Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Han ville fly for Libya

Sam Rutherford skulle fly en libysk delegasjon til Nordpolen i fjor. FOTO: Anders Fjellestad

Han ville fly for Libya

Sam Rutherford fikk nei til å mellomlande i Longyearbyen med en gruppe libyere i fjor. Men han klaget og vant fram. Nå er han glad for at regelverket blir klarere.

Tekst:

Publisert:

Briten driver det Belgia-baserte logistikkselskapet Prepare2Go­. Sommeren 2011 fikk han oppdraget med å fly en gruppe libyere til Nordpolen. Blant deltakerne var en stammeleder fra sør, en ung fjellklatrer og to jagerflypiloter. De skulle bli de første libyere som tok seg til Nordpolen, og målet var å skape nasjonal entusiasme og knytte sammen den krigsherjede, afrikanske nasjonen.

Alt lå til rette for en libysk prestisjetur til Nordpolen med lokale medier på slep. Det var bare ett hinder: Sysselmannen på Svalbard.


Forsto ingenting

For å nå Nordpolen fra Libya, måtte flyet mellomlande i Longyearbyen for å fylle drivstoff. November 2011 sa Sysselmannen nei, og henviste til motorferdselsforskriften som forbyr sightseeing-flygninger til Svalbard.

– Først ble jeg litt: «Hæ?». En kan si det var sightseeing på Nordpolen, men den nødvendige landingen i Longyearbyen var langt fra noe sightseeing. Vi skulle bare fylle drivstoff, sier Sam Rutherford.

Sist uke var briten på Svalbard for første gang. Selskapet hans fløy en gruppe tyskere til den russiske nordpol-basen Barneo.

– Vi tar en testflygning for å sjekke forholdene og planlegge framtidige turer, sier briten.


Libya ble skuffet

Da Sysselmannen sa nei, startet Rutherford kampen for å få den nødvendige tillatelsen. Avreisen var satt til april 2012, og på ett tidspunkt truet Rutherford med å lande i Longyearbyen med eller uten tillatelse.

Briten klaget Sysselmannens avgjørelse inn for Direktoratet for Naturforvaltning (DN). Da snudde alt. I mars sa direktoratet ja til at Rutherford kunne få mellomlande i Longyearbyen. Dessverre var det for sent for Libya-prosjektet.

– Da var det bare en måned til vi skulle reise. Det ble ikke tid til å organisere Libya-flygningen, og vi måtte avlyse, sier Rutherford.

– Hvordan reagerte libyerne?

– De var naturligvis skuffet, men jeg hadde advart dem på forhånd om at det kunne bli vanskelig å få til. Muligheten glapp, og i dag er Libya mest opptatt av å bygge seg opp og samle seg. Men det kan godt være at de ønsker å prøve igjen om noen år, og da skal vi få det til, sier han.


Regelverk på høring

DN har fått flere klager på Syssel­mannens flyavgjørelser det siste året. Begge etatene mener regelverket er upresist. Nå skal reglene bli tydeligere, noe Rutherford er glad for:

– Det grunnleggende problemet er at regelverket er dårlig og upresist. Målet med forskriften må være å hindre at dyreliv og natur forstyrres av flytrafikk, ikke å stoppe nødvendige mellomlandinger, sier Rutherford:

– Lovverket kan tolkes ulikt. Det betyr ikke nødvendigvis at Sysselmannen tolket reglene galt, de bare tolket det annerledes. Det er fantastisk at forskriften skal klargjøres, slik at ingen trenger å oppleve det jeg gjorde, sier han.

I disse dager legger Miljøverndepartementet ut et forslag til revidert motorferdselsforskrift på høring. I februar sa departementet til Svalbardposten at de håper en revidert forskrift kan tre i kraft 1. juli i år.

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!