Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gjør seg klare  for historisk rotur

Tommy Sjöö Frantzen (foran) og Jan Ivar Pettersen er i gang med forberedelsene til årets ferietur. FOTO: Ole Magnus Rapp

Gjør seg klare for historisk rotur

I juli skal Tommy Sjöö Frantzen og Jan Ivar Pettersen ro samme turen som endte tragisk for 17 menn i 1872.

Tekst:

Publisert:

Frantzen planla opprinnelig å ro alene, men har fått med seg Pettersen på sommerens rotur. De har fått båtene på vannet, og første prøvetur gikk fra Longyearbyen til Grumant og tilbake i frisk vind.

– Vi kommer til å kjenne det godt i ræva og ryggen. Men det går nok over, sier mennene som planlegger å starte turen 24. juli i hver sin spesialbygde robåt.

Distansen fra Velkomst­pynten til Kapp Thordsen er 200 nautiske mil. Mennene har satt av tre uker til turen.

I hele vinter har de trent på romaskin. Nå ser de frem til å slite med årene to-tre ganger i uka før den store turen.

Erfarne

Mennene har gjennom mange år lagt bak seg store distanser både til lands og vanns på Svalbard. Frantzen (57) er utdannet kajakk-instruktør og er driftsleder i Statsbygg. Pettersen (45) har blant annet gått Norge på langs og er nå driftsleder i Svalbardhallen.

Begge har opplevd dramatikk på sine turer, men regner med at årets «ferie» skal bli rolig.

Innesperret

Mye dramatikk var det langs ruten for 144 år siden. I oktober 1872 rodde 17 unge fangstfolk fra Velkomstpynten til Kapp Thordsen i Isfjorden for å overleve. Sammen med over 100 kollegaer var de innesperret av is ved Gråhuken nord på øygruppen, men overvintringen i Svenskehuset endte tragisk.

Året etter ble alle 17 funnet døde i et godt hus med mye mat, og en av de største tragediene på Svalbard var et faktum.

– Vi ønsker å gjennomføre turen til minne om disse 17, i tillegg ønsker vi oss en litt uvanlig ferietur. De hadde nok mye slit underveis, og det som skulle bli en trygg overvintring endte tragisk for alle, sier de to roerne.

Mens mennene i de to fangstbåtene i 1872 brukte en uke på turen, skal årets ekspedisjon bruke noe lenger tid.

Hybrid-båt

Båtene de benytter er en hybrid mellom havkajakk og robåt. Sittebrønnen er selvlensende, her er tre vanntette stuerom, solide og lette kullfiber-årer og rullesete.

– Vi ser på været som den største utfordringen, spesielt motvind og bølger. Men vi vet det kommer til å bli en opplevelsesrik tur, og om det er mulig skal vi oppsøke kulturminner og andre severdigheter underveis, sier Tommy Sjöö Frantzen.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!