Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hard testtur

Gruvearbeider Karl Magne Faksdal trives godt med den nye båten «Kloster Patrol», som er 36 fot. FOTO: Carina Ingeborg Tangeraas

Hard testtur

Karl Magne Faksdal dro fra Halsnøy til Longyearbyen i sin nye fritidsbåt, men følte seg aldri utrygg. Ikke engang et døgn med storm kunne få ham til å snu.

Da gruvearbeideren Karl Magne Faksdal skulle kjøpe ny båt, falt valget lett på den nye «Kloster Patrol 36», som sies å være blant de sikreste båtene i Norge. For å få den opp til Svalbard tok han like greit sjøveien.

– Det var vel den enkleste måten å få båten opp hit på? ler Faksdal.

Han har bodd på Svalbard i 25 år, og ville nå ha en båt han kunne se mer av øya med.

Fire døgn på vannet

Før Faksdal dro ut mot Svalbard stakk han innom Bodø. Derfra brukte han litt over fire døgn på å komme seg til Svalbard.

– Vi hadde klart det på rundt et døgn, men måtte ha med oss så mye diesel og kjøre så økonomisk at det tok ganske lang tid, sier han.

I tillegg møtte de en skikkelig storm halvveis mellom fastlandet og Bjørnøya. Denne varte i over 24 timer.

– Vi prøvde å legge oss i le på Bjørnøya, men dess nærmere vi kom dess sterkere ble stormen. Til slutt måtte vi bare sette kursen vestover for å komme oss ut fra uværet og få hvile litt, sier Faksdal.

Sjøsyke og søvnløshet

Med seg på turen hadde Faksdal to kamerater, uten at begge var like mye til hjelp.

– Den ene ble skikkelig sjøsyk. Han satt i styrhuset og kastet opp på dekk. Da var jo han ubrukelig så lenge det var storm, forteller Faksdal.

Da ble det langt mer arbeid på de to andre, som forsøkte å bytte på å arbeide og å sove.

– Det var så mye sjø at det var umulig å sove, selv om vi to andre ikke ble sjøsyke. Vi måtte bare kjøre videre. Det er ikke som en bil, som du bare kan stoppe, ler han.

Første av sitt slag

Båten Faksdal har kjøpt er en prototype, som nå skal i produksjon. Øystein Lending, som har laget båten, forteller at han nå gjerne vil markedsføre den på Svalbard. Kloster Patrol-båtene er selvopprettende og synkefrie. Det mener Faksdal å ha bevist med denne ferden.

– Her oppe er det viktig å ha sikre båter. Disse åpne båtene som både private og turistguider kjører rundt med er ikke mye tess dersom man grunnstøter eller ødelegger noe og må være på vannet lenge, mener produsent Lending.

Han har sikret båten på alle tenkelige vis, og forteller at det skal mye til for å ødelegge den.

– Her oppe bruker man båter på en annen måte enn i indre Oslofjord, for å si det sånn, ler Lending.

I følge Faksdal er ikke dette bare positivt.

– Båten er jo veldig stor, uten at dette gir så mye plass inne, sier han. Likevel er det lite han ville endret på.

– Skal man ha en sikker båt må man ofre noe plass, og man må tåle litt uvær, forteller Faksdal.

Lending innrømmer at han var litt urolig under turen, til tross for at han selv ikke var med.

– Det var tider da vi ikke var sikre på at de kom til å komme frem. Heldigvis gikk det godt til slutt, ler Lending.

Nøkkelord

Se bildet større

Karl Magne Faksdal sitter trygt i styrhuset dersom noe skulle skje med båten. FOTO: Carina Ingeborg Tangeraas

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!