Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Frykter at Gammelkaia kan være farlig

Gammelkaia brukes hovedsakelig av Brings fraktbåter, men også av Sysselmannens skip «Polarsyssel» og hurtigruteskipet «Nordstjernen» som tirsdag lå til kai. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Frykter at Gammelkaia kan være farlig

Tåler trolig ikke dagens bruk, ifølge fersk rapport.

Tekst:

Publisert:

Tirsdag la «Nordstjernen» til kai ved Gammelkaia, og fargekledde toppturgjester gikk i land.

Nå slår en ny rapport utarbeidet for Kystverket fast at Gammelkaia har flere skader, og at det er usikkert om den tåler dagens bruk.

Rapporten er laget i forbindelse med Kystverkets utredning om framtidens havn i Longyearbyen. (Se egen sak.)

Må svare for seg

I et brev til Materiallageret som eier Gammelkaia, skriver havnesjef Kjetil Bråten at Longyearbyen lokalstyre vurderer å gi pålegg knyttet til bruk og istandsettelse av kaia.

Blant annet viser han til Havne- og farvannslovens paragraf 57, som gir pålegg om å rette opp mangler, eller i verste fall stenge kaia.

– Når vi får kjennskap til at noe kan være til fare for trafikk eller bruk, må vi gi pålegg. Vi har blitt kjent med at det er laget en rapport som stiller spørsmål ved kvaliteten på kaia. Da må vi som havnemyndighet respondere på det, sier Bråten.

– Har dere fått svar på brevet?

– De har fått en fire ukers frist å respondere på, svarer Bråten.

Brevet var sendt fra ham 26. mai.

– Kan det bli aktuelt å stenge kaia?

– Det kan jeg ikke si nå. Vi må få mer dokumentasjon på hva som er status. Om det er fare for liv og helse, må vi nok gjøre tiltak, men det er for tidlig å si noe om det ennå, sier Bråten.

Dårlige grunnforhold

I rapporten som er skrevet av Dr. Techn. Olav Olsen på vegne av Kystverket, er det ramset opp flere feil og mangler. Blant annet buler spuntveggen, spuntnåler forsvinner ned i massene og må stemples i hverandre for å holdes på plass, og det er svært usikkert hvor mye vekt kaia tåler.

Gammelkaia var opprinnelig en pelekai fra rundt 1920, med peler 14 til 16 meter ned i sjøbunnen. I 2013 bygde LNS Spitsbergen ny kai på oppdrag fra Materiallageret som eier den. Det ble banket ned en vegg av stålnåler (spunt) rundt kaia, så ble karet tømt for masser.

I juni det året skrev Svalbardposten at det var stopp i arbeidet med kaien: «Problemet er at sjøbunnen ikke tåler vekten av fyllmassen, noe som kan føre til at kaia synker.»

LNSS ventet da på svært lett masse laget av emballasjeglass, som så ble brukt.

Jobber med svar

Multiconsult har prosjektert kaia, men de ønsket ikke å kommentere hva som hadde gått galt under prosjekteringen da Svalbardposten kontaktet dem i 2013.

Da Dr. Techn. Olav Olsen laget tilstandsrapporten for kaia, fikk de ikke teknisk dokumentasjon på kaia og bæringen av den. Dette er noe av det Bråten ber om i brevet til Materiallageret.

Daglig leder Wiggo Gamst i Materiallageret forteller at han har fått rapporten, men ikke brevet fra havnesjefen.

– Innholdet i rapporten er slik at det etterlyses manglende dokumentasjon. Den er på gang fra prosjekterende ingeniør. Når vi får rapporten fra dem, vil vi svare til de som ønsker svar fra oss, sier Gamst.

Han forteller at kaia er bygd for å tåle dagens bruk.

– Jeg vil tro at konklusjonen i rapporten er gjort på bakgrunn av manglende dokumentasjon og at når den er på plass, vil alt være i orden, sier han.

Sivilingeniør Dag Inge Roti i Multiconsult forteller at han nå holder på å sette sammen dokumentasjonen Kystverket og LL spør etter.

– Vi skal svare på dette, men har ikke kommet så langt at vi vil foregripe svaret, sier Roti.

Gode forhold ved Bykaia

Rapporten fra Dr. Techn. Olav Olsen omhandler alle de tre kaiene i Longyearbyen. Den tar for seg hvordan de er bygd, og hva beregningene sier om hva de skal tåle av last og jordskjelv.

Også Kullkaia har mangler, men de blir ikke ansett å være like alvorlige som for Gammelkaia.

– Den er ikke bra den heller, men det er ikke noen direkte fare med den så lenge den ikke belastes tungt. Men også for den behøver vi dokumentasjon på kapasiteten, sier Bråten.

For Bykaia står det at den er gunstig plassert med hensyn til relativt liten dybde til fjell. Kaia holder seg godt med små setninger, og restlevetiden er beregnet å være cirka 30 år.

Nøkkelord

Fakta: Kaiene i Lyb

• Gammelkaia ligger like nedenfor Store Norskes lokaler. Eies av Materiallageret AS som igjen eies av: Coop Svalbard SA (34%), Bring Cargo AS (34%) og Store Norske (32%).
• Bykaia er byens hovedkai og eies av Longyearbyen lokalstyre.
• Kullkaia ligger på Hotellneset og eies av Store Norske. Den brukes hovedsakelig i forbindelse med skiping av kull.

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!