Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gruvemuseet tar form

Håvar Fjerdingøy i Store Norske viser vognene som fraktet gruvearbeiderne inn og ut av gruva. Omtrent her var det gruvebusen gikk av og på skift. Vognene hadde da tak på. De ble tatt av da turistvirksomheten i gruva begynte. Bak Fjerdingøy er første del av en gangvei som bygges for å lede fremtidige gjester gjennom daganlegget. Lengst bak er også døra inn til selve gruva. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Gruvemuseet tar form

Første del av Gruve 3-museet åpnes kanskje for besøkende allerede neste år.

Tekst:

Publisert:

I sommer er daganlegget til Gruve 3 ryddet, og gjenstander er ferdig dokumentert og registrert. Like innenfor porten er det satt opp en platting hvor en sykevogn og en brannbil har fått plass.

– Vi fant ut at vi ville ta vare på den, for den er så stilig. Den har vært i Longyearbyen, Svea og er så hentet tilbake til Longyearbyen, forteller Håvar Fjerdingøy.

Han er daglig leder i Store Norske Boliger og gammel Gruve 3-bus. Sammen med kummunikasjonssjef Terje Carlsen leder han arbeidet med gruvemuseet.

Store Norske gikk i 2009 inn for å gjøre Gruve 3 om til museum. Målet var å ha det klart til selskapets 100-årsjubileum i 2016. Senere har arbeidet gått i rykk og napp. I perioder har det sett mørkt ut for prosjektet på grunn av pengemangel, men nå er det mye som har lysnet.

– Vi håper fremdeles å spille en sentral rolle under jubileet. Det kan hende vi prøver å få til noe allerede neste år eller i høst, sier Carlsen.


I mørket

Fjerdingøy henter lommelykter og viser sammen med Terje Carlsen videre innover i daganlegget og mot kulltippen. Om en uke skal elektrikere begynne å legge opp lys. Arbeidet med å lage en gangbane som skal lede vei gjennom de mange rommene i daganlegget er i gang.

– Noen 100 meter med gangbane kan gjøre mye. Vi vil vise hvordan det var her. Vi kan ikke slippe folk fri, men ha gruppevis guiding, sier Carlsen.


Lokomotiv og vogner

Gangveien fører inn langs et lokomotiv med aprikos­fargede vogner. De ble brukt til å transportere gruvearbeidere inn og ut av gruva. Videre viser Carlsen og Fjerdingøy vei langs en skinnegang hvor kullvogner står linet opp frem til stedet hvor de ble tippet. Så lyser lyktene deres opp et lass med tømmer og gruvestempel.

– Vi skal fortelle hva tømmeret ble brukt til og hvordan stempel ble brukt, sier Carlsen.

Verkstedet, hvor blant annet smeden holdt til, skal også vises frem til besøkende. På et bord ligger det en kalender fra 1995 med lettkledde damer.

– Folk mener at vi ikke bør rydde for mye, slik at anlegget ser ut som det gjorde. Men vi sørger for at folk går sikkert og at de ser ting, sier Carlsen


Lager formidlingsplan

Sammen med Svalbard Museum skal Store Norske nå lage en plan for hvordan besøkende skal ledes rundt i daganlegget, og hvordan historien skal formidles.

– En vandring alene gir ingen mening. Det må være et museumspedagogisk opplegg rundt det, sier Carlsen.

Han har et ønske om å få intervjuet folk som jobbet i gruva. Både om utstyret som ble brukt, og om hvordan det var å jobbe her.

Hva slags driftsform museet skal ha er ikke bestemt.

– Det må vi snakke med Svalbard Museum om, sier Carlsen.


Gruva neste år

I fjor ble det bevilget 800.000 kroner til arbeid med museet. I år er summen 1,6 millioner kroner. Tidligere har Store Norske bevilget penger til å sikre daganlegget mot ytterligere forfall, og Svalbards miljøvernfond har bidratt med 2 millioner kroner til forprosjekt og til å registrere gjenstander.

– Jeg synes vi har fått til mye med relativt begrensede ressurser. Det har handlet mye om å rydde og systematisere. Vi tror historien om gruvedriften her er spennende i seg selv. Man finner ikke dette noe annet sted, sier Carlsen.

– Det som er moro med dette prosjektet er at man samler 80 år med historie på én plass, sier Fjerdingøy.

Kulldriften i Gruve 3 ble nedlagt høsten 1996 og gruva ble stengt. Store Norske etablerte en turiststrosse allerede i 1990 omlag 600 meter inne i fjellet, i et tverrslag hvor det ikke lenger var drift. Det var guidede turer til strossa frem til 2008. Da sa Store Norske stopp av sikkerhetsmessige årsaker. Å sikre innover gruva mot turiststrossa er ifølge Carlsen den mest kostbare delen av museumsplanene.

– Neste år skal vi arbeide oss innover mot gruva. Hva vi gjør der skal vi diskutere når arbeidet med daganlegget er ferdig, sier han.


Samarbeider

Svalbard Museum har en intensjonsavtale med Store Norske om samarbeid om å skaffe penger og bistå faglig til museet lar seg realisere.

– Vi er svært fornøyd med der vi står i dag, men det er langt fram til et gruvemuseum hvor vi kan vise fram hele prosessen. Rosinen i pølsa er å komme inn til kullfløtsen og selve kullgruva, sier direktør Tora Hultgreen i Svalbard Museum.

Det er lenge siden det var drift i gruva, og det lukter hverken kull, mann eller maskinolje der. Det ønsker Hultgreen å gjøre noe med.

– Vi vil ha lukt og liv inn. Vi ønsker også at publikum kan være medvirkende, at de kan kle på seg lomp og hodelykt og komme i kontakt med området der kullet ble drevet ut. Først da får alle gjenstandene som ble brukt til å bryte kull mening, sier hun.


Stor opplevelse

Til tross for at det er et stykke frem til at kullfløtsen blir tilgjengelig, mener hun det er en stor opplevelse å se daganlegget.

– Å se kullvognene og hvordan kullet ble fraktet, og for eksempel at de hadde egen sykevogn som ble koplet til loket, sier Hultgreen.

Svalbard Museum skal fortsette samarbeidet med Store Norske.

– For å få tilgang på de store pengene fra Staten må vi samarbeide formelt. Vi kan samarbeide om konservator, publikumsmottak og så videre, sier hun.


Vitensenter

På sikt ønsker Store Norske å etablere et vitensenter i tilknytning til Gruve 3.

Et vitensenter er tenkt som et tilbygg med gangbro bort til siloen.

Der håper Carlsen at aktører som Svalsat, Eiscat, Telenor og Unis også kan være representert.

– Reiselivet er også interessert. Det å ha et helårlig tilbud til turistene er vesentlig for dem, sier Carlsen.

Han legger til at Store Norske stadig får henvendelser fra folk som ønsker å komme på gruvebesøk. Det ser ut til at de snart kan få ønsket oppfylt.

Nøkkelord

Se bildet større

En gammel brannbil fra begynnelsen av 1970-tallet har fått æresplassen like ved inngangsporten. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Terje Carlsen viser hvor kullvognene ble tippet. Derfra gikk kullet til siloen og ble kjørt videre med bil til renseverket. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Det var flere verksteder i daganlegget. Her er slipeverkstedet. Like ved holdt kuttverkstedet til. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!