Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fra kulldrift til skipsfart

 

Fra kulldrift til skipsfart

Store Norske-direktør Bjørn Arnestad ser ikke bort fra at Store Norske vil satse på skipsfart over Polhavet når kulldriften tar slutt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.04.2009 kl 13:00

I sin langtidsplan har Store Norske kullreserver fram til 2023. I den inngår Svea Nord, Lunckefjellet, Ispallen og Svea Øst. Samlet kullreserve i Svea-området er rundt 45 millioner tonn, noe som sikrer drift fram til 2023, ifølge selskapets egen langtidsplan.

Skipsfart over Polhavet

I en intern statusplan presentert for styret i Store Norske forrige måned, skisserer administrerende direktør Bjørn Arnestad planene for skipsfart over Polhavet.

– Foreløpig er dette på visjonsstadiet, men allerede nå er canadierne i gang med forberedelsene og har bestilt seks nye isbrytere. Store Norske har bred kompetanse innen arktisk teknologi og logistikk, sier Arnestad.

Skipstrafikk om få år

I statusplanen skriver Arnestad at 40 prosent av verdens skipstrafikk flytter nordover om polhavet blir isfritt. For fem år siden ble det antydet kommersiell skipstrafikk over Nordpolen rundt 2090, for to år siden antok aktører at den kunne komme i gang rundt 2040. Klimautviklingen og reduksjonen i havisen i polbassenget har ført til at det i dag antydes at den kommersielle skipstrafikken kan komme i gang i løpet av 2010-2015.

Svalbard ligger midt i seilingsruten, noe som gjør at Longyearbyen kan få en helt ny rolle om klimautviklingen fortsetter.

Den korteste ruten

Dette er noe som også er tatt med i stortingsmeldingen om Svalbard som ble offentliggjort forrige fredag:

«På lengre sikt vil et stadig mer isfritt polhav kunne føre til helt nye ruter for den internasjonale skipsfarten mellom øst og vest. Den korteste ruten gjennom Polhavet fra de store godshavnene på det europeiske kontinentet, passerer rett vest for Svalbard. En større kommersiell og industriell aktivitet i Polhavet vil kunne øke Svalbards betydning knyttet til redning og beredskap, samt for tilbud av maritime tjenester.»

Økt trafikk

Store Norske ser også for seg økt turisttrafikk, økt olje- og gassaktivitet og økt fiskeriaktivitet. «Svalbard kan være Norges viktigste arena for utvikling av disse spørsmålene,» skriver Arnestad i statusplanen til styret i Store Norske.

– Vi ser en betydelig plass for Store Norske på Svalbard også i årene vi har framfor oss. Det er veldig spennende, sier Bjørn Arnestad.

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!