Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Har tro på brevann-ideen

Eksklusiv is: Bare de hardeste og eldste isklumpene får æren av å bli tint til flaskevann. Bildet er fra sankingen av is i Kongsfjorden i sommer. FOTO: Privat

Har tro på brevann-ideen

– I Norge skulle vi gjort mye mer av denne typen ting, sier økonomiprofessor.

Tekst:

Publisert:

Professor Magne Supphellen ved Norges handelshøgskole i Bergen har på oppfordring fra Svalbardposten studert forretningskonseptet til Svalbardi. Han er positiv.

– Jeg har veldig sansen for denne typen entreprenørskap, og tror det kan lykkes om det gjøres riktig, sier han.

Kjøper opplevelsen

Når han snakker om Svalbardi-vannet, gjør Supphellen det klart at de potensielle kundene ikke kjøper bare et kvantum med vann som de skal drikke.

– Poenget her er at folk ikke kjøper vann, men forventinger om en drikkeopplevelse.. Det er nok av sære og svært rike folk i verden, som går lei av de ordinære produktene, og vil ha det spesielle. For dem er 300 kroner for ei flaske vann ingen ting, sier han.

Vissheten om at det er isbrevann som har ligget i en ren bre lenge gir en egen drikkeopplevelse, mener professoren.

LES OGSÅ: Bre-is til 300 kroner flaska

Rekeparallell

Å bygge en solid merkevare er viktig om man skal lykkes i markedet. Supphellen drar en parallell til rekeindustrien i Norge, hvor man har opplevd fallende priser og økende kostnader. Selskaper som Coldwater Prawns of Norway har likevel lykkes, og det har de gjort gjennom merkevarebygging.

– Man har bygd en merkevare rundt reker som er fisket på dypt vann, og rundt historie og design. Poenget er at rekene er fisket så dypt at de ikke på noen måte er påvirket av forurensing fra samfunnet på land. Med denne merkevaren har de fått mye høyere priser enn det som er vanlig, sier Supphellen.

Farer

Professoren ser også svakheter i Svalbardi sitt konsept, etter å ha studert nettsidene til selskapet.

– Når det gjelder drikkevann, må det oppleves som friskt og ferskt. Og hvordan harmonerer det med at dette vannet er så gammelt? Og hvor sårbar er Svalbardi for bilder av isbrekanter som kan være støvete og skitne, spør han, og fortsetter.

– Merkevaren kan bli et lett bytte for en konkurrent som vil skade det. Svalbardi bør jobbe litt med hva det er som gjør at dette vannet er så friskt og klart, selv om det er gammelt. Når det gjelder vann, er det ofte bevegelsen, som i kilder, som gjør at det oppfattes som rent og friskt. Her mangler det noe, sier han.

Vil ha mer

Generelt er Mange Supphellen begeistret for ideen, og skulle gjerne sett at tankegangen ble brukt mer i Norge.

– Spesielt innenfor sjømat er det mye å hente på å bygge solide merkevarer. For der har vi så mye kvalitet som det kan gjøres noe mer ut av for å øke verdien i markedet, sier han.

Fakta

Svalbardi er et forretningskonsept utviklet av norsk-amerikanske Jamal Qureshi.
• Forretningsideen er å lage eksklusivt flaskevann av is fra breer på Svalbard.
• Selskapet er i ferd med å sette opp et tapperi i Longyearbyen. Første produksjon blir på 13.000 flasker.
• Qureshi har inngått en intensjonsavtale om å selge 10.000 flasker til et sør-koreansk selskap som distribuerer til hotell i Asia.
• Flaskevannet skal også selges lokalt i Longyearbyen. Prisen blir på om lag 300 kroner per flaske.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!