Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fra kulldrift til skipsfart

 

Fra kulldrift til skipsfart

Store Norske-direktør Bjørn Arnestad ser ikke bort fra at Store Norske vil satse på skipsfart over Polhavet når kulldriften tar slutt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.04.2009 kl 13:00

I sin langtidsplan har Store Norske kullreserver fram til 2023. I den inngår Svea Nord, Lunckefjellet, Ispallen og Svea Øst. Samlet kullreserve i Svea-området er rundt 45 millioner tonn, noe som sikrer drift fram til 2023, ifølge selskapets egen langtidsplan.

Skipsfart over Polhavet

I en intern statusplan presentert for styret i Store Norske forrige måned, skisserer administrerende direktør Bjørn Arnestad planene for skipsfart over Polhavet.

– Foreløpig er dette på visjonsstadiet, men allerede nå er canadierne i gang med forberedelsene og har bestilt seks nye isbrytere. Store Norske har bred kompetanse innen arktisk teknologi og logistikk, sier Arnestad.

Skipstrafikk om få år

I statusplanen skriver Arnestad at 40 prosent av verdens skipstrafikk flytter nordover om polhavet blir isfritt. For fem år siden ble det antydet kommersiell skipstrafikk over Nordpolen rundt 2090, for to år siden antok aktører at den kunne komme i gang rundt 2040. Klimautviklingen og reduksjonen i havisen i polbassenget har ført til at det i dag antydes at den kommersielle skipstrafikken kan komme i gang i løpet av 2010-2015.

Svalbard ligger midt i seilingsruten, noe som gjør at Longyearbyen kan få en helt ny rolle om klimautviklingen fortsetter.

Den korteste ruten

Dette er noe som også er tatt med i stortingsmeldingen om Svalbard som ble offentliggjort forrige fredag:

«På lengre sikt vil et stadig mer isfritt polhav kunne føre til helt nye ruter for den internasjonale skipsfarten mellom øst og vest. Den korteste ruten gjennom Polhavet fra de store godshavnene på det europeiske kontinentet, passerer rett vest for Svalbard. En større kommersiell og industriell aktivitet i Polhavet vil kunne øke Svalbards betydning knyttet til redning og beredskap, samt for tilbud av maritime tjenester.»

Økt trafikk

Store Norske ser også for seg økt turisttrafikk, økt olje- og gassaktivitet og økt fiskeriaktivitet. «Svalbard kan være Norges viktigste arena for utvikling av disse spørsmålene,» skriver Arnestad i statusplanen til styret i Store Norske.

– Vi ser en betydelig plass for Store Norske på Svalbard også i årene vi har framfor oss. Det er veldig spennende, sier Bjørn Arnestad.

Siste nytt i Nyheter

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian venter på været.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Bjørnespor ved Passhytta

Ferske spor etter binne med unge er observert ved Passhytta i Eskerdalen. Sysselmannen ber folk som er ute i terrenget om å ta sine forholdsregler.

Ja til mat, nja til parkering

Blandede følelser blant lokalpolitikerne til Rema-etablering.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!