Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fuglene styrer unna

– Ingen i luftfarten ønsker sammenstøt med fugl. Disse stripene hjelper, sier tekniker Hasse Mårtensson ved Lufttransport på Svalbard. FOTO: Ole Magnus Rapp

Fuglene styrer unna

Spesielle mønstre på Svalbard-flyenes propeller holder farlige fugler unna.

Tekst:

Publisert:

Lufttransport har lenge testet ut et helt spesielt asymmetrisk sort-hvitt mønster på sine to Dornier-fly. Erfaringene er gode, og nå er Widerøe i gang med å male sine fly-propeller.

Færre fugletreff

– Tidligere var det å treffe fugl et problem, nå ser flyverne at fuglene blir skremt og styrer unna, sier tekniker Hasse Mårtensson.

Mønsteret skal gi en skremmende «tyggeeffekt» når flymotoren har normal hastighet.

– Spesielt under flyvning for Kystvakten, da man oppholder seg lavt over havet, er det viktig at «bird-strike» unngås, sier tekniker Markus Krogtoft.

På Svalbard flyr Lufttransport i rute til Ny-Ålesund og Svea, tidligere hadde de mange oppdrag over Barentshavet for Kystvakten. Selskapet har faste prosedyrer for sikkerhetssjekk av hele flyet etter slike fugletreff. I løpet av de siste årene kjenner teknikerne til to birdestrikes. Før stripene ble påmalt var problemene betydelig større.

Tenker det samme?

Widerøe har siden 2012 fått påmalt slike striper på propellene på sine fly. Selskapet samarbeider med ornitolog Christian K. Aas ved Naturhistorisk museum. Han jobber med å unngå bird-strike også sammen med Luftforsvaret og Avinor.

– Sorte og hvite striper malt asymmetrisk har effekt. Mønsteret er valgt fra tester om synbarhet gjort av det amerikanske luftfartstilsynet, FAA, sier Aas.

Widerøe har god erfaring med sine malte fly. Her har antallet fugletreff gått ned, mens problemet i den øvrige luftfarten øker.

– Det er vanskelig å si hva fuglene tenker når de ser mønsteret. Men som gammel pilot vet jeg at hvis man ser noe i lufta, så vil man ikke fly inn i det. Jeg håper fuglene tenker det samme, sier Bjørn Johansen, sikkerhetsansvarlig i Widerøe’s Flyveselskap AS, ifølge en annonse i Nordlys.

556 fugletreff

Kollisjon mellom fly og fugl gir skade på materiell og skaper forsinkelser.

–Tall fra Luftfartstilsynet viser at 556 fugletreff ble innrapportert i 2015. Det er for det meste snakk om måkefugler, vadefugler og en del andre mindre fugler, sier Christian K. Aas. Han har stor tro på prosjektet, og ser for seg flere positive effekter av propellstripene.

Aas påpeker at bird-strike er risikofylt. Å treffe store fugler som gås er noe man er sterkt bekymret for, de er store og kommer i flokk.

Luftfartens mest kjente bird-strike skjedde i januar 2009 da et passasjerfly med 155 om bord fløy inn i en flokk canadagjess like etter takeoff fra New York. Begge motorene ble rammet, kapteinen maktet å lande flyet på Hudsonelven og alle om bord slapp fra det med skrekken.

Nøkkelord

Se bildet større

Lufttransport har nesten ikke truffet fugl etter at de fikk malt et spesielt mønster på propellene. FOTO: Ole Magnus Rapp

Se bildet større

Widerøe henter nå erfaring fra Svalbard, og maler sine propeller som denne tekniker Markus Krogtoft kontrollerer. FOTO: Ole Magnus Rapp

Siste nytt i Nyheter

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Fredagens ordinære postfly har landet, men ekstraflyet er innstilt. Posten prøver på nytt lørdag.

Pakker ut høydepunktene

Nordnorsk Kunstmuseum til Longyearbyen med noen av sine største verker.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

Kansellerte på nytt

Torsdag kom det ett postfly til Longyearbyen, det første siden fredag. Torsdagens ekstrafly ble kansellert, noe som blant annet får konsekvenser for Svalbardposten.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!