Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gigantisk regning for Bydrift

Daglig leder Marianne Aasen utenfor et av Longyearbyen lokalstyres spisshus. Huset har et stort vedlikeholdsbehov. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Gigantisk regning for Bydrift

Vedlikehold av Bydrifts bygninger har blitt forsømt i årevis. Å sette dem i stand vil koste 210 millioner kroner.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.06.2011 kl 11:00

Flere av Bydrifts bygninger har ikke fått nødvendig vedlikehold siden 1970-tallet. Vinduer og tak skulle vært skiftet for 10-15 år siden. Bad er ikke blitt renovert på flere tiår, og kjøkken er utdatert.

Nå har Bydrift fått en foreløpig rapport som indikerer at etterslepet på vedlikehold vil koste 210 millioner kroner, mer enn fire kulturhus. Konsulenter fra OEC Consulting har tatt for seg alle bygningselementene: peler, vinduer, ytterdører, vegger, gulv, tak, bad og kjøkken.

– Når et bygg er nytt, er det svært bra. Så blir kvaliteten dårligere etter en viss tid, til det blir vedlikeholdt og får verdien tilbake. Når vedlikeholdet ikke blir gjort regelmessig, blir det dyrt å ta igjen etterslepet, sier daglig leder Marianne Aasen i Bydrift.

Det lekker

Hun forteller at Bydrift til nå har pusset opp bare når folk har flyttet og boligene har blitt stående tomme en periode.

– Tak med papptekking har en maksimal levetid på 30 år. Nå har de stått i 40 år, langt over grensa. Det er stor fare for lekkasjer, og noen steder lekker det allerede, sier Aasen.

Når takene begynner å lekke, vil det føre til skader på isolasjon og andre bygningsdeler, noe som betyr ekstrakostnader.

– Det er verdibevarende å vedlikeholde før det blir større skader, sier Aasen.

– Har det vært en plan for vedlikehold av Bydrifts bygninger tidligere?

– Det fantes ikke noen helhetlig plan da jeg begynte, men en del rapporter. Vedlikehold er tatt fra år til år, sier Aasen.

– Mener du vedlikeholds­arbeidet har vært forsømt?

– En del av det er forsømt, svarer Aasen.

Ny trend

Bydrift ga ikke Svalbardposten innsyn i den foreløpige rapporten fra OEC Consulting, men avisen har fått en liste over hvilke ut­bedringer rapporten foreslår. Den viser at det er vedlikehold av innvendige vegger og overflater som vil koste mest. Der er etterslepet beregnet til 34,8 millioner kroner. Å renovere overflater på baderom vil koste rundt 33,3 millioner kroner. Videre må gulv, elektriske anlegg, dører, vinduer, trapper og tak repareres.

– Vi må komme inn i en ny trend der vi vedlikeholder når det bør vedlikeholdes, uavhengig av hvor lenge folk bor i husene. Vi må starte vedlikehold i januar hvert år, ikke bare i juni i de boligene hvor det skiftes leietakere. Det tror jeg også blir positivt for næringslivet, som da vil få spredd oppgavene utover året, sier Aasen.

Håper på penger

Hvor stor del av de 210 millioner kronene som gjelder boliger og hvor mye som gjelder offentlige bygg som Næringsbygget og skolen, har ikke Bydrift oversikt over ennå.

– Det jobber konsulentfirmaet med nå. Vi får en mer detaljert rapport etter sommeren, sier Aasen.

Hun vet ikke hvordan Bydrift skal få penger til å reparere bygningene.

– Vi har snakket med Justis­departementet og håper å få penger over statsbudsjettet, sier Aasen.

Nå jobber Bydrift med å levere tall for vedlikeholdskostnader til Longyearbyen lokalstyres budsjettforhandlinger for neste år og til Justisdepartementet som jobber med budsjettet for 2013.

Les mer i dagens utgave av Svalbardposten!

 

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!