Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Første postfly til Svalbard

Lossing av det første postflyet fra West Air Sweden med 3,4 tonn post. Flyet har kapasitet til 10 tonn gods. FOTO: Birger Amundsen

Første postfly til Svalbard

– Dette er en stor lykke for oss alle på Svalbard, utbrøt Jan Haugan i Svalbardbutikken da første postfly landet klokken 11.18 mandag.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Med 3.387 kilo post om bord landet første postfly på Svalbard lufthavn 33 minutter forsinket, etter at avisingsmaskinen i Tromsø havnet i grøfta og forsinket flyavgangen.
– Det var fint vær under hele turen nordover, vi så til og med Bjørnøya. Nord for Bjørnøya var det lett skydekke, men fine forhold, sier flykaptein Torgny Brännstam begeistret.

Det første Brännstam gjorde da han trådte ut av flyet var å overrekke blomster til lufthavnsjef Ole M. Rambech og postmester Arne Holmberg. Riktignok var han bare bud, som han understreket, blomstene var en gave fra Tromsø lufthavn.

Fem dager i uken
Flyet er en British Aerospace 146, og blir også kalt The whispering jet. Det er utstyrt med fire motorer og kan laste ti tonn. Planen var å sette inn en kanadisk Bombardier CTJ200. Brännstam sier at det først vil skje om et år og tidligst neste sommer.

Jomfruturen var besetningen fire mann. Ellers vil den bestå av kaptein, annenpilot og tekniker.
Fem dager i uken, mandag til fredag, vil postflyet ta av fra Tromsø klokken 09.00 og lande i Longyearbyen klokken 10.45. Planen er at flyet skal losses og lastes på én time og ta av innen klokken 12.00

Transport
Administrerende direktør Jan Haugan på Svalbardbutikken var til stede på flyplassen mandag sammen med butikksjef Roy Albrigtsen. Først tirsdag vil Svalbardbutikken motta sin første last med flyet, rundt 200 kilo kjøttvarer og fisk.
– Onsdag får vi to tonn ferskvarer og fra midten av måneden kommer vi i gang for fullt med meieriprodukter, sier Albrigtsen.

Posten i Longyearbyen gikk i sommer til innkjøp av en ny bil til bruk på flyplassen. Bilen skal også brukes til å kjøre Svalbardbutikkens varer.
– Det er den billigste og beste løsningen for oss. Vi skal drive butikk og lager, ikke transport. Posten kom med et akseptabelt tilbud, sier Jan Haugan.
Svalbardbutikken har avtale om åtte tonn i uken, Posten ti tonn i snitt året rundt.

Større containere
Mandag var det litt plunder med å få tilpasset lasterampen. Etter at den var på plass gikk det greit å tømme flyet. De standardiserte containerne, som egentlig er beregnet brukt på den langt slankere kanadiske flytypen, medførte at mye volum i flykroppen ikke ble utnyttet til last. Postmester Arne Holmberg innser at volum vil begrense hvor mye flyet kan laste, ikke vekt.
Onsdag ble det avgjort at de høye burene posten tidligere hadde brukt ville bli tatt i bruk igjen.
– Det gjør at vi får 50 prosent mer last per kvadratmeter, sier Holmberg.

Tidligere post
Holmberg er svært fornøyd med å slippe maset fra folk som venter pakke. Sist vinter hopet posten seg opp i Tromsø, mens SAS Braathens prioriterte å frakte passasjerer til Svalbard. Postpakker ble liggende opptil to-tre uker i Tromsø.
– Nå vil publikum merke at posten vil være ferdig sortert klokken 15, mot tidligere klokken 18-19. Nå slipper folk en ekstra tur og kan ta posten med seg hjem når de går hjem for dagen, det er veldig viktig for oss, understreker han.
Mandag ble også markert på fastlands-Norge, i og med at West Air Sweden har overtatt all postflyging i Norge.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!