Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gruve 7-veien knekker bilene

Viggo Knutsen holder vanligvis noe i overkant av 70 kilometer i timen utover Adventdalen med kull, men har måtte redusere kraftig på hastigheten i sommer. FOTO: Birger Amundsen

Gruve 7-veien knekker bilene

Den dårlige veien innover Adventdalen har røynet hardt på biler og sjåfører i sommer. Veien er så nedkjørt at det knapt nytter å bruke veiskrape på den.

– Vanligvis kjører jeg sju til åtte lass kull per skift, men har måtte redusere til fem, seks i sommer på grunn av veien, sier kullsjåfør Viggo Knutsen.

Til tross for at hastigheten er blitt kraftig redusert, har det gått hardt utover bilene. Det er særlig de kraftige bladfjærene som ryker, men også hjulene og dekkene har fått gjennomgå.

To sjåfører må til for å holde unna kulla som strømmer ut fra Gruve 7, når gruva er i full produksjon. Bilene veier i underkant av 20 tonn, og laster nærmere 30 tonn kull. At sommeren har vært særdeles våt, har forsterket problemet med veien.


Knapt grus tilbake

– Vi klaget over den elendige veien allerede i vår. Utover sommeren er den blitt stadig verre, med hull på hull, sier Ronny-André Olsen, sjef i Gruve 7.

Problemet er at veien er fullstendig nedkjørt, og at det knapt finnes grus igjen på den.

– Den er kjørt helt ned på gommene, utbryter Jørn Haug, en av de andre sjåførene.

Det har ikke vært mulig for Svalbardposten å få svar på hvilke planer Bydrift har for veien. Gruvesjefen har tidligere vært i kontakt med plan- og utviklingssjef Vigdis Hole i Longyearbyen lokalstyre, men hun er for tiden sykemeldt.


Midlertidig nødhjelp

Den siste uken er veiskrape blitt brukt i flere omganger, noe som har bedret veien noe.

– Den ser bra ut akkurat nå, men det holder bare til det kommer mer regn. Veien burde helt klart blitt oppgradert skikkelig med et nytt lag grus. Hadde den blitt asfaltert, hadde vi blitt kvitt støvproblemet også, sier gruvesjefen.

I tillegg til at veien fra munningen av Adventdalen til foten av Gruve 7-fjellet har holdt særdeles lav standard i sommer, har veien videre opp fjellsiden til gruva heller ikke vært særlig bra. Problemet med den tre kilometer lange fjellveien er at Store Norske og Bydrift ikke er kommet til enighet om hvem som skal ha ansvaret for veien.

– Bydrift har ansvaret for det normale veivedlikeholdet, som høvling, strøing og brøyting. Alt annet må Store Norske besørge, sier Olsen.

Og det til tross for at veien brukes av vitenskapelige institusjoner med anlegg på fjellet, samt folk flest i Longyearbyen.

– Vi kunne selvsagt satt en bom helt nederst på veien, men det er et krav om at den skal holdes åpen for fri ferdsel, forklarer gruvesjefen.

I løpet av høsten har mannskap fra Gruve 7 kjørt på flere lass grus til de verste delene av veien.

Nøkkelord

Se bildet større

Veien voldte bry for Gruve 7-sjåførene allerede i vår. Utover sommeren ble den bare verre og verre. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!