Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Han vil ha flere klager

Sivilombudsmannen feirer 50 år i år. Arne Fliflet har vært institusjonens leder i nesten halvparten av dem. FOTO: Anders Fjellestad

Han vil ha flere klager

Sivilombudsmann Arne Fliflet er vaktbikkja som følger med forvaltningen. Nå håper han flere svalbardfolk vil bruke ham.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.09.2012 kl 13:45

Det høres kanskje rart ut at en institusjon som får 3.000 klager i året, ønsker seg enda flere. Men av fjorårets klager, var ingen fra Svalbard. Faktisk må vi helt tilbake til 2007 for å finne en Svalbard-klage. Det vil sivilombudsmann Arne Fliflet endre på.

– Vi ønsker at folk på Svalbard skal bruke oss. Sivil­ombudsmannen kan behandle klager fra Svalbard på lik linje med klager fra fastlandet, sier han.


Upløyd tundra

Denne uka har Fliflet og nærmere 50 av hans medarbeidere besøkt Svalbard. Ombudet feirer i år 50 år, men Svalbard-besøket dreier seg om mer enn jubileum.

– Vi har orientert oss om Svalbard. Blant annet har vi fått belyst forholdet til russerne, og om forvaltningen på Svalbard. Det er mange vanskelige juridiske spørsmål knyttet til øygruppa. Mange rettsspørsmål er rett og slett upløyd mark på tundraen, sier Fliflet.


Alle kan klage

Arne Fliflet er folkets mann. Han og resten av institusjonen ser til at den offentlige forvaltingen gjør jobben sin og holder seg til lovverket.

Når noen føler seg overkjørt og uriktig behandlet av forvaltningen, kan de klage saken inn for ombudet. Hvem som helst kan klage: firmaer, foreninger, enkeltpersoner, nordmenn, thaier, folk i Barentsburg – til og med folk som ikke bor på Svalbard.

– Hvorfor får dere så få Svalbard-klager?

– Det kan kanskje være at vi er litt lite kjent. Ved å ta en tur som denne, blir både innbyggere og forvaltningen oppmerksomme på oss. Det synes jeg er bra, sier sivilombudsmannen.


Bøyer seg

Ombudet kan i utgangspunktet behandle de fleste klagesaker, med unntak av dommer avsagt i domstolene. Klageren må også ha brukt alle klagemuligheter før han henvender seg til Sivil­ombudsmannen.

– Forvaltningen skal selv ha mulighet til å vurdere saken på nytt. En klage til Sivilombudsmannen er også annerledes. Jeg kan kun uttale min mening, men ikke pålegge noe.

– Er det irriterende?

– Nei, for det viser seg at forvaltningen som regel bøyer seg etter Sivilombudsmannens uttalelse, svarer Fliflet.

– Hva slags inntrykk har du fått av forvaltningen på Svalbard?

– Jeg har inntrykk av Svalbard har en ryddig og ordentlig forvaltning. Sysselmennene er for eksempel genuint glade i Svalbard. De er ikke blitt sendt opp her, men har selv søkt seg hit, sier Fliflet.

Faktaboks

Sivilombudsmannen

Kontrollerer forvaltningen i Norge, og skal sikre at offentlige myndigheter ikke begår overtramp mot enkeltpersoner. Alle kan klage.

Ombudet kan undersøke og vurdere de fleste typer saker offentlige myndigheter har behandlet og avgjort.

Har ingen reaksjonsmyndighet og avgir kun en uttalelse. Stortinget forutsetter imidlertid at forvaltningen retter seg etter slike uttalelser.

Arne Fliflet har vært sivilombudsmann siden 1990.

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!