Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Går videre med losbåtsaken

Longyearbyen havn har fått oppdraget med å frakte statens loser til og fra lospliktige skip i Svalbards farvann. Men Kystverket lyste aldri ut transportoppdraget på anbud. FOTO: Anders Fjellestad (arkiv)

Går videre med losbåtsaken

Svalbard Høyre bringer Kystverkets håndtering av losbåtsaken inn for en statlig klagenemnd.

Kystverket tilbød i fjor høst Longyearbyen havn jobben med å frakte loser til og fra skip i Svalbards farvann. Oppdraget har en verdi på flere millioner kroner, men ble aldri lyst ut. Det til tross for at det finnes andre aktører som også ønsket å gjøre jobben.

Den manglende utlysningen har irritert Svalbard Høyre kraftig. Nå vil partiet ha en prinsippavgjørelse fra Kofa – Klagenemnda for offentlige anskaffelser. Avgjørelsen ble enstemmig fattet under partiets års- og medlemsmøte sist søndag.

– Vi konkluderte med at vi vil oversende saken til Kofa. Dette er en prinsipiell sak som vi ønsker å få en uttalelse på, sier Geir Hekne, gruppeleder i Svalbard Høyre.


Sterke motstandere

Som et statlig organ, må Kystverket lyse ut slike oppdrag på offentlig anbud. Saken kompliseres imidlertid av at oppdraget skal utføres på Svalbard – der anskaffelsesloven ikke gjelder. Spørsmålet om loven gjelder i slike tilfeller, er upløyd jussmark, skrev Svalbardposten i februar.

Svalbard Høyre har vært en av de sterkeste motstanderne mot at Longyearbyen havn skal ta på seg losfrakt-oppdraget. Partiet mener den offentlige havna nå går i konkurranse med privat næringsliv. I tillegg skal Longyearbyen lokalstyre bruke inntil 16,5 millioner kroner på en ny havnebåt som skal frakte losene. Høyre mener den offentlige gjelda er stor nok fra før i Longyearbyen.


Trosser ikke vedtak

Lokalstyret gikk inn for avtalen med Kystverket med knappest mulig flertall i februar. Hekne sier Kofa-klagen ikke er et forsøk på å utfordre det politiske vedtaket.

– Vi forholder oss lojalt til det vedtaket som ble fattet i lokalstyret. Det er et demokratisk fattet vedtak, og det må vi som et seriøst parti forholde oss til, sier Hekne.

Han viser til brevet partiet skrev til Kystverket i februar, der de spurte hvorfor oppdraget ikke ble lyst ut.

– Svaret fra Kystverket besvarte ikke spørsmålet vi stilte. Da synes vi det er greit å bruke Kofa til å få svar på det vi spør om, selv om vi ikke er part i saken, sier Hekne.

Gruppelederen sier partiet vil formulere en klage og deretter oversende den til klagenemnda innen kort tid.

Se bildet større

Motstanderne: Høyre, Konsekvenslista og deler av Tverrpolitisk fellesliste har vært sterke motstandere av at Longyearbyen havn skal frakte statens loser til og fra skipene. Her fra lokalstyremøtet i 12. februar, der lokalstyret godkjente avtalen med Kystverket med knappest mulig flertall. Fra venstre: Ingunn Løyning (Kl), Jens Abild (Kl), Roger Eriksen (H), Trond E. Johansen (H) og Geir Hekne (H). FOTO: Anders Fjellestad (arkiv)

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

Alternativ til kull som energiforsyning.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!