Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Frustrert over mas om kartbrikker

Skuterfolk må ty til et polsk piratkart på sin GPS så lenge ingen vil produsere kartbrikker som kan kjøpes. FOTO: Birger Amundsen

Frustrert over mas om kartbrikker

Kartsjefen i Norsk Polarinstitutt blir frustrert over maset om å skaffe GPS-kartbrikker for Svalbard. I mellomtiden tyr skuterkjørere til piratkart og sjøkart for å navigere i terrenget.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Vi arbeider med dette, og det har aldri vært uvilje fra Norsk Polarinstitutt sin side. Derfor blir jeg frustrert når enkelte maser om dette, sier kartsjef Yngve Melvær i Norsk Polarinstitutt (NP).
Svalbardposten har gjentatte ganger skrevet om behovet for kartbrikker til GPS-mottakere som de aller fleste snøskutere og båter på Svalbard er utstyrt med.

Todelt problem
Problemet er todelt. På den ene siden krever digitale kart langt større nøyaktighet enn et gammeldags papirkart med en nøyaktighet på 200-300 meter.
De aktuelle kartene er 1:100.000-serien, som ifølge kartsjefen består av 62 enkeltkart for å dekke hele Svalbard. Tolv av kartbladene er så langt digitalisert og klare for å brukes i GPS-mottakere. Ifølge Melvær blir det utgitt tre nydigitaliserte kartblad i året. Med dagens tempo vil det gå 17 år innen samtlige kart er klar for GPS-bruk.

Begrenset marked
Det andre problemet er å få en kartbrikkeprodusent til å produsere brikker for et begrenset marked, som Svalbard er i kommersiell sammenheng.
Melvær har vært i kontakt med de tre største produsentene, uten særlig hell.
– C-map og Navionics var veldig klare på at de kun ønsket å satse på sjøkart. Jeg hadde kontakt med Garmin før jul, hvor det tidligere jobbet en som viste interesse for Svalbard. Mannen hadde i mellomtiden sluttet, og jeg ble møtt med en heller lunken holding, forklarer Melvær.
Kartsjefen gir også uttrykk for en viss frykt for at folk heller vil velge å tyvkopiere kartbrikkene enn å kjøpe dem.
– Også for Garmin vil det være en ren utgiftspost å produsere kartbrikker, i og med at det er så enkelt å kopiere dem, sier han.

Piratversjoner
– Det betyr i så fall at folk fortsatt må ty til versjonen en polakk bosatt i Longyearbyen har laget?
– Jeg trodde at han hadde stanset distribusjonen over internett, svarer kartsjefen.
Melvær er heller ikke klar over at kartet kan brukes på GPS-mottakere fra Garmin, og at svært mange har skaffet seg piratversjonen. Andre velger å kjøpe sjøkartbrikker til nærmere 2.000 kroner, for å ha en viss følelse med terrenget selv om det stort sett bare et kystkonturene som er tatt med.
Bruken av kartbrikker på mindre GPS-mottakere har økt voldsomt den siste tiden, og så lenge ingen seriøse brikker er tilgjengelig tyr folk til nødløsninger.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!