Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fortsatt farlig for barna

Bilister flest er hensynsfulle og forsiktige, men sikkerheten kan bli bedre på skoleveien. Nå lover LL å male fogjengeroverganger, og sette opp skilt med 30-sone. FOTO: Christopher Engås

Fortsatt farlig for barna

– Vi ble lovet skilt med 30-sone og malt gangfelt i fjor. Men det har ikke skjedd noe, sier Kine Bakkeli i FAU.

Tekst:

Publisert:

Onsdag morgen var det som vanlig travelt med skolebarn som krysset Vei 500 i Longyearbyen. Kryssingen skjer på et gangfelt som ikke er merket med annet enn to skjeve skilt. Det er ingen hvite striper i veibanen, og fartsgrensen er fortsatt 50 kilometer i timen på stedet, hele døgnet.

Det er nesten et år siden FAU (foreldrenes arbeidsutvalg) ved Longyearbyen skole begynte arbeidet med å få til en sikrere skolevei.

Stanging

– Jeg føler at vi stanger hodet i veggen. I fjor kom vi med innspill til trafikksikkerhetsplanen, med tidsbestemt 30-sone og merket gangfelt som strakstiltak. Da dette ble med i planen, trodde vi at saken skulle være ordnet til skolestart i år. Men neida, sier Kine Bakkeli som var nestleder i FAU i fjor. I år har hun trekt seg fra vervet, men har engasjert seg for å få denne saken ferdigstilt.

– Det er ganske vanskelig å forstå at ting skal ta så lang tid. det er jo bare snakk om to skilt og noe maling, legger hun til.

Fau ønsket også å få fullført gangfeltet langs Vei 500, mellom Museumsveien og Polarflokken barnehage. Men denne krever i tillegg et arealplanarbeid, som ikke blir ferdig før til neste år.

Planer tar tid

I skiltplanen for Longyearbyen er det vedtatt 30-sone med tidsavgrensning forbi skolen, og Longyearbyen lokalstyre (LL) jobber med å få tiltaket gjennomført. Sjef for teknisk sektor, Marianne Aasen, er ikke uforbeholdent med på at det har gått lang tid.

– Fullføringen av gangfeltet er del av en reguleringsplan som tar tid. Å sette opp skilt er del av en skiltplan, som også tar tid. Men når planene er vedtatt, skal det settes av penger til gjennomføring, og det skjer i budsjettsammenheng. Mange misforstår på den måten at de tror at bare noe er vedtatt, så skal det gjennomføres. Men det må settes av penger også, sier hun.

Videre betegner hun malt gangfelt og de fysiske skiltene som er ventet ved skolen som småting.

– Men så er det jo slik at det må være frost i bakken for at det skal gå an å sette opp skilt. Ellers faller de bare ned, sier Aasen.

Rett rundt hjørnet

Driftsingeniør for vei i LL, Einar Olsen, kan berolige foreldre med at sikringstiltakene blir gjennomført med det aller første.

– Noe av det første jeg gjorde da jeg startet her i august var å bestille skiltene og malingen, og mandag kom varene med båt til Longyearbyen. Vi regner med å male gangfeltene allerede denne uken, hvis det ikke blir snø på veien, sier han.

Skiltene som settes opp er 30-sone med tidsbegrensning mellom 07 og 17, og det skal males i alt tre gangfelt. Gangfeltene ligger nord og sør for skolen, og lenger nede mot sentrum av byen.

– På tide

Kine Bakkeli er svært glad for at tiltakene nå er rett rundt hjørnet. Men de kom ikke et øyeblikk for tidlig.

– Det var på tide. Denne saken har vært veldig lenge i systemet, og da vi gjennom Svalbardposten fikk kommentaren om at LL håpet å ha gangfelt og skilt på plass før skolestart i år, så trodde vi på det. Det er en måned siden skolen startet, sier hun.

Bakkeli håper nå at Sysselmannen viser at det menes alvor med redusert fartsgrense. Dette gjøres best ved å holde kontroller og være til stede.

Nøkkelord

Se bildet større

Kine Bakkeli mener prosessen for å få veien sikrere har vært unødvendig lang. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Faksimile Svalbardposten nr. 24, 2014.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!