Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Greenpeace har forlatt Svea

Aktivistene fra Greenpeace fulgte kullbåten «Pascha» med tre hurtiggående gummibåter. «Nordsyssel» passet på at alt gikk rolig for seg. FOTO: Birger Amundsen

Greenpeace har forlatt Svea

Greenpeace-båten «Arctic Sunrise» ble mandag formiddag eskortert ut av Akselsundet av «Nordsyssel». 

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.10.2009 kl 11:58

– Vi fulgte med Greenpeace-båten og kullbåten ut gjennom Akselsundet, og alt gikk knirkefritt. Aksjonistene kjørte litt på siden med sine tre hurtiggående gummibåter og filmet, men vi hadde snakket med dem på forhånd og visste hva de skulle, sier sysselmannsoverbetjent Erik Nygaard.

Ikke cowboy-streker

Aksjonistene fra Greenpeace tok seg natt til fredag inn på lasteanlegget på Kapp Amsterdam og stanset kullastingen av kullbåten «Pascha», som skulle ha med seg 81.000 tonn kull til Portugal. Etter et døgn med forhandlinger overga aksjonistene seg rett før klokken ti lørdag morgen. Siden har både «Arctic Sunrise» og «Nordsyssel» ligget for anker utenfor Kapp Amsterdam, i påvente av at «Pascha» skulle seile. I tre-tiden mandag morgen forlot «Pascha» Svea, med både Sysselmannen og Greenpeace på slep.  

– Vi hadde vår mann om bord på «Nordsyssel», som hadde kontakt med losen i kullbåten og med Greenpeace-båten. Vi var blitt enige om at aktivistene ikke skulle gjøre noen cowboy-streker, men at alt skulle foregå på en sikkerhetsmessig måte, forteller Nygaard.

Fornøyd med aksjonen

«Nordsyssel» lå mellom «Arctic Sunrise» og «Pascha» og sørget for at kullbåten fikk gå uhindret til den var ute i åpen sjø.  

– Da steamet den av gårde mot Portugal. På åpent hav går den raskere enn Greenpeace-båten, som satte kursen mot Tromsø. «Nordsyssel» seilte tilbake til Longyearbyen, sier Nygaard. 

Han er fornøyd med at hele aksjonen ble løst gjennom dialog.

– Saken er avsluttet fra Sysselmannens side. Politioperativt er jeg fornøyd med hvordan aksjonen forløp, sier Nygaard.

Slapp bøter

Aktivistene slipper å betale bøter, selv om de tok seg ulovlig inn på lasteanlegget. Assisterende sysselmann, Lars Fause, forteller at bøtene ble brukt som et forhandlingskort av Sysselmannen da fristen for å fjerne seg var gått ut klokken åtte lørdag morgen.

– Da vi kom til stedet spurte aksjonistene om de kom til å bøtelagt. Vi svarte at det ville de ikke hvis de fjernet seg med én gang. Det gjorde de. Vi brukte taktikk for å løse situasjonen med de begrensede ressursene vi har. Skulle vi ha begynt å bære folk vekk, ville det tatt lang tid, forklarer Fause.   

Siste nytt i Nyheter

Nominert til ærespris for arbeidet under skredet

Sysselmannsførstebetjent Trond Olsen ledet redningsarbeidet.

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!