Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Frykter jobbflukt etter skatteendring

Lufttransport og LT Tech som har ansvaret for søk- og redningstjenesten på Svalbard, tror det kan bli vanskeligere å få tak i kvalifisert mannskap dersom fordelen med svalbardskatt forsvinner. FOTO: Eirik Palm

Frykter jobbflukt etter skatteendring

Flere arbeidsgivere tror ansatte vil slutte på grunn av skatteendringene på Svalbard. Lufttransport mener det er stor risiko for kvaliteten på redningstjenesten

Tekst:

Publisert:

Fra årsskiftet strammes skattepraksisen på Svalbard inn, og ansatte som jobber turnus mister svalbardskatten på 16,2 prosent dersom de fortsetter i turnus med 14 dager på jobb og 14 dager av. Dette får konsekvenser for flere selskap som har ansatte som pendler mellom Svalbard og fastlandet.

Risiko
Lufttransport AS frykter at flere ansatte i søk- og redningstjenesten kan velge å slutte, at det blir vanskeligere å rekruttere kompetent personell til redningstjenesten og at det blir større gjennomtrekk.

– Én ting er det økonomiske. En annen ting er at Sysselmannen får utfordringer med å ivareta beredskapen i framtiden fordi man får vansker med å opprettholde kompetansen og vansker med rekrutteringen. Det sier Stig Næsh Hendriksen, administrerende direktør i Lufttransport og styreleder i LT Tech AS, den tekniske siden av selskapet.

I et brev fra selskapene til finansminister Siv Jensen (Frp) går det frem at en innstamming av skattereglene vil føre til «økt risiko for større utskifting enn det som er ønskelig» og «en betydelig risiko for å skaffe tilstrekkelig kompetent arbeidskraft til SAR-operasjonen».

Flere regler
Operatøren på redningstjenestene på Svalbard peker videre på at det er flere regler som kolliderer: På den ene siden kravet til beredskap i kontrakten med Sysselmannen og Justisdepartementet, på den andre- skateregler som tilsier at man må være på Svalbard i minst 30 dager for å oppnå rett til svalbardskatt.

Kravet til beredskap gjør at ansatte i SAR-tjenesten har 24-timersberedskap og skal være klar til utrykning på henholdsvis én og to timer på hvert av redningshelikoptrene. Hvor lenge det er tillatt å gå i slik turnus er også regulert av myndighetene.

– Nå konstaterer vi at vi har to sett regler. Vi ønsker en dialog, sier Næsh Hendriksen.
Svalbardposten lyktes ikke å få et svar fra Finansdepartementet før avisen gikk i trykken onsdag kveld, men kjenner til at flere store bedrifter frykter at ansatte vil slutte.

Regnestykke

Én av dem er LNS Spitsbergen, hvor 26 ansatte går i 14/14-rotasjon. Direktør Frank Jakobsen understreker at ansatte som pendler må dekke dette selv, men at han venter at flere vil revurdere oppholdet på Svalbard.

– Vi har fått signaler fra flere om at de da vil vurdere arbeidstidsordningen, og vi skal ha et møte i nær framtid for å se om det er mulig å legge om.

– Frykter du at folk slutte?

– Ja i høyeste grad. Så vi kan miste kompetanse på dette, sier han og fortsetter:
– Det vil selvsagt ha med hvilken livssituasjon den enkelte er i, og blir et regnestykke hver enkelt må ta.

Jakobsen sier partene må se om det er mulig å finne ordninger som tilfredsstiller kravene og som LNSS samtidig kan leve med.

Store summer
Endringene har lenge vært varslet og kommer ikke som noen overraskelse på noen av bedriftene. AF Arctic har mellom 60 og 65 ansatte i Svea, hvor selskapet har ansvar for all kulltransport og infrastruktur for Store Norske.

– Det er sikkert en del av våre folk som kommer til å slutte og begynne på fastlandet. Vi må ansette nye folk, men det er ikke lett om dagen, for det er veldig trøkk i bransjen og vi kan få en liten utfordring, sier prosjektleder Sven Jørgen Bertelsen.

Svalbardposten har onsdag ikke fått kontakt med fagforeningen i Store Norske, men kjenner til at klubben vurderer den økonomiske virkningen for berørte medlemmer til mellom 80.000 og 110.000 kroner i året.

HR-ansvarlig Ingrid Dahl i Store Norske tror endringen kan føre til at folk slutter fordi man må betale fastlandsskatt, men tror kullselskapet skal klare seg i konkurransen om arbeidskraft.

– Jeg tror i utgangspunktet at Store Norske kommer til å være en attraktiv arbeidsgiver uansett. De fleste er jo vant til å betale mer enn 16,2 prosent, og i utgangspunktet har vi gode lønnsbetingelser også, sier hun.

Dispenasjon
Like enkelt er det ikke nødvendigvis for et selskap som driver rednings- og søketjeneste med helikopter.

Lufttransport ber derfor Finansdepartementet om enten å endre regelverket slik at ordningen som gjelder i dag, blir videreført. Altenrativet er dispensasjonfor selskap som driver SAR-tjeneste på Svalbard, hvor arbeidstidene er styrt av krav om arbeids- og hviletidsbestemmelser fra myndighetenes side.

– Vi må sikre folkene vi har her, og vet at det er folk som har søkt på andre jobber, sier Hans-Arne Jensen som er regiondirektør på Svalbard.

Får svar
Etter at Svalbardposten har gått i trykken har avisen fått svar fra Finansdepartementet.
- Regjeringen er opptatt av å sikre en sterk norsk tilstedeværelse og gode rammebetingelser for næringslivet på Svalbard. Nå skal vi vurdere brevet vi har fått fra Lufttransport AS, og selskapet vil få svar om kort tid, skrivetr statssekretær Jørgen Næsje i en epost.
Via kommunikasjonsavdelingen minner han i tillegg om bakgrunnen for at ordningen blir avviklet:
"Ordningen ble endret er av et enstemmig Storting i 2010 gikk inn for å avvikle pendlerordningen med virkning fra 2015. Den lange utfasingsperioden ble vedtatt for å sikre forutberegnelighet for de berørte.
· Etter svalbardskatteloven skal personer som ikke er bosatt på Svalbard, ha minimum 30 dagers sammenhengende opphold på Svalbard for å få svalbardskatt. Pendlerpraksisen har vært i strid med loven. Til grunn for beslutningen om å avvikle pendlerpraksisen lå en grundig prosess. Saken ble sendt på høring til 75 instanser.
· Et tungt bakenforliggende hensyn var at Longyearbyen skal være et samfunn med robust bosetting som er tilrettelagt for familier. En fast bosetting i forskjellige aldersgrupper og med sterk lokal tilknytning, er en forutsetning for at Longyearbyen fortsatt skal ha et godt bomiljø. Det ble ansett uheldig om Longyearbyen utviklet seg til å bli et pendlersamfunn", heter det i eposten.

Nøkkelord

Se bildet større

Stig Næsh Hendriksen skriver at endringene i skatteregelene vil utgjøre en stor risiko for rekrutteringen til redningstjenesten på Svalbard. Her er han fotografert da det nye redningshelikopteret ankom Svalbard. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!