Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Forsinkelse skaper krøll

Fylling av masser i den nye gammelkaia har stanset, i påvente av lettere fyllmasser. Arbeidet med spuntingen startet i mørketiden, og ingen spor finnes igjen etter den gamle trekaia. I bakgrunnen ligger lasteskipet «Norbjørn» og venter på plass ved Bykaia. Sysselmannens tjenestefartøy «Nordsyssel» (t.v.) som vanligvis ligger ved gammelkaia, må belage seg på å ligge til ankers i sommer. FOTO: Birger Amundsen

Forsinkelse skaper krøll

Den nye gammelkaia skulle tatt mot første båt i slutten av mai. Kullkaia var planlagt ferdig for to uker siden. Fortsatt vil det gå flere uker innen kaiene kan tas i bruk.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.06.2013 kl 18:31

– Vi er kommet i en situasjon hvor vi må ha lettere fyllmasser inn. Geotekniske problemer stoppet innfyllingen for en tid siden, forklarer administrerende direktør Ann Pedersen i LNS Spitsbergen (LNSS).

Problemet er at sjøbunnen ikke tåler vekten av fyllmassen, noe som kan føre til at kaia synker. Tidligere tiders kaier besto av trepeler banket ned i sjøbunnen, og var lette konstruksjoner. Kullkaia på Hotellneset og den nye gammelkaia består av stålbjelker, såkalte spuntnåler, slått tett i tett ned i sjøbunnen til et lukket kar.

Arbeidet med spuntingen startet i januar, og så snart det var gjort, ble karet tømt for sjøvann, jordmasser og treverk fra de gamle kaiene. Deretter ble lettere masser fylt inn, men de viste seg altså likevel å være for tunge.


Venter på fyllmasse

Ann Pedersen forteller at de venter på glasopor, en lett type fyllmasse som kun veier fire-fem kilo per kubikkmeter.

Massen er produsert av resirkulert emballasjeglass for mat og drikkevarer, og består av 20 prosent glass og 80 prosent luft.

Årsaken til at arbeidet med kaiene tok til på den verste tiden av året, med mørke og streng kulde, var at de skulle stå ferdig innen skipssesongen startet.

Multiconsult i Tromsø har prosjektert kaiene, men vil ikke svare på hva som gikk galt under prosjekteringen.

– Det vil jeg ikke kommentere, svarer Dag Roti i Multiconsult kort.


Improvisering

Ann Pedersen uttalte til Svalbardposten i januar at den nye gammelkaia skulle kunne ta imot sin første båt 27. mai, mens kullkaia skulle stå ferdig 1. juni.

Forsinkelsen har ført til kø ved Bykaia, mens Store Norske har improvisert på kullkaia. Årets første kullskip ankom Hotellneset i går for å hente en last kull fra Gruve 7.

– Vi har laget fylling ut på kaia og forsterket den slik at vi kan kjøre lasteanlegget på den. Forsinkelsen får derfor ingen konsekvenser for oss, sier gruvesjef Ronny-Andre Olsen i Gruve 7.


Tidlig i sesongen

Situasjonen på gammelkaia er langt mer prekær for Bring Cargo. Særlig for lossing og lasting av gods fra selskapets lasteskip «Norbjørn». Utover mandagen lå «Norbjørn» og ventet på å komme til på Bykaia, mens et stort cruiseskip opptok kaia.

Havnesjef Kjetil Bråten lar seg ikke stresse av den begrensede kaikapasiteten.

– Den har vært sprengt i flere år, så vi merker ikke noe spesielt i år. Men det er fortsatt tidlig i sesongen, sier havnesjef Kjetil Bråten.

LNSS-direktør Pedersen bedyrer at det ikke ligger noen dramatikk i forsinkelsen, og at kaiene blir fine.

Ingen av aktørene vil si noe om når kaiene kan tas i bruk. Ut fra det Svalbardposten erfarer, vil det først skje godt ut i neste måned.

Nøkkelord

Se bildet større

Til tross for at kullkaia på Hotellneset ikke ble ferdig i tide, ble den tatt i bruk torsdag. Bildet er tatt onsdag mens Gruve 7-folkene drev forberedelser til lastingen. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!