbard stakk han innom Bodø. Derfra brukte han litt over fire døgn på å komme seg til Svalbard.

– Vi hadde klart det på rundt et døgn, men måtte ha med oss så mye diesel og kjøre så økonomisk at det tok ganske lang tid, sier han.

I tillegg møtte de en skikkelig storm halvveis mellom fastlandet og Bjørnøya. Denne varte i over 24 timer.

– Vi prøvde å legge oss i le på Bjørnøya, men dess nærmere vi kom dess sterkere ble stormen. Til slutt måtte vi bare sette kursen vestover for å komme oss ut fra uværet og få hvile litt, sier Faksdal.

Sjøsyke og søvnløshet

Med seg på turen hadde Faksdal to kamerater, uten at begge var like mye til hjelp.

– Den ene ble skikkelig sjøsyk. Han satt i styrhuset og kastet opp på dekk. Da var jo han ubrukelig så lenge det var storm, forteller Faksdal.

Da ble det langt mer arbeid på de to andre, som forsøkte å bytte på å arbeide og å sove.

– Det var så mye sjø at det var umulig å sove, selv om vi to andre ikke ble sjøsyke. Vi måtte bare kjøre videre. Det er ikke som en bil, som du bare kan stoppe, ler han.

Første av sitt slag

Båten Faksdal har kjøpt er en prototype, som nå skal i produksjon. Øystein Lending, som har laget båten, forteller at han nå gjerne vil markedsføre den på Svalbard. Kloster Patrol-båtene er selvopprettende og synkefrie. Det mener Faksdal å ha bevist med denne ferden.

– Her oppe er det viktig å ha sikre båter. Disse åpne båtene som både private og turistguider kjører rundt med er ikke mye tess dersom man grunnstøter eller ødelegger noe og må være på vannet lenge, mener produsent Lending.

Han har sikret båten på alle tenkelige vis, og forteller at det skal mye til for å ødelegge den.

– Her oppe bruker man båter på en annen måte enn i indre Oslofjord, for å si det sånn, ler Lending.

I følge Faksdal er ikke dette bare positivt.

– Båten er jo veldig stor, uten at dette gir så mye plass inne, sier han. Likevel er det lite han ville endret på.

– Skal man ha en sikker båt må man ofre noe plass, og man må tåle litt uvær, forteller Faksdal.

Lending innrømmer at han var litt urolig under turen, til tross for at han selv ikke var med.

– Det var tider da vi ikke var sikre på at de kom til å komme frem. Heldigvis gikk det godt til slutt, ler Lending.

Nøkkelord

Se bildet større

Karl Magne Faksdal sitter trygt i styrhuset dersom noe skulle skje med båten. FOTO: Carina Ingeborg Tangeraas

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!