Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Forventer oljesøl hvert sjette år

Oljesmurt: WWF arrangerte oljevernkurs i Longyearbyen i 2011. FOTO: Anne Christine Meaas/WWF

Forventer oljesøl hvert sjette år

Skipstrafikk i Svalbards farvann vil øke med 30 prosent de neste 15 årene.

Tekst:

Publisert:

Kystverket har gitt Det Norske Veritas i oppgave å gjøre en analyse av sannsynligheten for oljeutslipp fra skipstrafikk i Svalbards farvann. Funnet er at det statistisk sett forventes en ulykke med utslipp av drivstoff eller last hvert sjette år.

Fiskefartøy dominerer
Målet med analysen er å utrede tiltak for å styrke statens beredskap ved akutt forurensing. Dette arbeidet er ekstra viktig på Svalbard, siden store deler av området er naturreservater eller nasjonalparker.

I dag er det fiskefartøy som dominererer seilingen rundt Svalbard, med hele 69 prosent av trafikken. Årlig seiler fiskefartøyene 1,45 millioner nautiske mil i området, noe som tilsvarer 67 runder rundt jorda. Cruisebåter utgjør 8 prosent av trafikken, men disse har tilgjengjeld i snitt tre ganger så mye drivstoff ombord og bruker mye av tiden sin nær kysten.

Vestkysten mest utsatt
Det Norske Veritas estimerer et årlig utslipp på rundt tre tonn. Det kan bety at et fiskefartøy totalhavarerer og mister alt drivstoffet om bord hvert tolvte år. Ikke uventet er det vestkysten av Svalbard som er mest utsatt, og da spesielt innseilingen til Longyearbyen og Svea.

Prognosene spår at seilingsdistansen vil øke med 29 prosent. Økningen kommer i stor grad fra bulkskip og store konteinerskip som følger transpolare ruter. I dag utgjør disse rundt tre prosent, men i 2030 er det forventet at de vil utgjøre 15 prosent.

«Sikre» seilingskorridorer
I periden 1998 til 2013 ble det registrert 48 ulykker på Svalbard. Siden 2005 har det vært en økning, med 2011 som et toppår med sine seks ulykker. Bare tre av ulykkene har endt med utslipp.

I rapporten blir det fremmet en rekke tiltak som Det Norske Veritas mener kan være med og redusere risikoen for utslipp. Det som blir vurdert som mest lovende er å opprette «sikre» seilingskorridorer, utvide dekningsområdet til Vardø trafikksentral til å inkludere innseilingen til Longyearbyen, pålegge cruise- og ekspedisjonsskip å seile to eller flere sammen, opprette forsiktighetsområder der fartøy må navigere ekstra varsomt, samt at myndighetene har en dynamisk vurdering av isforholdene som kan føre til endrede krav til sikkerhetsutstyr ombord i fartøy.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!