Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Frykter tap av kompetanse

Kutten går siste runde på strosse D6 i Svea Nord før demontering og flytting høsten 2011. Nå frykter ledelsen i Store Norske at selskapet kan miste kompetanse selskapet trenger ved en driftshvile og økt aktivitet i Gruve 7. FOTO: Birger Amundsen

Krisen i Store Norske:

Frykter tap av kompetanse

Ledelsen i Store Norske begynner å frykte for at selskapet mister kompetanse det ellers trenger ved en driftshvile i Lunckefjell. I mellomtiden foreslår Ap pengedryss over Longyearbyen.

– Det er en av våre største bekymringer, vi ser jo at folk tar konsekvensen av det, og vi ser at det er en del oppsigelser, sier administrerende direktør Wenche Ravlo.

Når Svalbardposten snakker med henne har det fremdeles ikke kommet noen signaler om en avklaring om driftshvile i Lunckefjell og Svea, og dermed heller ikke om oppbemanningen i Gruve 7. Dermed kan selskapet heller ikke tilby jobbene, og ansatte lever i usikkerhet.

«Få uker»

– Vi kjører prosessene, men vi får ikke noen avklaring i organisasjonen, og da får vi heller ikke tilbudt folk rollene. Det er negativt og fare for at for mange forsvinner, sier Ravlo.

I forrige uke ble det spekulert i om det ikke vil komme en avgjørelse før på nyåret. Svalbardposten ba Næringsdepartementet om å bekrefte eller avkrefte dette, etter at næringsminister Monica Mæland (H) hadde hatt et møte med politikerne fra Longyearbyen.

– På bakgrunn av opplysninger som kom frem i dette møtet, har vi behov for avklaring av lokalstyrets syn på saken. Saken blir forhåpentligvis konkludert i løpet av få uker, svarte Mæland i en epost gjennom kommunikasjonsavdelingen.

Det er dermed klart at departementet ikke vil tidfeste prosessen, og at det kan hale ut.
Etter det Svalbardposten forstår, jobber departementet med å avklare pensjonsspørsmålet til veteranene, og legger opp til å ha en avklaring her, som en del av pakken. Styret i Store Norske har kommet med innspill til departementet.

Se bildet større

Administrerende direktør Wenche Ravlo og styreleder Annette Malm Justad utenfor hovedkvarteret til Store Norske. FOTO: Eirik Palm

– Longyearbyen trenger avklaring

Opprinnelig har Store Norske bedt om en avklaring til 23. november. Da Svalbardposten gikk i trykken var det fremdeles ikke klart, og faren øker for at ansatte som selskapet ellers ville trengt, risikerer å bli sagt opp.

Svalbardposten skrev fredag at prisen framover er ventet ned til 45 dollar tonnet, 20 dollar under det kullselskapet må ha for å gå i balanse. Usikkerheten i framtidskurvene øker imidlertid med tiden.

Styreleder Annette Malm Justad håper eieren vil følge styrets anbefaling, som krever at staten går inn med 95 millioner kroner årlig til vedlikehold av gruva og infrastrukturen rundt Svea.

– Vi vet at det jobbes og at det er en oppmerksomhet og en prioritet på dette, sier hun.

– Hvor lenge kan styret vente på en avklaring?

– Det er litt sånn at hele Longyearbyen trenger en avklaring. Vi må gå videre, og jeg tenker mest på organisasjonen og usikkerheten; det er noe om få en avklaring på den, sier hun.

Foreslår 100 millioner

Medlemmene i administrasjonsutvalget i Longyearbyen lokalstyre har denne uka vært i Oslo for å ha samtaler om Store Norske og framtida for samfunnet etter av kullselskapet har redusert driften til et minimum og sagt opp til sammen 250 ansatte over en periode på 18 måneder.

I tillegg til selve hjørnesteinsbedriften har de snakket om tiltak for å skape aktivitet.

– Det har gått veldig bra, jeg tror vi har fått utrettet mye. Vi har hatt mange gode og fruktbare diskusjoner, men har ikke fått noen lovnader eller tidshorisonter, sier lokalstyreleder Arild Olsen (Ap).

Arbeiderpartiets fraksjon i Transportkomiteen foreslår imidlertid å bevilge 100 millioner kroner neste år, og dermed forskuttere havneutbyggingen i Longyearbyen. I begrunnelsen heter det at Longyearbyen må regne med økt betydning som base for rednings- og forurensningsberedskap, og som base for tilbud av maritime tjenester. Havneutbyggingen i Longyearbyen ligger allerede inne i Nasjonal transportplan, og foran valget bevilget regjeringen 15 millioner kroner til et forprosjekt.

– Situasjonen er akutt og prekær, men det handler også om å komme i gang og utvikle flere bein å stå på, sier Eirik Sivertsen (Ap), første nestleder i Transportkomiteen.

– Min oppfatning er at det ikke er noen grunn til å vente med dette. Det vil avhjelpe den situasjonen, og man kan begynne å posisjonere seg når aktiviteten øker, sier han.

Sier ikke nei, men...

I Longyearbyen går de aller fleste nå og venter. Høyreleder Kjetil Figenschou er blant dem.

– Jeg har fremdeles ikke noe konkret tidspunkt, men jeg tror ikke det kan gå så veldig lang tid nå, sier Figenschou, som samtidig stiller seg spørrende til de 100 millionene.

– Nå er det bevilget 15 millioner, som skal kvalitetssikre havneprosjektet. Vi må la den prosessen gå sin gang: Det sto i saken som kom med pengene, at det er flere usikkerhetsmomenter. Det kan jo være greit å få dette avklart.

– Og pengene trenger man ikke?

– Nei, det vil jeg ikke si. Skulle det være stemning for å bevilge, må vi ta imot. Men jeg er ikke sikker på når vi er klar til å bygge.

I november annonserte regjeringen at den vil gi 50 millioner kroner til omstilling og aktiviteter i Longyearbyen.

– Det er jo et kjent opposisjonelt grep å kunne være litt fri i forlagsformen. Jeg skulle gjerne sett at det var et stortingsflertall som stilte seg bak dette forslaget. Jeg skulle gjerne sett at det var en større sum inn i havneprosjektet i 2016, sier Venstres Eirik Berger.

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!