Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Greenpeace bøtelagt for å ha seilt uten los

Greenpeace var den første til å bryte losplikten på Svalbard, og den andre. Miljøorganisasjonen beklager glippen, og kapteinen på «Esperanza» har vedtatt boten på 50.000 kroner. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Greenpeace bøtelagt for å ha seilt uten los

Greenpeace-skipet «Esperanza» brøt losplikten to ganger. Kapteinen fikk 50.000 kroner i bot.

Tekst:

Publisert:

I slutten av juli anmeldte Kystverket Greenpeace-skipet «Esperanza» for brudd på losloven. Forrige fredag ble skipet anmeldt igjen. Kapteinen ble tatt inn til avhør hos Sysselmannen og vedtok en bot på 50.000 kroner.

– I juli skjedde det straffbare forholdet i Hinlopenstretet og fjordene der. Forrige uke valgte skipet å ikke vente på los fordi losen var forsinka, sier sysselmannsførstebetjent Per Andreassen.

Dette er første gang noen har brutt losplikten på Svalbard.

Sysselmann Odd Olsen Ingerø forteller at han satte boten etter å ha diskutert lignende saker med Sjøsikkerhetsavdelingen i Kystverket.

– Og så er det klart at det heller ikke skal lønne seg å ikke bruke los, sier Ingerø.

Losoldermann Roy Arne Rotnes i Kystverket beklager at Greenpeace har brutt losplikten.

– Beklagelig

– Jeg synes det er beklagelig at noen bryter losplikten, men særdeles beklagelig at Greenpeace har gjort det. I utgangspunktet vil jeg tro at Greenpeace er en organisasjon som støtter losplikt og vil verne om områdene de seiler i. Jeg tror dette er en kjedelig sak for alle parter, sier han.

Det bekrefter Greenpeace at det er.

– Det er en skikkelig beklagelig sak. Vi erkjenner at losplikten ble brutt, men det var ikke bevisst. Vi mener alle bør følge losplikten og at det er veldig bra at den er innført. Vi er veldig opptatt av sjøsikkerhetsregler, sier Truls Gulowsen, som er leder for Greenpeace i Norge.

Visste ikke

Gulowsen forteller at da Greenpeace kom til Svalbard i slutten av juli var de ikke klar over at kravet om losplikt gjaldt dem. De hadde da med seg en egen isnavigatør med lang erfaring fra arktiske farvann. Han var kapteinens støttespiller.

– Etter at vi fikk vite at losplikten gjelder også oss har vi hatt los om bord nesten hele tiden, sier Gulowsen.

– Hvorfor brøt dere da losplikten igjen forrige fredag?

– Jeg har fått opplyst at kapteinen valgte å gå inn til Longyearbyen uten los, siden losen var 1,5 time forsinket til lospunktet. Det som skjedde i juli var beklagelig, men hendelsen i dag morges var en underlig feilvurdering av kapteinen, sier Gulowsen.

Greenpeace har ikke avgjort om kapteinens vurderinger vil få konsekvenser for jobben hos miljøvernorganisasjonen.

– Det er en prosess vi har til vurdering. Vi har ikke konkludert på det ennå, sier Gulowsen.

Ny forskrift


Losplikten er innført gradvis på Svalbard fra 2012. I fjor måtte alle store passasjerfartøy på 150 meter eller mer ha los. I år må blant andre alle større fartøy på 70 meter eller mer ha los, med unntak av ekspedisjonscruisefartøy. «Esperanza» er ifølge Greenpeace sine nettsider 72,3 meter lang.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!