Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Foreslår helikopter for ambulansefly

Sysselmannen har to helikopter stasjonert i Longyearbyen. Det ene er et Super Puma-helikopter, det andre en Dauphin som er mindre. FOTO: Eirik Berger

Foreslår helikopter for ambulansefly

I krisesituasjoner kan transport med Sysselmannens helikopter være den beste erstatningen for ambulansefly, mener Helse Nord.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.01.2010 kl 11:00

Nye arbeidstidsregler for flypersonell, som ble innført av EU i fjor, gjør at det på noen tider av døgnet er umulig å få ambulansefly til Svalbard. Det har både sykehuset i Longyearbyen, lokalpolitikere og Sysselmannen reagert på.

Nå har Helse Nord utarbeidet en foreløpig rapport om luftambulansesituasjonen på Svalbard på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.

– Den raskeste løsningen vil være at Sysselmannens helikopter flyr hele veien fra Longyearbyen til Hammerfest, sier rådgiver Trond M. Elsbak i Helse Nord.

Flere alternativ

Super Puma-helikopteret er ambulanseinnredet og kan fly fra Longyearbyen til Hammerfest på 5,5 timer inkludert et stopp for å fylle drivstoff på Bjørnøya. Et annet alternativ er å fly pasienten med Sysselmannens helikopter til Bjørnøya for så å flytte pasienten over i et Sea King-redningshelikopter fra Banak. Totaltid på transportetappen vil da bli 6,5 timer under optimale forhold.

– Det gjenstår samtaler og avtaler med Sysselmannen før en slik ordning eventuelt er på plass, sier Elsbak.

Til sammenligning vil flyambulanestjenesten kunne levere en pasient fra Longyearbyen til sykehuset i Tromsø i løpet av seks til sju timer.

Vil svekke beredskapen

Sysselmannen mener det må finnes en løsning på beredskapsproblematikken, men at bruk av Sysselmannens helikopter ikke er noe godt alternativ.

– Vi har hele tiden vært klar over at det er mulig å bruke våre helikopter til slike oppdrag, men det er noe vi vil unngå. Det vil svekke beredskapen på Svalbard betydelig, sier sysselmann Odd Olsen Ingerø.

Han legger til at det ikke er slike oppdrag Sysselmannens helikopter er tenkt til.

– Jeg er enig i at det kan beskrive en løsning på ett enkelttilfelle, men ikke på en beredskapsordning. Da må vi i tilfelle få en annen beredskap til Svalbard. Slik forholdene er i dag er det ikke aktuelt, sier Ingerø.

Uaktuelt

Det er avdelingsleder ved Longyearbyen sykehus, Søren Nissen, enig i.

– Jeg mener det er uaktuelt å svekke beredskapen på Svalbard ved å sende helikopter helt til fastlandet. På ambulanseoppdrag med helikopter kreves det minimum én anestesisykepleier i tillegg til fullt mannskap fra Airlift, og vi vil stå uten Super Puma-helikopteret i lang tid, sier Nissen.

– Her er det snakk om krisesituasjoner, noe som bør ha prioritet foran beredskap. Men det er noe vi må diskutere med Sysselmannen, sier Elsbak.

Umulig å fly

Ifølge Luftambulansetjenesten ANS er det to timer i døgnet hvor det er umulig å sende ambulansefly til Longyearbyen.Dette er mellom klokken fire og seks om morgenen. Dersom flypersonellet har fløyet mye om natta, kan perioden bli utvidet til å gjelde fra klokken tre om morgenen.

– Mannskapene har begrenset med tid hvor de kan jobbe, og på et oppdrag til Longyearbyen må man beregne minst seks timers arbeidstid, sier daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS Øyvind Juell.

Må ha godt tilbud

Arbeidstidsbestemmelsene kan ifølge ham føre til tre timers utsettelse på ambulanseflyoppdrag til Longyearbyen.

– Men det er klart at flyene ikke alltid står på bakken og at vi må avslutte oppdrag før vi kommer til Svalbard, så det kan være andre forsinkelser også, sier Juell.

Ventetiden kan få konsekvenser for pasientene.

– Det kan bety mye om vi ikke kan gjøre den akutte behandlingen i Longyearbyen. Vi klarer det nok, men vi må ha en sikkerhet på at Svalbard har et godt transporttilbud. Vi vet ikke hva som kan skje, sier Søren Nissen.

Les mer om dette i dagens utgave av Svalbardposten

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!