Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gjør seg klare  for historisk rotur

Tommy Sjöö Frantzen (foran) og Jan Ivar Pettersen er i gang med forberedelsene til årets ferietur. FOTO: Ole Magnus Rapp

Gjør seg klare for historisk rotur

I juli skal Tommy Sjöö Frantzen og Jan Ivar Pettersen ro samme turen som endte tragisk for 17 menn i 1872.

Tekst:

Publisert:

Frantzen planla opprinnelig å ro alene, men har fått med seg Pettersen på sommerens rotur. De har fått båtene på vannet, og første prøvetur gikk fra Longyearbyen til Grumant og tilbake i frisk vind.

– Vi kommer til å kjenne det godt i ræva og ryggen. Men det går nok over, sier mennene som planlegger å starte turen 24. juli i hver sin spesialbygde robåt.

Distansen fra Velkomst­pynten til Kapp Thordsen er 200 nautiske mil. Mennene har satt av tre uker til turen.

I hele vinter har de trent på romaskin. Nå ser de frem til å slite med årene to-tre ganger i uka før den store turen.

Erfarne

Mennene har gjennom mange år lagt bak seg store distanser både til lands og vanns på Svalbard. Frantzen (57) er utdannet kajakk-instruktør og er driftsleder i Statsbygg. Pettersen (45) har blant annet gått Norge på langs og er nå driftsleder i Svalbardhallen.

Begge har opplevd dramatikk på sine turer, men regner med at årets «ferie» skal bli rolig.

Innesperret

Mye dramatikk var det langs ruten for 144 år siden. I oktober 1872 rodde 17 unge fangstfolk fra Velkomstpynten til Kapp Thordsen i Isfjorden for å overleve. Sammen med over 100 kollegaer var de innesperret av is ved Gråhuken nord på øygruppen, men overvintringen i Svenskehuset endte tragisk.

Året etter ble alle 17 funnet døde i et godt hus med mye mat, og en av de største tragediene på Svalbard var et faktum.

– Vi ønsker å gjennomføre turen til minne om disse 17, i tillegg ønsker vi oss en litt uvanlig ferietur. De hadde nok mye slit underveis, og det som skulle bli en trygg overvintring endte tragisk for alle, sier de to roerne.

Mens mennene i de to fangstbåtene i 1872 brukte en uke på turen, skal årets ekspedisjon bruke noe lenger tid.

Hybrid-båt

Båtene de benytter er en hybrid mellom havkajakk og robåt. Sittebrønnen er selvlensende, her er tre vanntette stuerom, solide og lette kullfiber-årer og rullesete.

– Vi ser på været som den største utfordringen, spesielt motvind og bølger. Men vi vet det kommer til å bli en opplevelsesrik tur, og om det er mulig skal vi oppsøke kulturminner og andre severdigheter underveis, sier Tommy Sjöö Frantzen.

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!