Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Foretrekker Lufttransport

Airlift har i dag helikoptertjenesten for Sysselmannen. Nå ligger Lufttransport an til å sikre seg denne oppgaven fra 2014. FOTO: LINE NAGELL YLVISÅKER (arkiv)

Foretrekker Lufttransport

Justisdepartementet har straks forhandlet ferdig avtalen med Lufttransport om helikoptertjenester på Svalbard fra 2014.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.11.2012 kl 10:06

Sist uke ble det klart at Lufttransport AS er Justisdepartementets førstevalg til å få oppdraget med å fly helikopter på Svalbard fra 2014 til 2020.

– Justisdepartementet har valgt oss som foretrukket leverandør. Det betyr ikke at vi har vunnet kontrakten, men vi er innbudt som den første til å sluttforhandle med departementet, sier Stig Næsh, administrerende direktør i Lufttransport AS.

For Lufttransport er oppdraget svært viktig, men Næsh ønsker ikke å si noe om verdien på kontrakten.

– Men det er en svært stor kontrakt, vi snakker her om en milliardkontrakt. Hvis vi vinner, blir det et svært kompetanseløft for oss. Vi løftes til øverste klasse innen søk- og redningsoperasjoner. Det kan også bli første skritt i den strategiske satsingen vi har mot nordområdene, sier den administrerende direktøren.

Nært forestående

Sist uke satt transportselskapet i nye forhandlinger med departementet. Dersom de mener Lufttransports tilbudte konsept holder vann, vil selskapet få fly for Sysselmannen fra 2014.

Svalbardposten var onsdag ettermiddag i kontakt med Justisdepartementets helikopteranskaffelsesprosjekt NAWSARH. Fungerende prosjekt­leder Rune Jentoft Haver, bekreftet da at de er i avsluttende forhandlinger med Luft­transport.
– Målet er å komme i havn i god tid før jul, sier Haver.

Airlift heier

Lufttransport flyr i dag for Store Norske og Kings Bay mellom de norske bosetningene på Spitsbergen, og flyr for Kystvakten over havområdene på Svalbard. Selskapet har også tidligere hatt kontrakt med Sysselmannen om transport, søk og redning på Svalbard. I dag er det Airlift som har kontrakten, men de ble vraket fra konkurransen allerede under prekvalifiseringen i fjor høst.

– I prosessen har vi hatt god dialog med Airlift. Om vi vinner kontrakten, ønsker vi å sikre arbeid for de Airlift-ansatte på Svalbard, sier Næsh.

I Airlift er de ansatte positive til at Lufttransport ser ut til å få kontrakten, selv om de naturlig nok gjerne skulle halt kontrakten i land selv.

– Vi ser med glede på at Lufttransport ser ut til å vinne. Vi kjenner folka der godt, selskapet har dessuten lang tradisjon på Svalbard og er lommekjent i området, sier sjefsflyger Snorre Hagen i Airlift Longyearbyen.

Lang og komplisert prosess

Kravet fra Justisdepartementet er at den nye operatøren stiller med to store redningshelikoptre i Super Puma-klassen. Lufttransport vil leie et av helikoptrene som i dag står på Svalbard. I tillegg skal selskapet bruke en franskbygget Super Puma som tilhører selskapets eier Ugland.

– Hvor klare er dere for å starte opp, om dere vinner kontrakten?

– Vi er klare, og vi har både bemanning og kompetanse. Det har vært en lang og spennende, men også vanskelig prosess. Departementet har stilt en del detaljerte spørsmål, og prosessen har kostet mye ressurser. Om vi får kontrakten, er selvfølgelig alt arbeidet verdt det, sier Næsh.

I mai var det tre selskaper som konkurrerte om å overta den lukrative kontrakten om flyging for Sysselmannen: Lufttransport AS, Bristow Norway AS og CHC Helicopter Service AS.

Grunnarbeidet til en ny helikopterhangar på flyplassen i Longyearbyen er alt i gang, etter at det i revidert nasjonalbudsjett i vår ble bevilget 14 millioner kroner til arbeidet. Den totale kostnaden for hangaren er budsjettert til 25 millioner kroner.

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!