Går mot ny cruiserekord
Det kommer stadig flere og større båter til Longyearbyen. Neste år har «storesøstera» til «Preziosa» meldt sin ankomst, og flere båter vil komme allerede i mars.
Stadig flere båter besøker Longyearbyen havn. De store, oversjøiske cruiseskipene sluttet ikke å komme, selv om tungoljeforbudet nå bare tillater dem å seile i Isfjorden. Det kommer stadig flere mindre ekspedisjonscruiseskip og lokale dagsturbåter. De første startet sesongen allerede i mars i år.
– Per i dag ligger trafikken cirka 20 prosent over fjoråret. Det tallet kan gå opp eller ned avhengig av hva som skjer resten av sesongen, sier havnesjef Kjetil Bråten.
For lite plass
Tallet på turister som kommer over kaia til Longyearbyen har naturlig nok også økt.
– Vi har ikke så gode data fra 2000, men de vi har viser at det kom 15.000 passasjerer over kai. I 2016 kom det 75.000 personer over kai. Det er en brutal økning, og om vi framskriver det tallet, blir det mye folk, sier Bråten.
– Hvor stor trafikk tåler havna?
– Det er ikke antall passasjerer som er utfordringen, men antall skip som kan ligge samtidig. Problemet er at havna ikke er større enn den er, sier havnesjefen.
I tillegg til at fundamenteringene og pullertene til kaia ikke er sterke nok til å fortøye store cruisebåter når det blåser mye, er det ikke kaiplass nok til alle.
– Det er en god del båter ute på anker, noe de ikke ønsker selv. De som er om bord får verken handlet eller gått på kafé, det får ringvirkninger for byen, sier Bråten.
Lokale båter
For å få plass til flest mulig, har Longyearbyen havn stadig bygget ut gjestehavna, hvor også lokale dagsturbåter har faste plasser.
– Nå har vi trolig bygd den ut så mye som vi kan, sier Bråten.
Flytebrygga er nå 160 meter lang og har fått vannposter og strømposter. Brukerne kan betale via en app.
– De større båtene som før måtte ha tankbil, kan nå tanke direkte her, sier Bråten.
Ytterst på flytebrygga peker han inn mot land og stedet hvor den planlagte nye kaia er tenkt.
I november i fjor ble det klart at Kystverket anbefaler utvidelse av Longyearbyen havn etter å ha utredet havnebehovet og mulighetene i byen. De anbefaler en ny fiskeri- og flytekai til opp mot en halv milliard kroner.
– Når vi får ny kai, kan de store båtene ligge over natta, ikke bare noen få timer på dagtid, sier Bråten.
Ny kai ligger inne med 300.000 kroner i Nasjonal transportplan. Det betyr imidlertid ikke at det er bevilget penger til prosjektet, og lokale politikere jobber nå for å få penger til ny kai inn i statsbudsjettet for neste år.
– Når det er jobbet så godt lokalt over lang tid, er det synd om arbeidet stopper opp sentralt, sier havnesjef Bråten.
Utvider sesongen
Havnesjefen legger til at det er først nå cruisenæringen begynner å bli bærekraftig, at den gir større inntekter enn det koster å legge til rette for den. De store cruiseskipene gir de største inntektene. For å vokse videre, og gi et bedre tilbud til dagens båter, må en ny kai på plass.
– Vi har alltid brukt alt vi har hatt av inntekter for å henge med. De store cruiseskipene er en forutsetning for at vi skal lykkes med cruisturisme og turisme som bærebjelke i Longyearbyen, sier Bråten.
Den største båten som la til kai i år var MSC «Preziosa» på 140.000 tonn, som kunne ta 4.345 passasjerer. Neste år kommer et nytt familiemedlem, MSC «Meraviglia», til Longyearbyen med plass til enda flere. Det skipet er på 167.000 tonn.
– Til sammenligning er KV «Svalbard» på 6.375 bruttotonn, sier Bråten.
I tillegg til at det kommer flere båter, er det flere rederier som har meldt fra om at de ønsker å utvide sesongen.
– Flere ekspedisjonscruiseskip har meldt inn at også de ønsker å starte sine turer i mars neste år. Det er utfordrende siden det tradisjonelt er den kaldeste perioden vi har her oppe, men bra at vi kan bidra til næringslivet en større del av året, sier Bråten.