Går for flytekai

Kystverket anbefaler utvidelse av Longyearbyen havn i sin konseptvalgutredning (KVU). Analysene viser at en løsning med flytekai er best egnet.

Slik kan den framtidige Longyearbyen havn se ut.
Publisert
Eksempel på en flytekaimodell.
Det er trangt om plassen i Longyearbyen havn når alle cruiseskipene kommer til byen om sommeren.

Lokalstyreleder Arild Olsen er fornøyd med utfallet.

– Først vil jeg takke Kystverket for den gode jobben de har gjort. KVUen er en refleksjon av det vi har jobbet med her lokalt, både administrativt og politisk. Jeg er glad for at de er så tydelige i sine anbefalinger. Nå skal vi jobbe videre med dette både her og inn mot nasjonale politikere. Dette gir oss et godt grunnlag å bygge videre på når det gjelder både tekst og innspill til Nasjonal Transportplan (NTP), sier Olsen.

På oppdrag
Kystverket har jobbet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og har lagt fram en konseptvalgutredning (KVU) på 96 sider.

– Analysene som er gjort viser at en utvidelse av kapasiteten i Longyearbyen havn er forsvarlig ut fra en samfunnsøkonomisk vurdering, i første rekke for å ivareta det store og økende antall skip og passasjerer innenfor reiselivssegmentet, sier avdelingssjef for senter for transportplanlegging, plan og utredning i Kystverket, Thor Vartdal, som har vært prosjektleder for utredningen.

Powered by Labrador CMS