Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Føler seg lurt

Stig Henningsen sier han føler seg dolket i ryggen av norske myndigheter. Nå vil han klage på avgjørelsen til Sjøfartsdirektoratet. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Føler seg lurt

Rederiet som eier turistbåtene "Billefjord" og "Langøysund" sier torsdag kveld at det føler seg ført bak lyset av norske myndigheter i hyre-saken.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.07.2014 kl 12:21

I en pressemelding sier selskapet at det beklager situasjonen som og den negative oppmerksomheten har oppstått etter at Norsk Sjømannsforbundet har anklager rederiet for sosial dumping. Selskapet medgir også at det har skapt negativ oppmerksomhet for Svalbard som turistmål, men avviser at selkapet har gjort noe galt.

- Vi har aldri hatt annen intensjon enn å følge spillereglene, men når reglene endres midt i spillet er det vi som sitter igjen med svarteper. Jeg har forståelse for kraftige reaksjoner og kamp mot sosial dumping fra LO og Sjømannsforbundet, men dette er ikke realiteten og vi endte helt ufrivillig i en umulig situasjon på grunn av myndighetenes totale uforutsigbarhet, sier Stig Henningsen i Henningsen Transport & Guiding AS (HTG) i pressemeldingen.

LES OGSÅ:
Turistbåter på dypt vann

Han slår videre fast at selskapet føler seg dolket i ryggen av norske myndigheter. Henningsen hevder at selskapet først fikk klarsignal for å kunne seile på Svalbard under NIS-flagg, og dermed kunne bruke hjemlandets tariff som utgangspunkt, og at sjøfartsmyndighetene siden har gjort en kuvending og gått bort fra godkjenningen.

- Det er klart man skal være opptatt av spekulativ utnyttelse av utenlandsk arbeidskraft og uverdige arbeidsforhold. Men våre ansatte er ansatt innenfor rammene av anerkjente betingelser i internasjonal skipsfart. Avlønning og arbeidsvilkår overgår hjemlandets tariff. Kvalifikasjoner og opplæring er i tråd med internasjonale konvensjoner, sier Henningsen.

HTG klager nå på vedtak som nekter frakt av passasjerer på Svalbard med fartøyene «Billefjord» og «Langøysund».

"I vurderingsprosessen ved å flagge fartøyene fra NOR til NIS hadde HTG en omfattende dialog med flere ansatte i Sjøfartsdirektoratet, og fikk løpende, og så sent som i februar i år, klarsignal for NIS-registrering av skipene.

I denne korrespondansen informerer Sjøfartsdirektoratet at Svalbard er for europeisk fart å regne, og at fartsbegrensningen i NIS-loven § 4 ikke kom til anvendelse på Svalbard.

LES OGSÅ: Beviset som må fram

I slutten av april kommer Sjøfartsdirektoratet på uanmeldt besøk, med anførsler om at HTG hadde inngått ulovlige kontrakter for sine ansatte. Dette til tross for at dialogen og prosessen rundt omregistrering til NIS var til stede.

I mai informeres HTG om at saken hadde blitt drøftet med Nærings- og handelsdepartementet og at konklusjonen var at HTG ikke kunne seile på Svalbard med passasjerer så lenge fartøyet var NIS-registrert", skriver Geir Stenberg, som er rederiets advokat i saken.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!