Har klaget på gebyr etter denne studentturen

Unis ble ilagt et gebyr på 150.000 kroner etter at tolv personer kom i skipsnød.

Det var denne båten Unis brukte for å frakte studenter og forelesere.
Publisert

– Vi er de første til å strekke hendene i været og vedkjenne at det selvsagt ikke var bra det som skjedde, men vi mener likevel at boten er gitt på feil grunnlag, sier Unis-direktør Harald Ellingsen til Svalbardposten.

Det var i slutten av januar i fjor at en båt med tolv personer knyttet til Unis fikk trøbbel i sprengkulden. Fartøyet Unis Polaris LL 3500 problemer mellom fire og fem nautiske mil fra Grumant. Båten av typen Polarcirkel 1050 dro til Barentsburg fire dager tidligere for å ta prøver, men halvveis på returen til Longyearbyen holdt det på å gå skikkelig galt. Da ble det oppdaget mye vann på dekk. Utstyrskassene fløt i baugen, og det var også kommet vann inn i skroget.

Tolv om bord

Med åtte studenter, to feltassistenter, kursansvarlig og skipsfører om bord stanset først den ene motoren og deretter den andre. Så gikk all strøm. Alle lys sluktes og oppvarmingen inne i kabinen opphørte i 20 minusgrader og mellom én og halvannen meter høye bølger.

I de to timene før båten og de tolv personene om bord ble reddet av KV «Svalbard», brukte havaristene manuelle pumper for å få ut vannet som stadig strømmet inn, også i kabinen. Mye av utstyret om bord fløt bort og forsvant. Flere av studentene og de ansatte mistet bagasjen. De fleste PC-ene og annen elektronikk ble ødelagt. Unis mistet mye dyrt prøvetaker-utstyr, blant annet en luftmåler til over 100.000 kroner. Fire personer måtte ha legehjelp.

Etter hendelsen ble Unis ilagt et gebyr på 150.000 kroner av Sjøfartsdirektoratet, for overtredelse av bestemmelsene om sertifikater i skipssikkerhetslovens paragraf 13, jamfør forskrift om drift av små passasjerfartøy. Der det står at fartøy uten tilstrekkelig overbygg bare kan gjennomføre operasjoner på Svalbard mellom 1. mai og 30. september.

Feil jus

Og her kommer grunnen til Unis sin klage på vedtaket.

– Ulykken skulle aldri skjedd, men vi mener anmeldelsen er juridisk feil. Vi mener at denne båten ikke driver næringsvirksomhet, og derfor ikke er omfattet av det regelverket, sier Ellingsen.

Han forteller at de leverte klagen til Nærings- og fiskeridepartementet innen fristen like før ferien, men at de så langt ikke har hørt noe.

– Dette er viktig å etterprøve rent prinsipielt. Vi har selvsagt et moralsk ansvar for det som skjedde, men det må brukes rett jus, sier Ellingsen.

Powered by Labrador CMS