Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Foreslår sikre korridorer

Store områder på østsiden av Svalbard er dårlig kartlagt og en fare for skipstrafikk. Kystcruiseskipet «Polar Star» ved Sjuøyanene nord for Nordaustlandet. FOTO: Birger Amundsen

Foreslår sikre korridorer

Eksperter på seiling på Øst-Svalbard foreslår kartlegging av sikre korridorer i de dårligst kartlagte områdene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.02.2011 kl 12:00

Sju eksperter med mange års erfaring på seiling i de østlige områdene av Svalbard, har vært trukket inn i arbeidet med en analyse av sannsynligheten for skipsulykker på Øst-Svalbard. Den største trusselen for all skipstrafikk i øst er dårlig kartlegging og mangelfulle sjøkart.

Oppgaven for ekspertene var å identifisere steder som utgjør stor fare for skipstrafikken. Ifølge ekspertene er bedre sjøkart det aller viktigste tiltaket for å redusere faren for ulykker.

Korridorer

Inntil bedre kart er på plass foreslås kartlegging av sikre korridorer i områder med dårlige sjøkart, samt at anbefalte ruter etableres.

Det foreslås også at det innføres krav til isklasse for fartøy som skal seile på Øst-Svalbard, kompetansekrav til isnavigasjon, losplikt eller kunnskapsbevis for området. Ekspertgruppen foreslår også ekstra merking inn til de største turistattraksjonene.

Arbeidet ledes av Kystverket på oppdrag av Fiskeri- og kyst­departementet. Risikovurderingen gir innspill til arbeidet med forvaltningsplanen for Øst-Svalbard, som Sysselmannen er i gang med.

Fem typer fartøy

Analysen deler inn skipstrafikken i fem fartøyskategorier: Ekspedisjonscruiseskip, fiskefartøy, offentlige fartøy, seilbåter og lystbåter og små laste- og tankfartøy.

Det er sparsomt med oversikt over skipstrafikken i de østlige områdene. Først etter at en norsk satellitt ble skutt opp sist sommer med utstyr for å formidle AIS-data, et automatisk identifikasjonssystem som skip er utstyrt med, fikk Kystverket oversikt over trafikken.

I analysearbeidet er det brukt data fra satellitten i perioden 15. juli til 25. oktober i fjor. Private motor- og seilbåter er ikke pålagt å ha AIS-utstyr om bord.

Flest fiskefartøy

Fiskefartøy utgjør klart det meste av trafikken, totalt 65 prosent av alle skipsbevegelser i perioden. «På årsbasis vil prosentdelen være enda høyere ettersom fiskefartøyene også opererer i området i perioder der andre skipskategorier vil være fraværende», skriver Kystverket i analysen.

Ekspedisjonscruiseskipene utgjør den nest største fartøysgruppen med 20 prosent av den totale trafikken.

Grunnstøting

Kystverket bruker statistikk fra Hovedredningssentralen og Sjøfartsdirektoratet i arbeidet. Sjøfartdirektoratet har registrert 17 hendelser på østsiden av Svalbard fra 1981 til 2010. Ni av disse dreier seg om grunnstøting, fem av hendelsene førte til alvorlig skade på skip. Fire av disse var fiskefartøy, ett var et ekspedisjonscruiseskip som grunnstøtte ved Italiaodden på østsiden av Nordaustlandet i 1996.

I juli 1997 gikk cruiseskipet «Hanseatic» på grunn i Murchisonfjorden på vestsiden av Nordaustlandet. Skipet ble ikke alvorlige skadet, men Kystverket skriver i rapporten at hendelsen hadde potensial for forurensning:

«Kystvakten måtte evakuere alle passasjerene og tømme cruise­skipet for olje før man kunne slepe det av grunn.»

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!