Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Har kurert oss for tannlegeskrekk

Tannleger flest kan se litt «skumle» ut i denne posisjonen. Men pasientene til Rolf Johansen er svært fornøyd. Selv tror han kontinuitet er en av årsakene til den gode tilbakemeldingen fra folket. Johansen har virket i Longyearbyen i tolv år. FOTO: Christopher Engås

Har kurert oss for tannlegeskrekk

Tannlege Rolf Johansen (60) er den mest populære tjenesteyteren i Longyearbyen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.02.2015 kl 17:48

– Nei, det var da svært så hyggelig å høre, sier tannlege Johansen om det gode skussmålet fra folket i Longyearbyen. Hele 93 prosent av de som har sittet i tannlegestolen hans er enten «fornøyd» eller «svært fornøyd» med tjenesten.

Det viser innbyggerundersøkelsen som ble gjort i fjor høst.

Kontinuitet

Rolf Johansen har et par klare svar når han blir bedt om å forklare hans høye popularitet blant folk på Svalbard.

– Den første og viktigste grunnen tror jeg er stabilitet. Jeg har vært her i tolv år, og folk kjenner meg. At man blir fortrolig med en helsearbeider som i utgangspunktet gjør en tjeneste som av noen oppfattes som ubehagelig, tror jeg er viktig, sier han.

Johansen trekker også fram sin sekretær som utslagsgivende. Heidi Johansen har vært på kontoret i to og et halvt år, og hennes forgjenger Margareth Steinkjer, var der i 15 år.

– Dette er team work. Hvis det skapes god stemning her, så er sekretæren i høyeste grad med på det, sier Johansen, som prakti­serte i Lakselv i Finnmark i 20 år før han kom til Longyearbyen.

Personlige egenskaper

Rolf Johansen peker også på en annen faktor som han mener er viktig.

– Tilsvarende undersøkelser på fastlandet viser at folk generelt er fornøyd med norske tannleger. Folk flest har tillit til tannleger og politiet. Sånn sett er dette ikke noen overraskelse, sier han.

– Mange trekker fram dine personlige egenskaper med folk og spesielt barn som viktige. Har du spesielle egenskaper?

– Nei, det får andre bedømme og uttale seg om. Det er selvfølgelig hyggelig hvis folk synes det. Men i utgangspunktet gjør jeg bare jobben min, smiler Rolf Johansen.

Standardundersøkelse

Denne uken ble innbygger­undersøkelsen for Longyearbyen fram for lokalpolitikerne. Undersøkelsen ble gjort sist høst gjennom et opplegg basert på en standardundersøkelse utviklet av nettjenesten bedrekommune.no.

Standardundersøkelsen til nettstedet er basert på fastlandskommuner, og derfor er den endret litt for å tilpasse seg forholdene på Svalbard.

Men mange av resultatene er likevel sammenlignbare.

Fornøyd på Svalbard

Longyearbyen lokalstyre sendte ut i alt 1.193 spørreskjema, og fikk svar fra 257 husstander. Husstandene som svarte er bebodd av i alt 600 personer, som utgjør om lag 29 prosent av det totale folketallet i Longyearbyen.

84 prosent av svarene kom fra norske statsborgere, og nesten seks prosent fra borgere av andre nordiske land. Litt over ni prosent av svarene kom fra folk med opphav i andre deler av Europa eller verden for øvrig.

Undersøkelsen består av mange spørsmål vedrørende offentlige tjenester og generell trivsel på Svalbard, som lokalpolitikerne nå skal se nærmere på.

Administrasjonssjef Lars-Ole Saugnes har tidligere uttalt at resultatet blir et viktig styringsdokument. Det en kan slå fast allerede nå, før politikerne har fått undersøkelsen overlevert, er at lokalstyret har et positivt utgangspunkt.

Brukertilfredsheten i Longyearbyen ligger nemlig klart høyere enn gjennomsnittet for fastlandet, når man ser resultatene under ett. Spesielt høyt rangeres bomiljø og senter­funksjoner og kulturtilbud.

De fleste fornøyd

Denne tabellen viser viser hvor stor prosentandel av de som svarte på innbyggerundersøkelsen som har brukt tjenesten, og som er fornøyd eller svært fornøyd med den.

Tannhelsetjenesten: 93 prosent

Helsesøster/jordmor: 85 prosent

Sysselmannen: 79 prosent

Nav-tjenester: 74 prosent

Fysioterapitjenesten: 67 prosent

Legetjenesten: 63 prosent

Frisklivstilbudet: 60 prosent

Se bildet større

Emma Grønseth (14) i stolen hos Rolf Johansen. Tannlegen får gode skussmål fra pasientene sine. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!