Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gruvejobb ender i rettssalen

Veidekke Arctic i starten av prosjektet oppe på Marthabreen. FOTO: Birger Amundsen

Gruvejobb ender i rettssalen

Drøye tre måneder etter den offisielle åpningen av Lunckefjellgruva, møtes Veidekke Arctic AS og Store Norske i retten. Veidekke krever 60 millioner kroner ekstra for oppdraget.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.04.2014 kl 14:16

Begeistringen var stor i Veidekke Arctic da selskapet våren 2011 fikk totalentreprisen på infrastruktur til gruva, som ble offisielt åpnet i februrar.

Oppdraget var krevende og prestisjefylt, og gikk blant annet ut på å bygge tre kilometer vei over Marthabreen, som flytter seg med én meter i året, i tillegg til påhugg for å nå inn til den eksisterende gruvetunnelen som går gjennom fra Svea Nord-anlegget.

Lavere enn forventet
Det er nettopp dette påhugget som er hovedårsaken til at partene trolig møtes i retten i slutten av mai. Kontrakten var opprinnelig på 200 millioner kroner. Det er dermed et solid påslag Veidekke Arctic kommer med, hele 30 prosent.

– Det er en betydelig merkostnad, for all del. Men 500.000 kubikkmeter er også mye ekstra masse som skal håndteres, sier Peter Vagle, Veidekkes advokat om kravet på 60 millioner kroner.

Etter det Svalbardposten forstår, var anbudet gitt på bakgrunn av tegninger og data fra Store Norske Spitsbergen Grubekompani AS, som oppdragsgiver.

Da arbeidet med å lage adkomst opp til breen startet, ble det klart at gruvetunnelen lå 20 meter lavere enn forutsatt. Ifølge entreprenøren skulle den ligge omtrent i høyde med bredekket. Dermed måtte det graves ut 500.000 kubikkmeter ismasse for å komme ned til riktig høyde.

Døgnet rundt
Konsekvensen av dette ble at entreprenøren måtte håndtere vesentlig mer masse enn opprinnelig planlagt, og maskiner og mannskap jobbet døgnet rundt for å få adkomsten til breen klar og nå tidsfristene. Anlegget skulle overleveres innen 1. oktober 2013.
Disse ekstra utgiftene mener entreprenøren at byggherren må dekke.

– I tillegg betyr det flere utfordringer i forhold til å nå den avtalte fristen, sier Vagle, som er spesialisert på entreprise.

Store Norske skal ha blitt varslet da det ble klart at gjennomføringen måtte endres. Veidekke skriver også om problemene på egne nettsider sommeren 2013.

Ifølge Peter Vagle har det også i en lengre periode vært diskusjon om kostnadene. Jostein Nordstrøm som har vært prosjektleder, deltar trolig for arbeidsgiveren Veidekke Arctic i Nord-Troms tingrett dersom partene ikke kommer til en løsning før saken starter.

– Grunnløst krav
Store Norske avviser på sin side kravet og mener det ikke er grunnlag for summen.
– Det dreier seg om en såkalt totalentreprise, hvor prosjekteringsansvaret ligger hos entreprenøren. Det er det grunnleggende forholdet, sier Johan Fredrik Remmen, som har vært Store Norskes advokat siden 2006.

Han er ikke uenig i at Veidekke Arctic har hatt ekstra kostnader, men mener det ligger til prosjekteringsansvaret til Veidekke som totalentreprenør.

– Veidekke Arctic hevder de har basert seg på kart og opplysninger fra Store Norske?

– Vår oppfatning er at de ikke kan løpe fra sitt prosjekteringsansvar, sier Remmen, som i likhet med Vagle, har entreprise som spesialitet.

Det er også uenighet om hvorvidt Veidekke var ferdig til avtalt tid. Store Norske mener at Veidekke var ti dager for sent ute med overleveringen. Dette bestrider Veidekke Arctic AS.

Langt fra hverandre

Nord-Troms tingrett har satt av ni hele dager til tvistesaken mellom partene. Fram til den starter 22. mai har partene mulighet til å komme til enighet. Det har også vært flere forhandlingsmøter, uten at det har ført fram.

– Man kan aldri utelukke en enighet så lenge saken ikke er avsluttet. Det kan også bli enighet under forhandlingene, men det er ikke noe som tyder på det, sier Remmen.
Heller ikke Veidekkes advokat ser bort fra muligheten til å bli enige.

Se bildet større

Veien mellom Svea Nord og Lunckefjellet med tunneler på hver side. FOTO: Veidekke AS

Faktaboks

Kontrakten

• Kontraktspris: 200 mill. kr. (eks mva). • Overlevering: 1. oktober 2013.
• Omfatter tunnel fra Svea Nord, tre kilometer vei over Marthabreen, tunneler i Lunckefjellet, oppføring av ulike bygninger for omlasting av kull, lager, verksted og kontor, samt strøm, vann og avløp.
• Totalentreprenør: Veidekke Arctic AS.
• Underleverandører: Hæhre Entreprenør (masseforflytning og tunneldriving) og Bravida (elektroarbeider).
• Rådgivere: Multiconsult og Bravida.
Kilde: Veidekke AS

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!