Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Forventer oljesøl hvert sjette år

Oljesmurt: WWF arrangerte oljevernkurs i Longyearbyen i 2011. FOTO: Anne Christine Meaas/WWF

Forventer oljesøl hvert sjette år

Skipstrafikk i Svalbards farvann vil øke med 30 prosent de neste 15 årene.

Tekst:

Publisert:

Kystverket har gitt Det Norske Veritas i oppgave å gjøre en analyse av sannsynligheten for oljeutslipp fra skipstrafikk i Svalbards farvann. Funnet er at det statistisk sett forventes en ulykke med utslipp av drivstoff eller last hvert sjette år.

Fiskefartøy dominerer
Målet med analysen er å utrede tiltak for å styrke statens beredskap ved akutt forurensing. Dette arbeidet er ekstra viktig på Svalbard, siden store deler av området er naturreservater eller nasjonalparker.

I dag er det fiskefartøy som dominererer seilingen rundt Svalbard, med hele 69 prosent av trafikken. Årlig seiler fiskefartøyene 1,45 millioner nautiske mil i området, noe som tilsvarer 67 runder rundt jorda. Cruisebåter utgjør 8 prosent av trafikken, men disse har tilgjengjeld i snitt tre ganger så mye drivstoff ombord og bruker mye av tiden sin nær kysten.

Vestkysten mest utsatt
Det Norske Veritas estimerer et årlig utslipp på rundt tre tonn. Det kan bety at et fiskefartøy totalhavarerer og mister alt drivstoffet om bord hvert tolvte år. Ikke uventet er det vestkysten av Svalbard som er mest utsatt, og da spesielt innseilingen til Longyearbyen og Svea.

Prognosene spår at seilingsdistansen vil øke med 29 prosent. Økningen kommer i stor grad fra bulkskip og store konteinerskip som følger transpolare ruter. I dag utgjør disse rundt tre prosent, men i 2030 er det forventet at de vil utgjøre 15 prosent.

«Sikre» seilingskorridorer
I periden 1998 til 2013 ble det registrert 48 ulykker på Svalbard. Siden 2005 har det vært en økning, med 2011 som et toppår med sine seks ulykker. Bare tre av ulykkene har endt med utslipp.

I rapporten blir det fremmet en rekke tiltak som Det Norske Veritas mener kan være med og redusere risikoen for utslipp. Det som blir vurdert som mest lovende er å opprette «sikre» seilingskorridorer, utvide dekningsområdet til Vardø trafikksentral til å inkludere innseilingen til Longyearbyen, pålegge cruise- og ekspedisjonsskip å seile to eller flere sammen, opprette forsiktighetsområder der fartøy må navigere ekstra varsomt, samt at myndighetene har en dynamisk vurdering av isforholdene som kan føre til endrede krav til sikkerhetsutstyr ombord i fartøy.

Siste nytt i Nyheter

By-bjørnene eskortert til Van Mijen

By-bjørnen og hennes to halvvoksne unger ble natt til søndag på nytt flyttet med politi-assistanse.

En turist fikk bot. Tre andre turister trodde de så isbjørn. I begge tilfellene rykket politiet ut.

Stengte veier

Vei 300 mellom Huset og Museumsveien er stengt etter ras i skiløypa i dag tidlig. Lørdag ettermiddag ble også veien opp til Gruvelageret stengt.

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Fredagens ordinære postfly har landet, men ekstraflyet er innstilt. Posten prøver på nytt lørdag.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!