Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Forbereder seg på økt skipstrafikk i nordområdene

ette er kystverkets nye sjømerker. Allerede i år skal en slik settes opp i Akselsundet. FOTO: Kystverket

Forbereder seg på økt skipstrafikk i nordområdene

Kystverket skal allerede i år i gang med tiltak som kan øke sjøsikkerheten rundt Svalbard. Dette kommer som følge av en forventet økning i trafikken i havområdene rundt øygruppa.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.02.2016 kl 20:34

– Vi ser helt fram mot 2040, og den trafikken vi kan forvente oss som følge av økt issmelting. I framtiden kan mye mer skipstrafikk til Europa komme nord for Russland. Og hvis vi ser riktig langt fram i tid, der enkelte spår muligheter for å seile over Nordpolen deler av året, er det helt klart behov for økt sjøsikkerhet i områdene rundt Svalbard, sier fungerende sjøsikkerhetsdirektør Trond Langemyr.

Sjømerker

Allerede i år starter jobben med å oppgradere sjøsikkerheten rundt Svalbard. Kystverket sikter mot å etablere nye sjømerker i Akselsundet, og bytte ut sektorlykten på Kapp Ekholm med en ny og bedre type. Sjømerkene som skal etableres har lys, og skal faktisk drives ved hjelp av solcelleteknologi.

– Prinsippet er at de lader nok strøm i løpet av den lyse årstiden til å holde gjennom mørketiden. Led-lys bruker svært lite strøm, og batteriteknologien er kommet så langt at dette skal være mulig, sier Langemyr.

I tillegg til solceller, vil merkene ha en vindgenerator som lader strøm til sjømerkene hele året (se bilde).

Se bildet større

Stasjonene er selvforsynt med strøm fra solceller og en vindgenerator på toppen. FOTO: Kystverket

Autoidentifisering

Kystverket meddeler også at det planlegges etablering av inntil 14 landbaserte AIS-stasjoner på Svalbard (se kartutsnitt). AIS står for automatic identification system, og ble innført av FNs sjøfartsorganisasjon IMO. Systemet øker sikkerheten for skip og miljø, og gir bedre muligheter for trafikkovervåkning og sjøtrafikktjenester.

Se bildet større

14 slike stasjoner planlegges på Svalbard. De gjør det mulig å identifisere alle skip og følge bevegelsene deres kontinuerlig. Jobben med å sette dem ut starter i 2017. FOTO: Kystverket

– Etableringen gir en mer løpende oppdatert trafikkovervåking enn det som er tilfelle med den satelittbaserte som brukes i stor grad i dag. Dette fordi satelittene bare kan gi informasjon om trafikken de delene av døgnet de er på rett side av jorda, sier Langemyr.

I tillegg gir AIS-systemet et bedre bilde av fartøy som befinner seg i fjordene, og det synliggjør mindre fartøy som bruker AIS-sendere med lav utgangseffekt.

Se bildet større

De 14 planlagte AIS-stasjonene gjør framtidens skipsleder sikrere. FOTO: Kart: Kystverket

Verktøy for myndighetene

Langemyr sier folk flest på Svalbard vil merke lite til utbyggingen av systemene. De som jobber i søke- og redningstjenesten vil få et viktig verktøy når det er snakk om redningsoppdrag mot fartøy i farvannene rundt øygruppa. Men AIS-systemene vil også bli viktig for Sysselmannen.

– Sysselmannen vil ha tilgang til alle data fortløpende, og kunne bruke dem i sin myndighetsutøvelse på Svalbard. Det jobbes også med nettbaserte systemer som skal gjøre det mulig for hvem som helst å se hvilke skip som befinner seg i områdene. Men dette ligger litt fram i tid, sier Langemyr.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!